کد خبر : 33907
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1396 - 18:48

باید خودمان را برای توسعه صنایع تبدیلی آماده کنیم

سامانه رصد آنلاین محصولات کشاورزی راه‌اندازی شد.

سامانه رصد آنلاین محصولات کشاورزی راه‌اندازی شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصوبه ۱٫۵ میلیارد دلاری مجلس برای اشتغال مناطق روستایی ابلاغ شد، گفت: سامانه رصد آنلاین سطح کشت محصولات کشاورزی راه‌اندازی شد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، محمود حجتی ظهر در پنجمین همایش سراسری آغاز کشت پاییزه که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: خداوند ظرفیت‌های زیادی در کشور ما خلق کرده که ما از آن غافل بوده‌ایم و اگر احیانا امروزه نارسایی‌هایی وجود دارد، بازتاب آن را در پیرامون خود می‌بینیم و بارها گفته‌ام که آنهایی که مدام بحث بهره‌وری آب را مطرح می‌کنند، بدانند که مشکل فقط این مسئله نیست.

وی اضافه کرد: ما حتی اگر در متوسط تولید محصولاتی مانند کلزا، گندم و چغندرقند به نصف رکورد کشور هم برسیم، اتفاق بزرگی افتاده است، چرا که اکنون رکورد تولید گندم در کشور ۱۳ تن، کلزا ۹٫۵ تن و چغندرقند ۱۴۰ تن در هکتار است.

حجتی به افزایش تولید و پرورش میگو اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ و قبل از دولتیازدهم ۱۰ هزار تن میگو تولید می‌شد که این رقم امسال به ۲۷ هزار تن رسیده است، مضاف بر آنکه صادرات آبزیان در چهار ماهه امسال ۶۵ درصد و صادرات لبنیات ۲۷ درصد افزایش داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی به این نکته هم اشاره کرد که قیمت برخی اقلام از سه سال اخیر ارزان‌تر شده چرا که تولید به وفور اتفاق می‌افتد.

حجتی گفت: در بخش کشاورزی به داستان مدیریت پیاز و سیب‌زمینی متهم هستیم و این موضوع فرهنگ شده که می‌گویند نمی‌توانیم در این محصولات مدیریت کنیم، اما در مورد این مسئله باید گفت کشور ما از نظر تجارت به دلایل مختلف سیاسی، بسته است و مانند دیگ غذا در خانه‌ای می‌ماند که ممکن است بخشی از آن باقی بماند، در صورتی که اگر بازارش باز باشد و مانند تایلند و مالزی از یک طرف کالا وارد و از آن طرف دیگر صادر شود، موضوع به گونه دیگری خواهد بود.

وی تأکید کرد: اغلب محصولات تولید در کشور خودمصرفی است، ولی این قابل قبول نیست که گوجه‌فرنگی را برای غیر فصل و در بهمن ماه که نصف دنیا دنبال گوجه‌فرنگی هستند تولید کنیم و بعد آن را ببریم برای تولید رب گوجه استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به اینکه باید آرام آرام خودمان را برای توسعه صنایع تبدیلی آماده کنیم، تصریح کرد: بالاخره مصوبه دولت در مجلس نهایی و توسط شورای نگهبان هم تأیید شد تا یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال در مناطق روستایی و عشایری پرداخت شود که همکاران بخش وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند بیشترین اثربخشی را در این زمینه داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما می‌توانیم صنایع تبدیلی را در روستاهای پرجمعیت ایجاد کنیم تا میوه‌ای که در روستا تولید می‌شود، در همان روستا تبدیل به کنسرو و کمپوت شود، نه اینکه باید نزدیک به تهران و در کارخانه‌ها فرآوری شود، که اگر این اتفاق بیفتد، بخش زیادی از مشکلات حاشیه‌نشینی و مهاجرت به شهرها که در سی چهل سال اخیر دغدغه مسولان هم بوده، تا حد زیادی حل خواهد شد.

حجتی همچنین از توافق سازمان بنیاد مستضعفان و بانک سینا برای پرداخت تسهیلات با سود ۸ درصد به صنایع مناطق محروم خبر داد و افزود: این تسهیلات با سود ۱۸ درصد است که ۵ درصد سود به صورت یارانه توسط بنیاد مستضعفان و ۵ درصد توسط بانک سینا تأمین می‌شود و امیدواریم نقش بسزایی در رونق مناطق روستایی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از مزارع ما اکنون به صورت الکترونیک کنترل می‌شود، اظهار داشت: ۴۰ درصد از مزارع گندم و ۶۰ درصد از سایر مزارع از این طریق کنترل می‌شود و امیدواریم کمتر از یک سال دیگر با یک سیستم هوشمند، میزان سطح زیرکشت محصولات را کنترل کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.