کد خبر : 31981
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1396 - 14:06

وزارت کشاورزی طرح جامع الگوی کشت را نهایی کند / بحران کم آبی ؛ از اصلی ترین چالش های کشور

جهانگیری: وزارت کشاورزی طرح جامع الگوی کشت را نهایی کند

جهانگیری: وزارت کشاورزی طرح جامع الگوی کشت را نهایی کند

«اسحاق جهانگیری» در سی امین جلسه شورای عالی آب، بحران کم آبی را یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور خواند و اضافه کرد: باید با مدیریت دقیق و برنامه ریزی جامع از تشدید این بحران و پیامدهایش جلوگیری کرد.
وی اصلاح الگوی مصرف در همه بخش های کشاورزی، صنعت و شرب را ضروری توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بیش از ۹۰درصد منابع آبی کشور را مصرف می کند تهیه طرح جامع الگوی کشت به عنوان کار جدی می تواند نقش تعیین کننده ای در کاهش استفاده از منابع و ذخایر آبی کشور داشته باشد.
جهانگیری افزود: تهیه طرح جامع الگوی کشت مناسب برای مناطق مختلف کشور و ابلاغ آن همچنین می تواند موجب افزایش بهره وری و سطح درآمد کشاورزان کشور شود.
معاون اول رئیس جمهوری موفقیت کشور در افزایش تولید گندم همزمان با کاهش سطح زیر کشت را اقدامی بزرگ و ارزشمند دانست و بر تداوم برنامه های کنونی در توسعه کشت گلخانه ای و بکارگیری روش های نوین آبیاری برای کاهش مصرف آب تاکید کرد.
وی سرمایه گذاری دولت در مهار آب های مرزی را یادآوری و بر‌ برنامه ریزی برای توسعه کشت متناسب با نیاز کشور و این مناطق تاکید کرد.
به گفته وی، دولت برای حمایت از کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می کنند،‌ تمهیدهای قانونی را فراهم خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، سی امین جلسه شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور وزیران نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
‌ارایه گزارش «مجموعه اقدام های انجام شده در مورد تغییر و اصلاح الگوی کشت و دستیابی به الگوی کشت ملی با لحاظ موضوع آب مجازی موضوع بند ۱۱ مصوبات نهمین جلسه و نیز بند ۵ مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب» دستور کار این نشست بود.
وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه درباره برنامه این وزارتخانه برای کاهش سطح زیر کشت در عین افزایش میزان محصولات کشاورزی ‌گفت: برنامه ریزی های گسترده ای برای تولید محصولاتی که به آب فراوان نیازمندند انجام شده است.
وی ادامه داد: امروز از طریق کشت فراسرزمینی و اجاره زمین در کشورهای دیگر به دنبال تامین نیازهای کشور هستیم.
وزیر نیرو نیز با تاکید بر اهمیت موضوع اصلاح الگوی کشت، برآورد دقیق قیمت واقعی محصولات با توجه به هزینه تامین آب آنها و برنامه ریزی دقیق و هدایت کشاورزان به طرف کشت محصولات سازگار با اقلیم مناطق مختلف کشور را خواستار شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: توسعه کشاورزی بدون رعایت الگوی کشت به تغییر شرایط اقلیمی و از بین رفتن عرصه های طبیعی مانند تالاب ها منجر می شود.
«عباس کشاورز» معاون وزیر جهاد کشاورزی، در گزارشی درباره اصلاح الگوی کشت گفت: سیاست های بخش مدیریت مزرعه، حمایت از محصولات جایگزین، استفاده از فناوری های نوین، اصلاح روش های کشت، ‌انتقال سبزی و صیفی به گلخانه، حمایت از صادرات محصولات با تقاضای آب کمتر، توسعه آبیاری میکرو و تکیه بر استفاده از آب سبز در کشاورزی باعث شده است بهره وری به میزان ۶ درصد تولیدات برسد و اگر این روند ادامه یابد در برنامه ششم بحران آب مدیریت می شود.
همچنین «داود پرهیزگار» رئیس سازمان هواشناسی کشور، در گزارشی به مقایسه میزان دمای هوا و بارش های امسال با سال های گذشته پرداخت و گفت: بر اساس نمودارها میزان بارش ها در کل کشور نرمال تلقی می شود اما با توجه به آثار گرمایش زمین و پدیده تغییر اقلیمی دمای هوای کشور به طور میانگین یک تا یک و نیم درصد افزایش یافته است.
در این جلسه همچنین مقرر شد کمیته ای با محور سازمان برنامه و بودجه کشور و عضویت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، طرح جامع الگوی کشت کشور را حداکثر تا پایان امسال تهیه و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارایه کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.