کد خبر : 28965
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1395 - 9:50

نوسازی ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی

در پسابرجام امکان ارایه بهینه خدمات پس از فروش به ویژه در حوزه تامین قطعات یدکی اصلی با کیفیت از شرکت های مادر و تولیدکننده ماشین های کشاورزی فراهم شده است.

۳۰درصدناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی نوسازی شد/ کاهش ۲۰درصدی ماشین های وارداتی

کامبیز عباسی درباره گشایش های برجام در یکسال گذشته افزود: در پسابرجام قیمت ماشین های وارداتی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به طور عمده در کمباین های سنگین برداشت غلات و تراکتورهای سنگین کاهش یافته است.
به گفته وی، در یک سال گذشته برندهای معتبر و مطرح ماشین آلات کشاورزی دنیا به ویژه ماشین های زراعت برنج، تراکتورهای سنگین، کمباین های سنگین و تراکتورهای باغی در کشور حضور پیدا کرده اند.
رییس مرکز مکانیزاسیون بخش کشاورزی تصریح کرد: در پسابرجام امکان ارایه بهینه خدمات پس از فروش به ویژه در حوزه تامین قطعات یدکی اصلی با کیفیت از شرکت های مادر و تولیدکننده ماشین های کشاورزی فراهم شده است.
عباسی از دیگر گشایش های برجام را تسریع مبادلات پولی و ارزی برای تامین به موقع ماشین های فصل زراعی در کوتاهترین زمان ممکن عنوان کرد.
وی اضافه کرد: همچنین در پسابرجام قطعات یدکی اصلی برای بخشی از ماشین های کشاورزی تولید داخل که درصدی از ساخت آنها نیازمند قطعات وارداتی است، تامین شده است.
این مقام مسوول وزارت جهادکشاورزی دولت یازدهم واردات کیفی ماشین های مورد نیاز بخش کشاورزی را یکی از دستاوردهای برجام برشمرد و افزود: در گشایش های برجام، شرایط برای تامین قطعات اصلی وارداتی از برندهای معتبر دنیا فراهم شد به طوری که همین امر موجب ارتقای کیفیت تولیدات داخل نیز شده است.
به گفته عباسی ، در زمان تحریم های ظالمانه علیه ایران برخی قطعات ماشین آلات تولید داخل نیز از چین خریداری می شد که در کاهش کیفیت ماشین آلات موثر بود.
رییس مرکز مکانیزاسیون بخش کشاورزی اظهار داشت: قبل از برجام به دلیل نبود نمایندگی شرکت های معتبر در بخش ماشین های کشاورزی، تمام آموزش ها برای رفع مشکلات از طریق تلفن و دفترچه های راهنما انجام می شد.
وی گفت: اما در پسابرجام شرایط برای حضور نمایندگی ها، کارشناسان و متخصصان شرکت های معتبر در عرصه مزارع و باغات و حوزه تولیدات کشاورزی برای ارایه خدمات آموزش و فروش ایجاد شده است.
عباسی ادامه داد: بخش عمده ماشین آلات و قطعات وارداتی مربوط به برندهای معتبر از کشورهای اروپایی همچون آلمان، ایتالیا و فرانسه و آسیای جنوب شرقی مانند کره و ژاپن است.
به گزارش ایرنا، در سه سال اخیر اعتبارهای بخش مکانیزاسیون کشاورزی برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محوریت اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ با چهار خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در کشور راه اندازی شد.
خط اول اعتباری در سال ۱۳۹۲ به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال(۷۵۰ میلیارد تومان) تخصیص یافت و به طور کامل جذب شد.
خط دوم اعتباری به میزان هشت هزار میلیارد ریال (۸۰۰ میلیارد تومان) در سال ۱۳۹۳تخصیص یافت که تاکنون ۹۴ درصد آن جذب شده است.
خط سوم اعتباری در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال( یک تریلیون تومان) بود که حدود ۶۵ درصد آن تامین و جذب شد.
خط اعتباری چهارم که در سال ۱۳۹۵ تخصیص یافت ۱۲ هزار میلیارد ریال(۱۲۰۰ میلیارد تومان) بود که در نیمه نخست سالجاری حدود چهار و ۶۰۰ میلیارد ریال (۴۶۰ میلیارد تومان) آن جذب شد.
برآورد شده بود تا پایان سال ۱۳۹۵ با تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این بخش سرانه توان ماشین آلات اراضی کشاورزی به ضریب ۱٫۶۲ صدم اسب بخار در هکتار برسد.
افزایش بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار کشت مکانیزه غلات، رشد بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار سمپاشی پشت تراکتوری، افزایش ۲۴۱ هزار هکتار برداشت مکانیزه برنج، افزوده شدن نزدیک به ۶۰ هزار تراکتور به ناوگان تراکتورهای کشور و در نهایت به کارگیری بیش از یک هزارو ۱۰۰ دستگاه انواع کمباین برداشت غلات در مزارع کشور در سه سال اخیر از عمده دستاوردهای حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت تدبیر و امید بوده است.
به گزارش ایرنا، برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action)، در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ پس از ۲۰ ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، بین ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ با تصویبت قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، ۶ قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
برجام در ۱۹ مهرماه ۱۳۹۴ در قالب قانون «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با تایید شورای نگهبان در ۲۳ مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
این توافق از ۲۶ دی ماه ۹۴ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.