کد خبر : 28792
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1395 - 9:16

اگر گندم آبی کشاورزان کمتر از ۷ تن باشد باید ما را مواخذه کنند !

اگر گندم آبی کشاورزان کمتر از هفت تن باشد باید ما را مواخذه کنند چرا که ما باید تغییرات اساسی ایجاد کنیم و دانش خود را افزایش دهیم.

اگر گندم آبی کشاورزان کمتر از هفت تن باشد باید ما را مواخذه کنند چرا که ما باید تغییرات اساسی ایجاد کنیم و دانش خود را افزایش دهیم.

معاون‌ وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان حاصلخیزی خاک کشور کاهش یافته است.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از مهر، عباس کشاورز در سی و یکمین معرفی و تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی استان گلستان که در گرگان برگزار شد، گفت: ما در سال ۹۲، ۵۵ درصد انرژی غذایی را تولید داخل تشکیل می‌داد و ۴۵ درصد وارد می‌شد اما امسال رقم تولیدات داخل به ۸۰ درصد رسیده است.

وی افزود: این عدد خوبی است اما از نظر جغرافیای کشاورزی و از نظر حفظ منابع منطقی نیست.

معاون وزیر با بیان اینکه ما روی بحث کاهش کشت گندم پافشاری کردیم، گفت: سطح زیر کشت گندم از نظر جغرافیایی خارج شده بود و حدود دو میلیون و ۷۰۰ هکتار گندم کشت می‌شد که به دو میلیون و ۱۶۰ هکتار کاهش پیدا کرد.

کشاورز افزود: این کار از دید پایداری و کمک به منابع آب انجام شد و منجر شد بهره وری آب رشد خوبی داشته باشد به گونه‌ای که ظرف مدت سه سال ۲۰ درصد بهره‌وری آب افزایش داده شد اما هنوز هم راضی نیستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در  گذشته در بحث بذر، تنوع آن و کمک به انتقال تکنولوژی اقدامات ناچیزی انجام شده بود و وضعیت کود نامناسب و تأسف‌بار بود و طبق آزمایشی که در شهریور و مهر سال ۹۲ از ۷۰ نوع کود انجام شد به این نتیجه رسیدیم که نیمی از آن اصلاً کود نبود.

وی با بیان اینکه امروز کود بدون ماده موثر نداریم و کودهای ما تا ۹۸ درصد حاوی مواد موثر است، افزود: یکی از طرح ها این است که چه محصولی را در چه منطقه‌ای بکاریم. این کار سخت و پیچیده‌ای است و ما حدود دو سال و نیم است که بر مبنای علمی وارد آن شده‌ایم و کمتر از ۶ ماه اولین نسخه آن بیرون می آید.

کشاورز با اشاره وظایف دولت در بخش کشاورزی گفت: دولت در بخش کشاورزی سه وظیفه مهم دارد که یکی از آن‌ها تقویت امنیت غذایی است که البته طی مدت سه سال ۲۵ درصد تقویت کردیم.

وی افزود: دومین وظیفه دولت افزایش درامد کشاورزان بوده چرا که فعالان اقتصادی بخش کشاورزی ما کشاورزان هستند و اگر فعال اقتصادی امکان سرمایه‌گذاری برایش فراهم نشود به سمت ورشکستگی می‌رود.

وی تصریح کرد: ما همه موظف هستیم هر طور کشور را تحویل می‌گیریم منابع کشور را حفظ کنیم و نباید برای منافع شخصی منابع ملی را نابود کنیم.

کشاورز با بیان اینکه پایداری سرزمین منوط به حفظ منابع است، گفت: امروز کشاورزی و صنعت ما در گرو پایداری منابع است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: شرق اصفهان زمانی ۹ مدل گندم برداشت می‌کردند اما نباید اجازه دهیم این اتفاق برای گلستان هم رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید به رفتارهای خود توجه کنیم، گفت: یکی از مشکلات ما مدیریت کم در رابطه با دانش آب بوده است چرا که ممکن است موضوع توجه به آب در گیلان هم که استان پر بارانی است دردسرساز شود.

کشاورز تصریح کرد: کشت برنج در گلستان از نظر منافع ملی اقتصادی نیست و ما معتقدیم در هر جایی که توانستند از هر مترمکعب ۹۰۰ گرم برنج برداشت کنند در آن مکان برنج کشت شود.

کشاورز گفت: ما از نگرانی خودکفایی گندم، خود گندم را از دست دادیم و خواهش می‌کنم کشاورزان کاری به اینکه کشور روغن کم دارد یا نه نداشته باشند و تنها به کشت خود بپردازند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی ما برپایه غلات است و هرکجا غلات پایه است باید یک محصول مثل کلزا و سویا برای تنوع باید کاشته شود.

وی با بیان اینکه حاصل خیزی خاک‌های ما خیلی کاهش پیدا کرده است، گفت: کشور ما گرم و خشک است و پایداری کربن در خاک در گلستان یک سال و نیم و در فارس شش ماه است.

کشاورز افزود: حاصل خیزی خاک‌های ما با تنوع کشت برطرف می‌شود و باید تلاش کنیم از نسخه پایداری سرزمین حمایت شود.

وی گفت: اگر گندم آبی کشاورزان کمتر از هفت تن باشد باید ما را مواخذه کنند چرا که ما باید تغییرات اساسی ایجاد کنیم و دانش خود را افزایش دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ب یکشنبه , ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

جناب خوش سخن وقتی کارمندان شما در مراکز بشن آمارگیر معمولی و کارشون ثبت شماره شناسنامه و سریال شناسنامه کشاورزان باشه همین میشه دیگه