کد خبر : 28743
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 دی 1395 - 19:29

آبیاری نوین درآمد کشاورز را افزایش می دهد

با استفاده از ظرفیت های موجود و بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری می توانیم در بهبود بهره وری از منابع آب تجدید نظر کنیم.

معاون رئیس جمهوری :طرح تحول کشاورزی دشتستان با یکهزارو ۶۸۰میلیارد تومان اجرا می شود

محمد باقر نوبخت در جریان بازدید از طرح پایلوت اصلاح شیوه نوین آبیاری بخش آبپخش دشتستان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: با اجرایی شدن طرح تحول کشاورزی دشتستان ۲۱هزار فرصت شغلی ایجاد و درآمد ناشی از فعالیت کشاورزی در این شهرستان نیز ۱۰برابر افزایش خواهد یافت.
وی یادآورشد:جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های زیادی برای توسعه ملی برخوردار است که دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتی مورد به مورد آنها را شناسایی و بررسی و با همکاری ارگان های مختلف ، مجلس و بخش خصوصی عملیاتی می کند.
معاون رئیس جمهوری اظهارداشت: باتوجه به وضعیت منابع آب در جهان و بویژه جمهوری اسلامی ایران استفاده صحیح از منابع آبی ضروری است.
نوبخت ادامه داد: در همین راستا در برنامه ششم توسعه که از سال ۹۶آغاز می شود بر استفاده صحیح و حفظ منابع آبی تاکید ویژه شده است و در بودجه سال آینده نیز بودجه خوبی برای این منظور اختصاص می یابد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت های موجود و بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری می توانیم در بهبود بهره وری از منابع آب تجدید نظر کنیم.
وی گفت:تحقق این مهم باعث جلوگیری از هدر رفت آب ، حفظ اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی جدید و درآمد زدایی بیشتر کشاورزان کمک می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: این طرح به صورت پایلوت در ۱۷۰هکتار از نخیلات آبپخش از اردیبهشت ماه امسال آغاز و در دهه فجر سالجاری به بهره برداری می رسد.
محمد تقی منوچهری افزود:هم اینک طرح پایلوت اصلاح شیوه نوین آبیاری نخیلات آبپخش در بخش زیرساخت ۹۰درصد و ۴۵درصد نیز در شبکه داخل مزرعه پیشرفت دارد.
وی یادآورشد:با اجرای این طرح راندمان آبیاری از ۳۵ به ۹۰درصد افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهارداشت: همچنین با اجرای این طرح تولید محصول از ۳۴۵گرم به ازای مصرف یک متر مکعب آب به یکهزارو ۳۳۰گرم افزایش خواهد یافت.
منوچهری ادامه داد: بهره برداری از طرح اصلاح شیوه نوین آبیاری نخیلات دشتستان بهره اقتصادی برای کشاورزان از پنج هزارو۲۹۰ریال به ازای مصرف یک متر مکعب آب به ۵۳هزارو ۲۰۰ ریال خواهد رسید.
وی گفت: طرح پایلوت ۱۷۰هکتاری اصلاح شیوه نوین آبیاری نخیلات دشتستان در ۱۴۰قطعه اجرا شده است و ۱۱۷بهره دار دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در استان بوشهر ۳۴هزار هکتار نخیلات وجود دارد که هم اینک ۲۰هزار هکتار آن زیر پوشش شبکه آبیاری است و مابقی در قالب چاه مزرعه ای است.
منوچهری با بیان اینکه شیوه آبیاری غرقابی و خشکسالی های طولانی مدت مشکلات زیادی برای نخلستان های استان بوشهر در پی داشته است افزود:برنامه ریزی برای زیر پوشش بردن ۱۸هزارو ۵۰۰هکتار از نخیلات این استان از شیوه های نوین آبیاری انجام شده است.
وی گفت: در همین راستافاز یک و ۲ طرح مطالعاتی ۲۴۰۰هکتار از نخیلات بخش سعدآباد به اتمام رسیده است و پس از تکمیل ایستگاه پمپاز بزودی آغاز خواهد شد.
بازدید از کارخانه کشتی سازی صدرا و طرح پایلوت نخلستان ، خروجی دوم بوشهر ، بندر تجاری دلوار و تصفیه خانه فاضلاب بوشهر ، ورزشگاه ۱۵هزار نفری بوشهر، دهکده گردشگری بوشهر و شرکت در دهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوشهر برنامه های سفر یکروزه معاون رئیس جمهوری به این استان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.