کد خبر : 28739
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 دی 1395 - 19:05

معرفی رکورد دار برداشت انگور دیم در کشور

رکورد زنی این باغدار مریوانی با نظارت کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و در مقایسه با نمونه های برتر در دیگر استان های کشور ثبت شده است.

باغدار کردستانی رکورد دار برداشت انگور دیم در کشور شد

این باغدار در سی و یکمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های کشاورزی کشور توانست با ثبت رکورد برداشت ۳۲ تُن انگور سیاه دیم به عنوان نمونه کشوری انتخاب شود.
این باغدار نمونه از اهالی روستای اینگیجه شهرستان مریوان است و در سال زراعی گذشته توانست طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی از مجموع هشت هزار مترمربع تاکستان خود ۳۰ تُن و ۳۳۰ کیلوگرم انگور سیاه برداشت کند.
کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی کردستان گفت: این باغدار توانسته در تاکستان خود با پرورش گونه های انگور سیاه پر بازده، ترکیب و تعادل مناسب خاک با بهره گیری از کودهای حیوانی و شیمیایی و توجه به توصیه های کارشناسان در عملیات داشت و برداشت موفق به برداشت ۳۲ تُن انگور سیاه در هر هکتار شود.
رسول امینی افزود: این باغدار مریوان با آشنایی کامل به اصول باغداری در ۲ مرحله شامل هرس اولیه و هرس سبز، تاکستان خود را به شیوه ای کاملا’ علمی هرس کرده بود.
وی اضافه کرد: رکورد زنی این باغدار مریوانی با نظارت کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و در مقایسه با نمونه های برتر در دیگر استان های کشور ثبت شده است.
وی اظهار کرد: این باغدار در حالی توانسته ۳۲ تُن محصول را در یک هکتار تاکستان برداشت کند که میانگین استانی آن هفت تُن و میانگین کشور انگور دیم ۴٫۵ تُن در هکتار است.
به گفته وی استان کردستان یکی از قطب های تولید انگور دیم در کشور بوده و از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید این محصول، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی کردستان گفت: در این استان بیش از ۱۲ هزار هکتار تاکستان وجود دارد که از این مقدار هفت هزار هکتار به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده است.
وی اضافه کرد: سالانه از تاکستان های کردستان بیش از ۱۲۰ هزار تُن انگور برداشت می شود که از این مقدار ۵۰ هزار تُن آن انگور سیاه دیم است.
به گفته وی شهرستان های مریوان، بانه، سروآباد و کامیاران به ترتیب از تولیدکنندگان انگور سیاه در استان کردستان هستند.
وی افزود: مویج، روغن هسته انگور، دوشاب، الکل های طبی و صنعتی و انواع نوشیدنی های ساده و گازدار از فرآورده های این محصول است.
کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: هم اکنون ۱۰ هزار بهره بردار کردستانی در تاکستان های این استان فعالیت می کنند و عمده تولید آنها انگور سیاه است.
امینی گفت: آیین تجلیل از این باغدار نمونه در سی و یکمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های کشاورزی کشور و اولین همایش ملی کشاورزی در سالن همایش های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.
انگور سیاه سرشار از ویتامین های A، B و C بوده و دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.
یک لیوان (۱۶۰ گرم) انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی ۱۱۰ کالری انرژی، یک گرم پروتئین، ۲۹ گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر است.
در استان کردستان بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد باغی و زراعی وجود دارد و سالانه بیش از ۲٫۵ تُن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی)برداشت می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.