کد خبر : 28636
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1395 - 12:01

سهم بخش کشاورزی در فضای کسب و کار چقدر است؟

وزیر جهادکشاورزی مشکلی اصلی بخش کشاورزی را نبود ارتباط و زنجیره تولید و بازار عنوان کرد و گفت: این بدان معنا نیست که در تولید و قبل آن نارسایی هایی نداریم.

حجتی: سهم بخش کشاورزی در فضای کسب و کار کشور به ۳۴درصد رسید

«محمود حجتی» روز دوشنبه در حاشیه نخستین جشنواره ملی کشاورزان ایران و سی و یکمین دوره انتخاب و معرفی کشاورزان برتر که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: سهم و وزن بخش کشاورزی در اقتصاد کشور در سه سال اخیر از حدود ۹ تا ۱۰ درصد به ۱۲ تا ۱۳ درصد رسیده است.
وی با بیان این که سهم این بخش در فضای اشتغال کشور نیز حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد است، افزایش سهم بخش کشاورزی در فضای کسب و کار را ارایه خدمات پیشین، پسین و نقش آفرینی عنوان کرد.

** افزایش ۷ درصدی تولید در واحد سطح محقق شد
وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: تولیدکنندگان نمونه کشوری ثابت کردند می توان تولید را به ۶ تا ۷ برابر واحد سطح رساند، به طور مثال یکی از تولیدکنندگان نمونه ما نزدیک ۱۶۰ تن تولید دارد، اما میانگین تولید ملی ما ۵۰ تن در هکتار است.
حجتی افزود: آمار و ارقام تولیدکنندگان نمونه کشوری نشان می دهد ما در افزایش عملکرد تولید، بهره وری آب ، منابع خاک و مصرف کمتر آب، جای کار داریم و این اعتماد را برای ما ایجاد کردند.
وی ابراز امیدواری کرد، با این روند و نگاه بتوانیم روز به روز تولیدات کشاورزی را اقتصادی تر و بهره ورتر کنیم.

** راندمان آبیاری در مزرعه به ۴۴ درصد رسید
حجتی درباره راندمان بخش آب و خاک گفت: راندمان آبیاری در مزرعه از ۳۷ تا ۳۸ درصد به ۴۳ تا ۴۴ درصد رسیده است و امیدواریم این روند افزایش پیدا کند.
وی افزود: اگر فرض کنیم در هر هکتار ۸۰ میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود، یک درصد کاهش مصرف به معنای صرفه جویی ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال است. واقعیت نشان می دهد با مصرف آب کمتر می توانیم محصول بیشتری تولید کنیم و امیدواریم این روند کماکان ادامه داشته باشد.

** مشکل اصلی بخش کشاورزی نبود زنجیره تولید و بازار است
وزیر جهادکشاورزی مشکلی اصلی بخش کشاورزی را نبود ارتباط و زنجیره تولید و بازار عنوان کرد و گفت: این بدان معنا نیست که در تولید و قبل آن نارسایی هایی نداریم.
حجتی گفت: تجربیات جهانی نشان می دهد خود تولیدکنندگان باید آمادگی ورود به زنجیره تولید و بازار پیدا کنند. البته تشکل ها به صورت حقیقی و حقوقی کم و بیش از مزرعه تا سفره و با حمایت های دولت فعالیت هایی دارند، اما کافی نیست.
وی افزود: با توجه به مزیت ها و رتبه های جهانی که در بخش های مختلف باغبانی، آبزی پروری و طیور داریم خود تولیدکنندگان باید در بخش زنجیره تولید و بازار حضور پیدا کنند، زیرا روز به روز با انبوه تولیدات کشاورزی مواجه هستیم، بنابراین باید در بخش اهلیت های سازگار و مقتضای آن فعالیت داشته باشیم تا بتوانیم محصولات مان را به بازارهای هدف برسانیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نخستین جشنواره ملی کشاورزان ایران و سی یکمین دوره انتخاب و معرفی کشاورزان برتر به عنوان یکی از اولویت های مهم بخش کشاورزی امروز شروع به کار کرد.
امسال در مجموع ۱۱۸ کشاورز برتر تجلیل می شوند که از این میزان ۱۰۲ نفر کشاورز نمونه و ۱۶ نفر پژوهشگر برتر هستند.
از تعداد ۱۰۲ کشاورز نمونه کشوری ۹۴ مرد و ۸ کشاورز زن با میانگین سن بالای ۵۴ سال هستند که ۴۲ درصد دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر، ۳۶ درصد دیپلم و کاردانی و ۲۲ درصد ابتدایی و راهنمایی بوده اند.
انتخاب برترین‌ها به منظور تولید و کمیت تولید نیست، بلکه در تعیین یک کشاورز نمونه علاوه برکمیت، ارتقای کیفیت و سلامت محصول مدنظر قرار داشته است.
استفاده از روش‌های نوین آبیاری، به‌کارگیری تکنولوژی‌های مناسب، نقش کشاورز در افزایش دانش کشاورزان دیگر و استفاده از روش‌های برتر مدیریتی از جمله عوامل انتخاب کشاورزان نمونه در سال جاری بوده است.
همچنین امسال برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها، جشنواره همزمان با انتخاب کشاورزان نمونه برگزار می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان، تاجران موفق و بخش‌هایی مرتبط با بخش کشاورزی معرفی و تجلیل می شوند.
ارج نهادن تلاش تولیدکنندگان و روستاییان، ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین تولید کنندگان کشاورزی و تشویق آنان، معرفی الگوی عملی و قابل اعتماد جامعه کشاورزی و روستاییان و عشایر، تقویت و تعامل بین تولیدکنندگان و پژوهشگران و فناوران عرصه کشاورزی، تبیین چهره واقعی و جایگاه بخش کشاورزی و ارتقای آن، شناسایی تولیدکنندگان علوم کشاورزی و مصرف کنندگان آنها و حلقه‌های واسط و تکمیل کننده فرایند، آشنایی و تعامل بیشتر بین ذینفعان زنجیره تامین از جمله مراکز پژوهشی و مروجین و بررسی تحلیل وضعیت علمی فنی و آموزشی و پژوهشی و ارایه پیشنهاد در زمینه بهبود تولید از اهداف برگزاری این جشنواره است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.