کد خبر : 28589
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1395 - 12:33

جذام مرغی نداریم

چند روز اخیر تصاویر ناخوشایندی درباره شیوع بیماری جذام مرغی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرد.

چند روز اخیر تصاویر ناخوشایندی درباره شیوع بیماری جذام مرغی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرد.

به گزارش دهقان نیوز از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، سیدعلی غفوری متخصص بهداشت و بیماری های طیور سازمان دامپزشکی درباره انتشار شایعه ای تحت عنوان ‘جذام مرغی’ در شبکه های مجازی افزود: بیماری جذام به انسان و آرمادیلو محدود بوده و در جانداران دیگر ازجمله پرندگان گزارش نشده است.
وی اظهارداشت: ضایعه ای که تصاویر آن در شبکه های مجازی منعکس شده، در واقع التهاب، زخم، سوختگی یا آبسه بالشتک کف پا یا اصطلاحا Bumble Foot بوده و نام علمی آن Plantar Pododermatitis است.
وی گفت: این بیماری نوعی زخم مکانیکی و موضعی بوده و ممکن است حالت مزمن و یا عفونی در اثر استافیلوکوکوس اورئوس بخود بگیرد.
غفوری، آمونیاک تولید شده در بستر نامناسب، غیر بهداشتی و مرطوب در طیور گوشتی بویژه در زمستان در شرایط تهویه ای ضعیف و نامناسب بودن کف قفس در طیور تخمگذار و نیز کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین A و بیوتین را از عوامل بروز این بیماری در مرغ ها عنوان کرد.
به گفته وی ،پوست ناحیه سینه و بخش خلفی مفصل خرگوشی نیز در صورت تماس زیاد با بستر ممکن است دچار عارضه مشابه شود.
بنابراین گزارش، به طور اصولی پای طیور گوشتی در کشتارگاه از بالای مفصل خرگوشی قطع شده و بنابراین لاشه مرغ استحصالی بدون پنجه پا است.
غفوری ادامه داد: در هر صورت این ضایعه از نظر صادرکنندگان یا مصرف کنندگان داخلی پای مرغ بدلیل ظاهر نامناسب یک نقص اورگانولپتیکی محسوب شده و چنین محصولاتی از این نظر واجد شرایط صادرات نیستند.
وی ادامه داد: از لحاظ بهداشتی پا یا سینه دارای این ضایعات اگرچه ظاهر بازارپسندی ندارد، اما پس از برداشت عمقی زخم، قابل مصرف است.
به گزارش ایرنا، چند روز اخیر تصاویر ناخوشایندی درباره شیوع بیماری جذام مرغی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.