کد خبر : 28490
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1395 - 19:53

رونق خرید حمایتی گوجه فرنگی

هم اکنون تنها مشکل موجود در زمینه خرید حمایتی گوجه فرنگی کشاورزان کمبود کامیون برای حمل ونقل بار است.

رونق خرید حمایتی گوجه فرنگی در بوشهر

محمد تقی منوچهری افزود: در این ارتباط با گذشت پنج روز از آغاز خرید حمایتی گوجه فرنگی کشاورزان استان بوشهر ۲ هزار و ۱۱۴تن محصول از سوی مباشر و اتحادیه تعاونیهای روستایی شهرستانهای استان خریداری و به مقصد کارخانه رب گوجه در اصفهان بارگیری شده است.
وی اضافه کرد: علاوه براین چهار هزار و ۵۰۰ تن نیز گوجه فرنگی کشاورزان استان بوشهر نیز از سوی ۲ کارخانه تازه تاسیس در این استان خارج چرخه خرید حمایتی خریداری شده است.
منوچهری اظهارکرد: هم اکنون هشت مرکز خرید در شهرستانهای دیر، کنگان، دشتی، دشتستان و جم از توابع استان بوشهر برای خرید محصول گوجه فرنگی راه اندازی شد.
وی یادآورشد: خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی استان بوشهر از سوی دولت پس از رکود بازار و افت این محصول و ابراز نگرانی کشاورزان، با پیگیری استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شوراری اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی برای کمک به گوجه کاران از سوم دی ماه جاری آغاز شد.
منوچهری درباره قیمت خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر گفت: براساس دستورالعملها و پیگیری استاندار و نشست با وزیر جهاد کشاورزی قیمت خرید از سه هزار و ۳۰۰ ریال به ۴۰۰ هزار ریال با سبد افزایش یافت و موافقت شد که هزینه حمل محصول خریداری شده به خارج از استان بوشهر نیز از سوی دولت پرداخت شود.
وی ادامه داد: اما محصول گوجه فرنگی که در داخل استان بوشهر به صورت فله در اختیار کارخانه های موجود در این استان قرار می گیرد هزینه سبد و حمل بار ندارد و به قیمت سه هزار و ۳۰۰ ریال از گوجه کاران خرید می شود.
وی بیان کرد: خرید حمایتی گوجه فرنگی در استان بوشهر تا بهتر شدن وضعیت بازار و تعادل عرضه و تقاضا همچنان ادامه دارد.
منچهری گفت: هم اکنون تنها مشکل موجود در زمینه خرید حمایتی گوجه فرنگی کشاورزان استان بوشهر کمبود کامیون برای حمل ونقل بار است.
هم اکنون ۱۲ هزارو ۵۰۰ هکتار از مزارع استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی خارج فصل است که پیش بینی می شود بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.
با توجه به شرایط مطلوب آب هوایی برای رشد و نمو گوجه فرنگی در سال جاری در استان بوشهر که باعث زودرسی و افزایش تولید و هم رسی محصول این استان با دیگر استانها در سطح کشور شد، افت قیمت و رکود بازار فروش گوجه فرنگی را در پی داشته است.
درپی افت قیمت و رکود بازار گوجه فرنگی که باعث نگرانی کشاورزان استان بوشهر شده بود و پیگیری مسئولان استان بوشهر برای حل مشکلات کشاورزان، اعضای کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در اواخر ماه گذشته به این استان سفر و از مزارع گوجه فرنگی بازدید کردند.
همچنین آنان پس ز دیدار با کشاورزان و بررسی مشکلات آنان این مشکلات و راهکارها حل آنها را به سازمان برنامه و بودجه ارائه دادند که در پی این گزارش دولت با خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی کشاورزان این استان با نرخ هر کیلوگرم ۳۳۰۰ریال موافقت کرد.
با آغاز خرید حمایتی گوجه فرنگی از سوی تعاون روستایی از سوم دیماه جاری اما کشاورزان گوجه فرنگی کار استان بوشهر از نرخ تعیین شده راضی نبودند و از تحویل محصول با این نرخ به مراکز خرید استقبال چندانی نکردند.
آنان مدعی شدند: نرخ خرید توافقی حتی کمتر از ۵۰ درصد قیمت تمام شده تولید گوجه فرنگی است و هزینه های سبد و حمل و نقل نیز در قیمت تعیین شده در نظر گرفته نشده است.
آنان از دولت خواستند تا برای جلوگیری از زیان بیشتر گوجه کاران، محصول را فله ای و بدون سبد از آنان خریداری و در قیمت تعیین شده تجدید نظر کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.