کد خبر : 28418
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1395 - 13:47

پیشنهاد ۱۴۰۰ تومانی خرید گندم / یک مسئول: امیدواریم بزودی قیمت گندم منطبق با تورم افزایش یابد

خرید تضمینی گندم باید منطبق با تورم افزایش یابد که امیدواریم این اتفاق به‌زودی محقق شود.

خرید تضمینی گندم باید منطبق با تورم افزایش یابد که امیدواریم این اتفاق به‌زودی محقق شود.

با وجود آنکه نرخ خرید تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت همچنان بلاتکلیف است، اما گندمکاران امیدوار به لطف دولت بوده و همچون سال گذشته اراضی گندم را زیر کشت بردند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت‌وگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: امیدواری کشاورزان به دولت و وزارت جهاد کشاورزی باعث شد که امسال نیز سطح زیر کشت گندم حدود شش میلیون هکتار باقی بماند.

علی‌قلی ایمانی افزود: مطابق قانون، خرید تضمینی گندم باید منطبق با تورم افزایش یابد که امیدواریم این اتفاق به‌زودی محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که کشت گندم در برخی مناطق کشور امکان جایگزینی ندارد، بنابراین گندمکاران تلاش می‌کنند تا تولید در همین مقدار پایدار باقی بماند.

ایمانی ادامه داد: اگر قیمت‌ها اصلاح شود، شرایط آرام‌تری برای گندمکاران فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: قیمت پیشنهادی گندمکاران یک‌هزار و ۴۰۰ تومان بوده و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی یک‌هزار و ۳۸۷ تومان است که امیدواریم دولت با توجه به نرخ تورم هفت تا هشت درصدی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، نرخ‌ها را متعادل اعلام کند.

افزایش عملکرد و فراهم بودن نهاده‌ها یکی از عوامل پایداری گندم

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران یادآور شد: یکی از دلایلی که باعث شد تولید گندم طی سه ساله اخیر از رشد مناسبی برخوردار شده و خودکفایی محقق شود، فراهم بودن ملزومات مورد نیاز کشت همچون نهاده‌ها و تأمین به‌موقع آن و علاوه بر آن افزایش عملکرد در واحد سطح بوده است.

ایمانی تأکید کرد: پیاده‌سازی تحقیقات انجام‌شده باعث شد که عملکرد در واحد سطح با وجود آنکه افزایش سطحی نداشته باشیم، بالا رود و همچنین رعایت اصول ترویجی و حضور کارشناسان در کنار کشاورزان نقش بسزایی در خوداتکایی داشت.

وی اظهار داشت: برای آنکه خوداتکایی در معرض خطر قرار نگیرد، لازم است حضور دائمی دولت در کنار کشاورزان وجود داشته باشد و نهاده‌ها و سایر ملزومات نیز به‌عنوان فاکتور اساسی لحاظ شود.

ایمانی اضافه کرد: اگر قیمت‌ها در سال جاری اصلاح شود، مشکل خاصی به‌وچود نخواهد آمد، اما نارضایتی کشاورزان طی چند سال می‌تواند تغییر الگوی کشت را رقم بزند که البته این فرایند به‌سرعت انجام‌پذیر نیست.

وی در پایان بیان کرد: در سال جاری تمامی کشاورزان گندمکار با رعایت اصول فنی محصول گندم خود را کشت کرده‌اند و در شرایط حاضر هیچ مشکل خاصی از لحاظ نهاده‌ها و سایر ملزومات تولید نداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.