کد خبر : 28238
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1395 - 9:37

ساختار بازار محصولات کشاورزی ایران ناکارآمد است / تعاونی‌ روستایی بهترین ظرفیت برای توسعه کشاورزی

تعاونی‌های روستایی بهترین ظرفیت برای توسعه بخش کشاورزی است.

خرید ۱۱٫۴ میلیون تن گندم از کشاورزان/ گندم، آرد و نان طلایی ترین زنجیره اقتصاد کشور است

حسین صفایی در گردهمایی تعاونی‌های روستایی و جشن شکرگزاری گندم در کردستان که با حضور مسوولان استانی و کشوری در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، افزود: در سال زراعی گذشته در مجموع هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شده بود.
وی اضافه کرد: مقدار خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال زراعی گذشته در حالی افزایش پیدا کرده که میزان سطح زیر کشت نیز در مقایسه با سال قبل حدود ۵۰۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرده بود.
وی اظهار کرد: در سالهای ۹۳ و ۹۲ نیز به ترتیب ۶٫۷ و ۴٫۶ میلیون تُن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده بود.
مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور گفت: بذر یکی از مهم‌ترین مباحث در تولید گندم است که طی سه سال گذشته به صورت ویژه در دستور کار سازمان تعاون روستایی و شبکه تعاون روستایی قرار گرفت.
صفایی با بیان اینکه تعاونی‌های روستایی بهترین ظرفیت برای توسعه بخش کشاورزی بوده افزود: با آموزش و برداشتن سنگ‌هایی که جلوی پای تعاونی‌های روستایی هستند باید بستر را برای فعالیت مثمرثمرتر آنها در استان‌هایی مانند کردستان فراهم کرد.
وی اظهار کرد: جذب افکار جدید و دانش‌بنیان کردن فعالیت‌ها در تعاونی‌های روستایی از مباحث مهمی است که براساس بررسی‌های صورت گرفته استان کردستان در این زمینه بسیار مساعد است.

**زنجیره گندم، آرد و نان، طلایی‌ترین زنجیره اقتصاد کشور است
مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور گفت: زنجیره گندم، آرد و نان یکی از طلایی‌ترین زنجیره اقتصاد کشور بوده و بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کشاورز گندم‌کار در کشور وجود دارد.
صفایی افزود: برای انجام مراحل مختلف کشت، داشت و برداشت گندم نیز هزاران دستگاه کمباین و ماشین آلات کشاورزی و دنباله رو مشغول فعالیت هستند و محصول برداشت شده با استفاده از صدها دستگاه حمل و نقل می شود.
وی اضافه کرد: پس از تحویل گندم به سیلوها دوباره گندم تولید شده به مناطق مختلف کشور حمل می شود و پی از تبدیل شدن به آرد دوباره توزیع می شود.
وی اظهار کرد: آرد تولید شده در ۷۳ هزار نانوایی صنعتی و سنتی کشور برای تبدیل به نان پخت شده و بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت کشور از این محصول استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: ۴۵ درصد پروتئین مورد نیاز مردم و ۵۰ درصد انرژی و کالری مورد نیاز مردم کشور نیز از نان تامین می شود و در واقع این زنجیره به تمام معنی زنجیره طلایی اقتصاد کشور است.

**نارسایی‌های ساختاری در حوزه‌های اقتصادی باید شناسایی شود
مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور گفت: ما باید در حوزه‌های اقتصادی نارسایی‌های ساختاری را شناسایی و جلوی آن را بگیریم تا بتوانیم بستر تحقق اهداف را فراهم سازیم.
صفایی افزود: گسترش ظرفیت‌های اقتصادی و شناسایی نارسایی‌های ساختاری از مهم‌‌ترین مباحثی است که در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن توجه کنیم.
صفایی اضافه کرد: هرچه مقیاس اقتصاد کشاورزی کشور را بزرگتر کنیم آسیب‌پذیری خود را در مواجه با شرایط بیرونی کم‌تر خواهیم کرد.
مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور با بیان اینکه در حوزه کشاورزی یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساختاری ‘بازار’ بوده گفت: بسیاری از زحمات و دسترنج کشاورزان در بازار ناپدید و به خود آنها باز نمی‌گردد.
وی اظهار کرد: ساختار بازار محصولات کشاورزی در ایران ناکارآمد است و حاشیه سود تولیدکنندگان را کم می‌کند و در واقع حاشیه سود در آخر خط نشت می‌کند.
وی اضافه کرد: حاشیه سود و حاشیه بازار در حوزه کشاورزی و مواد غذایی در سرقفلی نشت پیدا می‌کند که دلیل اصلی آن خورده پا بودن نظام اقتصادی در کشور است.
صفایی گفت: در ایران فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها پنج درصد در توزیع سهم دارند و ۹۵ درصد سهم دیگر در حوزه خورده فروشی قرار دارد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های ۸۶ تا ۹۳ تنها ۴۱ درصد از پولی که مصرف کننده نهایی برای شیر پرداخت کرده سهم تولید و ۵۹ درصد سهم حاشیه بازار بود که این امر باعث متضرر شدن تولید کنندگان شده بود.
حسین صفایی مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور برای شرکت در گردهمایی تعاونی‌های روستایی و جشن شکرگزاری گندم کردستان به این استان سفر کرده است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.