کد خبر : 28231
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1395 - 15:40

اجرای ۶۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی

بسته حمایتی این طرح شامل اعطای ۳۰ درصد یارانه به خرید ادوات و ابزار کار در حوزه کشاورزی حفاظتی و همچنین حمایت از حفظ بقایای گیاهی برای ایجاد انگیزه و بکارگیری روش بی خاک ورزی صورت می گیرد.

اجرای ۶۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در سال ۱۳۹۵

 فرزاد زلقی با بیان این که محور برنامه کشاورزی حفاظتی در ۱۰ استان قطب تولید کشور است، افزود: ۵۰ درصد از این ۶۰۰ هزار هکتار در این استان ها اجرایی می شود.
وی اظهار داشت: در بازدیدهای صورت گرفته، در حال حاضر ۹ استان سردسیر کشور مانند زنجان، چهارمحال بختیاری، کردستان و کرمان نزدیک به ۴۹۸ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی را اجرا کرده اند.
رییس ستاد معاونت امور تولیدات زراعی تصریح کرد: از مجموع ۴۹۸ هزار هکتار، ۴۶ هزار هکتار با روش بی خاکورزی و مابقی با روش کم خاکورزی کار شده است.
وی ادامه داد: طرح کشاورزی حفاظتی اغلب در اراضی کشت کلزا، گندم، حبوبات به خصوص لوبیا، آفتابگردان و ذرت عملیاتی شده و پیش بینی ما این است که با شروع این طرح در استان های گرمسیر مانند فارس، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد و همچنین با حمایت مالی دولت، هدف امسال محقق شود.
به گفته مسوول کشاورزی حفاظتی، اگر این طرح از سوی دولت ردیف بودجه دریافت کند از سرعت بالاتری در اجرا برخوردار خواهد شد.
زلقی تصریح کرد: برای اجرای کشاورزی حفاظتی در ۶۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی ۶۰۰ میلیارد ریال( ۶۰ میلیارد تومان) اعتبار نیاز است.
وی افزود: در صورت تامین اعتبار، بسته حمایتی این طرح شامل اعطای ۳۰ درصد یارانه به خرید ادوات و ابزار کار در حوزه کشاورزی حفاظتی و همچنین حمایت از حفظ بقایای گیاهی برای ایجاد انگیزه و بکارگیری روش بی خاک ورزی صورت می گیرد.
وی پایداری تولید با وجود نوسانات جوی، افزایش یک دهم مواد آلی خاک، کاهش هزینه ها و انرژی، بذر، کود و نهاده ها، کاهش مصرف ۳۰ درصدی آب در اراضی و جلوگیری از فرسایش آبی و خاکی را از پیامدهای اجرای طرح کشاورزی حفاظتی برشمرد.
به گزارش ایرنا، در لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در سه میلیون هکتار از اراضی کشور پیش بینی شده است که ۶۰ درصد آن در اراضی دیم و ۴۰ درصد در اراضی آبی اجرایی می شود.
شنیده های حاکی است برای اجرای این سه میلیون هکتار بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که ۵۰ درصد آن کمک بلا عوض و ۵۰ درصد دیگر در قالب تسهیلات بانکی کم بهره خواهد بود.
در مرحله نخست، ۱۰ استان به عنوان قطب (هاب) و یا کانون تحقیقات کاربردی کشاورزی حفاظتی انتخاب می شوند و قرار است این ۱۰ استان الگویی برای سایر استان های کشور شوند.
دفتر کشاورزی حفاظتی، تیرماه سال ۹۳ در معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و موسسه های تحقیقاتی ،مدیران کل دفاتر تخصصی معاونت امور زراعت، تعدادی از استان های پیشرو و سازمان های تخصصی و مراکز دانشگاهی با یکدیگر همکاری می کنند.
همچنین یک کمیته فنی برای بررسی و تصمیم گیری مسایل فنی مبتلا به طرح کشاورزی حفاظتی ایجاد شده که متشکل از مدیران دفاترتخصصی ،نمایندگان بخش های تحقیقاتی، دانشگاهی، آموزشی و ترویجی کشور است.
سالیانه بیش از ۱۱۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در اراضی کشاورزی دیم و آبی کشور تولید می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.