کد خبر : 28152
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1395 - 10:13

دسترنج کشاورزان زیر پای دلالان !

مسئولان هر ساله از برطرف کردن نارسایی های فراروی بخش کشاورزی خبر می دهند اما این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

مسئولان هر ساله از برطرف کردن نارسایی های فراروی بخش کشاورزی خبر می دهند اما این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

 

داستان غم انگیز و تلخ افت قیمت دسترنج کشاورزان دوباره تکرار شد و این بار ‘بادمجان’ اشک تولید کنندگان محصولات کشاورزی در شهرستان رودان را در آورد.

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا’ چند روزی است که اوضاع بازار خرید و فروش محصول بادمجان در شهرستان رودان بواسطه حضور پر رنگ دلال ها بشدت نابسامان شده است.

بعدازظهر جمعه ۱۹ آذرماه ۹۵ روز دردناک و غم انگیزی برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی در شهرستان رودان بود؛ شماری از کشاورزان که برای فروش محصول تولیدی خود به مرکز خرید و فروش زرد شمع قلعه کمیز در رودان رفته بودند بعلت قیمت بسیار پایین محصول و افت شدید خرید؛ محصولاتی را که برای به ثمر نشستنش خون دل ها خورده اند را کف خیابان رها کردند.

کشاورزان رودانی که کاسه صبرشان لبریز شده بود؛ با رها کردن محصولات تولیدی خود در خیابان؛ اعتراض خود را به اوضاع نابسامان بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی و کم توجهی مسئولان نسبت به مشکلات این قشر تلاشگر و مهم را نشان دادند.

یک هفته از این موضوع می گذرد اما بازار خرید و فروش بادمجان در شهرستان رودان همچنان نابسامان است و این نابسامانی آرامش را از کشاورزان سلب کرده است.

خبرنگار ایرنا در رودان به سراغ کشاورزان رفت و دقایقی پای درد دل آنان نشست و این مردمان سختکوش، مهربان و صمیمی از مشکلات، دغدغه ها و نگرانی هایشان گفتند.

کشاورزان رودانی که این روزها بسیار حساس و شکننده شده اند؛ با دیدن هر خبرنگار و مسئولی؛ لب به گلایه می گشایند و از دردهایشان می گویند؛ دردهایی که تا کنون مرهم و التیام نیافته اند.

شماری از کشاورزان رودانی در گفت و گو با ایرنا’ افزودند: تولیدکنندگان بخش کشاورزی در شهرستان رودان همواره با مشکلاتی از قبیل قیمت پایین محصولات، نبود بازار مناسب، حضور دلال ها و واسطه ها و نبود حمایت صحیح متولیان امر از بخش کشاورزی روبرو هستند.

آنان اضافه کردند: مسئولان هر ساله از برطرف کردن نارسایی های فراروی بخش کشاورزی خبر می دهند اما این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

یک کشاورز رودانی اظهار داشت: با مرور وضعیت کشاورزی منطقه و نشستن پای صحبت کشاورزان زحمتکش رودانی در می یابید که تولیدکنندگان شهرستان از لحظه کاشت تا فروش محصول با دغدغه های بی شماری روبرو هستند و همواره در بیم، یاس و ناامیدی به سر می برند.

عماد نجفی بزرگترین مشکل فرا روی کشاورزی منطقه را حضور پر رنگ واسطه ها و دلال ها در بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: این روزها عده ای تحت عنوان دلال؛ محصولات را با قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری می کنند و با قیمت بالاتر به واسطه های اصلی می فروشند.

وی خاطر نشان کرد: این افراد که به نام خریدار سر از بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی در آورده اند؛ حتی برای واسطه های اصلی هم تعیین تکلیف می کنند و می گویند هر گونه خرید و فروش محصولات کشاورزی باید از طریق این افراد صورت گیرد.

نجفی اظهار داشت: این دلال ها با به راه انداختن جنگ زرگری؛ سود حاصل از تولید و فروش محصولات کشاورزی را به جیب می زنند.

کشاورز دیگری خاطر نشان کرد: نبود نظارت صحیح، اصولی و مستمر از سوی متولیان امر؛ عرصه را برای جولان و عرض اندام دلال ها و واسطه ها و سوء استفاده افراد سودجو مهیا ساخته است.

محمد دهقان نژاد افزود: هزینه های بالای تولید، در اختیار نداشتن پول نقد و کافی، دسترسی نداشتن به بازار مناسب، ساماندهی نشدن شرکت های تعاونی برای خرید محصولات و ترس از به فروش نرسیدن محصول؛ از جمله دلایلی است که موجب می شود بهره برداران بخش کشاورزی برخلاف میل خود؛ برای فروش محصولات به سوی دلال ها گرایش پیدا کنند.

وی اضافه کرد: نبود نظارت بر فعالیت دلال ها و نداشتن تعهد واقعی از سوی تعداد پرشماری از این واسطه ها موجب شده وضعیت بازار دچار آشفتگی و نابسامانی شود و محصولات کشاورزی با قیمت ناچیز از تولیدکنندگان خریداری و همان محصول با قیمت بالا به مصرف کنندگان عرضه شود.

دهقان نژاد اظهار داشت: حضور پر رنگ واسطه ها و دلال ها در بازار، قیمت پایین محصولات و نابسامانی بازار عرضه و تقاضا دست به دست هم می دهد تا کشاورزان حتی رغبتی برای برداشت محصول تولیدی خود نداشته باشند.

وی افزود: در سال های گذشته در سایه کم مهری و نبود تدبیر لازم از سوی متولیان بخش کشاورزی و به علت نابسامانی بازار عرضه و تقاضا؛ بخشی از محصولات کشاورزی منطقه در مزارع رها شد و از بین رفت.

دهقان نژاد غفلت از سایر ظرفیت ها و توانمندی های منطقه را یکی از مهمترین دلایل آسیب پذیری اشتغال و اقتصاد منطقه دانست و بیان کرد: مسئولان همواره به هر تریبونی که می رسند از ظرفیت ها سخن می گویند و به این منابع عظیم خدادادی می بالند؛ اما هیچ برنامه عملی برای بهره مندی از این سرمایه های بزرگ ندارند.

وی افزود: اگر سال ها پیش در کنار کشاورزی منطقه صنایع تبدیلی وابسته به آن ایجاد و راه اندازی می شد؛ کشاورزان رودانی هرگز در گرداب بدهی های معوقه و مشکلات اقتصادی دست و پا نمی زدند و زمینگیر نمی شدند.

دهقان نژاد خاطر نشان کرد: رودان یک گنج و معدن عظیم و بی کران است؛ اما استفاده نکردن از فرصت ها موجب شده تا امروز کشاورزان منطقه زانوی غم بغل کنند و به یاد روزهای رفته؛ اشک حسرت بریزند.

کشاورز دیگری با بیان اینکه نتیجه نابسامانی بازار؛ دامن تولیدکننده و مصرف کننده را با هم می گیرد؛ خواستار توجه بیش از پیش دولت به بخش کشاورزی شد و افزود: دولت باید با هدایتگری تولید، خرید و توزیع و ساماندهی تشکل ها و تعاونی ها در سیستم عرضه محصولات کشاورزی؛ دست دلال ها و واسطه ها را از نظام توزیع کوتاه کند و اجازه ندهد افراد سودجو؛ منابع درآمدی کشاورزان را به نفع خود؛ ضایع کنند.

محمد نجفی با اشاره به نقش تعاونی ها در خرید و توزیع محصولات کشاورزی؛ خاطر نشان کرد: در صورتی که این تعاونی ها به درستی مدیریت شوند و محصولات کشاورزی را در زمان تولید با قیمت مناسب خریداری کنند؛ کشاورزی منطقه بیش از پیش رونق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه خسارت به کشاورزان خسارت به اقتصاد و بنیه اقتصادی شهرستان، استان و کشور است؛ اظهار داشت: به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده که مسئولان برای ساماندهی بازار عرضه و تقاضا در حوزه کشاورزی؛ چاره و راهکاری اساسی و عملی بیاندیشند و از کشاورزان حمایت کنند.

کشاورزان شهرستان رودان کوتاه کردن دست دلال ها و واسطه ها از بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی و ایجاد بارانداز محصولات کشاورزی را مهمترین مطالبه کشاورزان منطقه از دولت برشمردند.

خبرنگار ایرنا در رودان برای پیگیری موضوع این بار به سراغ نظام صنفی کشاورزی این شهرستان رفت.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی رودان در گفت و گو با ایرنا با تایید اوضاع آشفته و نابسامان بازار خرید و فروش بادمجان در این شهرستان؛ از ساماندهی بازار خرید و فروش محصولات سبزی و صیفی در آینده ای نزدیک خبر داد.

ایلوش واحدی زاده حضور پر رنگ دلال ها و واسطه ها، عرضه محصول فاقد کیفیت و بسته بندی مناسب، افزایش سطح زیر کشت، افزایش محصول تولیدی و نبود بارانداز خرید و فروش محصولات کشاورزی را از دلایل اصلی افت قیمت بادمجان برشمرد.

وی حضور پر رنگ واسطه ها را مهمترین علت افت قیمت محصول در منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: طی بررسی های انجام شده در روزهای اخیر مشخص شد؛ افرادی تحت عنوان خریدار و با هدف بر هم زدن بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی؛ سر از بازار در آورده اند و نبض بازار را در دست گرفته اند.

واحدی زاده افزود: این واسطه ها که با هدف سودجویی و تحت عنوان خریدار سر از بازار در آورده اند؛ محصول تولیدی را با قیمت پایین از تولیدکنندگان خریداری می کنند و با قیمت بالاتر به دلال ها و واسطه های اصلی می فروشند.

وی اظهار داشت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در منطقه؛ خریداران و واسطه ها در مرکز خرید و فروش محصولات کشاورزی در رودان ساماندهی می شوند و پروانه فعالیت دریافت می کنند.

واحدی زاده افزود: با ساماندهی واسطه ها و خریداران؛ دست سودجویان از بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی کوتاه خواهد شد.

وی عرضه محصول فاقد کیفیت و بسته بندی مناسب را دومین علت افت قیمت محصولات کشاورزی دانست و اظهار داشت: نظام صنفی کشاورزی شهرستان رودان به دنبال آن است که تمام محصول تولیدی منطقه با کیفیت لازم و با مجوز نظام صنفی کشاورزی به بازار مصرف عرضه شود.

واحدی زاده بیان کرد: تحقق این مهم در گرو همکاری و تعامل کشاورزان با نظام صنفی کشاورزی و متولیان امر می باشد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی رودان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات فراروی کشاورزان منطقه؛ بدهی های معوقه کشاورزان به بانک ها را مهمترین دغدغه بهره برداران بخش کشاورزی در این شهرستان برشمرد.

واحدی زاده با بیان اینکه خشکسالی های اخیر، شیوع بیماری جاروک لیموترش و حوادث غیرمترقبه؛ کشاورزان رودانی را در گرداب مشکلات و بدهی های معوقه گرفتار و زمینگیر کرده است؛ خواستار اجرایی شدن مصوبات دولت های پیشین و کنونی (دولت اصلاحات تاکنون) مبنی بر بخشودگی سود و جرایم دیرکرد تسهیلات دریافتی و تقسیط اصل وام اولیه کشاورزان منطقه به مدت سه تا پنج سال شد.

وی انعقاد قرارداد تجمیع و تقسیط تسهیلات بانک کشاورزی با کشاورزان را به ضرر و زیان کشاورزان دانست و گفت: این قرارداد جز تحمیل بهره های چند برابری به کشاورزان هیچ منفعتی برای آنان ندارد.

واحدی زاده با اشاره به ضرب المثل معروف یا بُکش یا دانه ده یا از قفس آزاد کن؛ از دولت خواست درخصوص برنامه های خود در حوزه کشاورزی؛ شفاف، صریح و بی پرده سخن بگوید و تکلیف این قشر تلاشگر را مشخص کند.

وی افزایش تعرفه برق مصرفی کشاورزی، پایین بودن نرخ حق آبه و نصب کنتورهای حجمی هوشمند با توجه به شرایط اقلیمی منطقه را از دیگر مشکلات فراروی بهره برداران بخش کشاورزی در این شهرستان برشمرد.

واحدی زاده با اشاره به اینکه تعرفه برق کشاورزی طی چند ماه اخیر افزایش یافته است؛ اظهار داشت: در برهه ای که قشر زحمتکش کشاورز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و از هر سو تحت فشار است؛ افزایش تعرفه برق کشاورزی؛ اقدامی ناعادلانه و غیرقابل پذیرش است.

وی از دولت خواست در راستای حمایت از بخش کشاورزی؛ تعرفه برق کشاورزی را به قیمت سال گذشته و یا چند ماه قبل بازگرداند.

واحدی زاده درخصوص نصب کنتورهای حجمی؛ افزود: کشاورزان هم مانند دیگر افراد جامعه به مصرف بهینه آب اعتقاد دارند اما نصب کنتورهای حجمی هوشمند بدون در نظر گرفتن نیاز آبی مناطق، اقلیم و شرایط آب و هوایی؛ کشاورزان را با مشکلات فراوانی روبرو می کند.

وی اظهار داشت: نرخ حق آبه به ازای هر دو هکتار زمین یک لیتر می باشد که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه؛ افزایش نرخ حق آبه در استان هرمزگان و شهرستان رودان یک امر ضروری محسوب می شود.

واحدی زاده از نظام صنفی کشاورزی به عنوان یک سازمان و نظام مردم نهاد بخش کشاورزی برای خدمت رسانی به کشاورزان و دفاع از حقوق قانونی آنان یاد کرد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت عضویت کشاورزان در این نظام صنفی؛ از عضویت بیش از یک هزار و ۳۰۰ کشاورز در نظام صنفی کشاورزی شهرستان رودان خبر داد.

تا روز پنجشنبه ۲۵ آذرماه ۹۵؛ هر کیسه ۳۰ کیلویی بادمجان بین دو تا سه هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می شد اما اعتراض کشاورزان و بازتاب و انعکاس صدای اعتراض کشاورزان در رسانه ها موجب افزایش قیمت این محصول شد.

هم اکنون هر کیسه ۳۰ کیلویی بادمجان با قیمت پنج هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود اما این قیمت هم جوابگوی هزینه های تولید نیست و نتوانسته رضایت کشاورزان را جلب کند.

رودان با بیش از ۱۱۸ هزار نفر جمعیت یکی از قطب های کشاورزی استان هرمزگان است و هم اکنون ۴۳ هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد و اشتغال و اقتصاد منطقه وابسته به بخش کشاورزی است.

هم اکنون ۸۰ درصد از جمعیت شهرستان رودان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.

هم اکنون حدود دو هزار هکتار ازمین شهرستان رودان؛ به کشت بادمجان اختصاص دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.