کد خبر : 31513
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1396 - 20:31

جزییات واگذاری ارقام بذر به بخش خصوصی

زند از واگذاری امتیاز تولید بذر ارقام پنبه، ذرت و شامل سایر محصولات نیز خبر داد.

دانش فنی تولید رقم کتول بذر سویا به بخش خصوصی واگذار شد

به گزارش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، «اسکندر زند» اعلام کرد تاکنون ۸۴۵ بذر زراعی، باغی و مرتعی معرفی شده است که از این تعداد، ۴۳ رقم به بخش خصوصی واگذار شده است و سعی داریم روند واگذاری ها با سرعت ادامه یابد.
به گفته وی، از این تعداد نزدیک ۴۲۹ رقم زراعی، ۴۱۲ رقم باغی و ۴ رقم مرتعی است.
وی گفت: رقم سویا کتول، جزو ۴۴ رقمی است که خارج از محدوده دولت به بخش خصوصی واگذار می شود.
زند از واگذاری امتیاز تولید بذر ارقام پنبه، ذرت و شامل سایر محصولات نیز خبر داد.
وی تصریح کرد: ایران یکی از کشورهای پیشرو از نظر معرفی ارقام کشاورزی به شمار می رود و توان بخش خصوصی در این زمینه بیش از این است.
زند یادآوری کرد پارسال برای نخستین بار کمیته معرفی رقم تشکیل شد و ۲۸ رقم بذر شامل ۲۳ رقم پیشنهادی سازمان و پنج رقم از بخش خصوصی را معرفی کرد.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر نیز اعلام کرد با احتساب این قرارداد سومین رقم از دانه روغنی سویا واگذاری شده است.
«گودرز نجفیان» گفت: رقم سویا کتول برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ معرفی شد و در استان گلستان ۶۰ درصد سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و ۵۰ درصد سویا داخل کشور را تشکیل می دهد.
وی سه هدف ارتقای کیفیت بذر از طریق کاهش تصدی گری دولت و واگذاری به بخش خصوصی، برندسازی برای بخش خصوصی و رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش رویالیتی در دراز مدت را برای رویکرد سازمان تحقیقات از واگذاری تولید دانه های روغنی عنوان کرد.
مدیرکل دفتر فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز اعلام کرد: دویست و یکمین تفاهمنامه انتقال فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بخش خصوصی انجام می شود.
«مجید ولدان» افزود: ما از مدتی پیش وارد بحث انتقال فناوری بذر شده ایم و تجربیات گرانقدری در زمینه دانش فنی در ارقام زراعی و باغی و سایر دانش ها به دست آورده ایم و امیدواریم این دستاوردها باعث خیر و برکت برای کشور باشد.
شرکت توسعه کشت دانه های روغنی در سال ۱۳۴۶ به ثبت رسید که وظیفه یک شرکت غیرانتفاعی را بر عهده دارد.
به گزارش ایرنا، رقم سویا کتول با متوسط عملکرد چهار هزار کیلوگرم در هکتار و ۷۴۸ کیلوگرم برتری عملکرد نسبت به شاهد، به دلیل سازگاری و عملکرد بالا، پایداری مناسب و مقاوم بودن در برابر خوابیدگی و ریزش و تیپ رشد محدود و همچنین تحمل به بیماری ها به ویژه بیماری پوسیدگی زغالی (مهمترین بیماری سویا در منطقه) و مقاومت به نماتد سیست سویا، در استان های گلستان، خوزستان و مازندران قابل کشت است.
پیش بینی می شود این رقم ۶۰ درصد سطح زیر کشت سویا در استان گلستان (۳۶ هزار هکتار) را در اختیار گیرد که در آن صورت، مجموع ارزش حال منافع ناخالص رقم در طول دوره جایگزینی ۶۰۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال می شود.
پنج درصد قیمت فروش بذر گواهی شده تولیدی توسط شرکت بر مبنای قیمت مصوب معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و در صورت صادرات بذر تولید شده به خارج از کشور، سهم موسسه معادل ریالی پنج درصد قیمت صادراتی بذر براساس نرخ رسمی ارز (در سایت بانک مرکزی) در روز صادرات بذر از کشور، توسط شرکت خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.