کد خبر : 29438
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1395 - 9:27

یک اختراع با چند مزایا / حمایت از کشاورزان قبل از نابودی باغات + عکس

تحقیقاتی توسط یک مهندس بسیجی جهت برخورد مکانیزه با سرما و پدیده سرمازدگی صورت گرفته است.

تحقیقاتی توسط یک مهندس بسیجی جهت برخورد مکانیزه با سرما و پدیده سرمازدگی صورت گرفته است.

سرمازدگی یکی از پدیده های زیانبار در کشاورزی است که علیرغم قابل پیش بینی بودن آن در ردیف حوادث غیر مترقبه تعریف شده است. این پدیده یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش محصول باغات میوه بخصوص در مناطق معتدله ایران است که در برخی سال ها بیش از ۵۰ درصد محصول را نیز تحت تاثیر خود قرار داده.

با تغییراتی که در سال های اخیر در جو زمین بوجود آمده است و به دلیل سنتی بودن روش های باغداری در ایران و عدم آگاهی کافی از روش های موثر پیشگیری و کنترل پدیده سرمازدگی، وقوع این پدیده به کرات اتفاق می افتد و آنچه مسلم است باغداران تلاش موثری در جهت پیشگیری و یا جلوگیری از این پدیده انجام نمی دهند.

کاهش دما از آستانه تحمل حداقل می تواند خسارت زا باشد باغداران کاملاً از نتایج زیان بار عدم مقاومت درختان در برابر سرمای زمستان مطلع هستند بنابراین شناخت از چگونگی وقوع سرما و یخبندان و علایم ناشی از وقوع این پدیده در هر ناحیه می تواند برنامه ریزان کشاورزی و خود باغداران را بمنظورکاهش خسارت سرما راهنمایی و کمک نماید خوشبختانه پیشرفت های دانش بشری در علوم مختلف از جمله هواشناسی و تحلیل داده های حاصل از تغییرات جوی امکان پیش بینی یخبندان های فصلی را فراهم نموده بنحوی که باغدارن با بکارگیری برخی تدابیر، تا حدودی می توانندخسارت های احتمالی را کاهش دهند.

در همین راستا با توجه به خسارتی که هر ساله سرما به باغداران ما وارد میکرد، تحقیقاتی توسط مهندس بسیجی، آقای حجت اله ابراهیمی جهت برخورد مکانیزه با سرما و پدیده سرمازدگی صورت گرفته است که منجر به ساخت دستگاهی جهت گرم کردن باغات شده است. ایشان مدیرعامل شرکت مبتکران صنعت هستند و ساکن شهرستان جهرم. گفتگوی خبرنگار بسیج مهندسین کشاورزی با آقای ابراهیمی را در ادامه بخوانید:

حجت اله ابراهیمی گفت: طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی سالیانه بیست درصد باغات بر اثر خسارت سرمازدگی خشک میشوند، یا دو الی چند سال از باردهی و بار آوری عقب می افتند. این اتفاق به دلیل تنشی که سرما در درخت ایجاد می کند میافتد و از نظر هزینه ای یک خسارت میلیاردی است. امسال نیز سرمای ناگهانی کل منطقه شمال و باغات مرکبات را نابود کرده است و این صدمه سنگینی برای یک کشاورز در زمان نزدیک به برداشت محصول است و این صدمه که تمام تلاش کشاورزان را از بین میبرد جبران ناپذیر است.

وی ادامه داد: به مدت پنج سال با کمک بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و بسیج سازندگی، کار تحقیق اولیه را به اتمام رساندیم و در این حین با همت مضاعف سازمان جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری استان فارس، ساخت دستگاه را آغاز نمودیم. در سال ۹۳ اولین محصول به بازار ارائه شد و اخبار ساخت این دستگاه در رسانه ها پوشش داده شد، و به مرور به علت نیاز ساکنین، تولید را بیشتر کردیم و در حال حاضر کل شهرستان را پوشش داده ایم.

ابراهیمی افزود: در آینده به دنبال این هستیم که نمایندگی هایی در استان های مختلف، که نیاز به این محصول دارند بزنیم و کشاورزان را از این سیستم مکانیزه جهت برخورد با سرمازدگی باغات  بهره مند سازیم. این امرعلاوه بر بحث یاری رساندن به باغداران عزیز که کل درآمد تلاش سالیانه آنان در یک سرمای ناگهانی صدمه میبیندن آنان ، در بحث تولید ملی و افزایش اشتغال نیز میتواند فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی باشد.

حجت اله ابراهیمی در خصوص شیوه کار دستگاه اظهار داشت: شیوه عملکرد این دستگاه منحصر به فرد است. حرارت تولید میشود و سپس نیاز به این دارد که حرارت تولید شده در کوره هوای گرم به زمین کشاورزی و باغات منتقل شود. به علت تراکم باغات و ناهمواری زمین های کشاورزی کار ما بسیار سخت بود. به همین جهت یک شبکه انتقال از لوله ایجاد شد که مجموعه هوای گرم در کوره را به زیر درختان منتقل کند و باعث گرم شدن تنه درخت و پایین درخت می شود و هم وارونگی دما ایجاد میکند و این دو عامل باعث از بین رفتن سرمازدگی و ایجاد صدمه و خسارت میگردد. همچنین طراحی این دستگاه به گونه ای است که هم با برق تک فاز و هم با برق سه فاز کار میکند؛ بطوریکه مزارعی که دسترسی به برق ندارند نیز میتوانند بدون برق از این دستگاه استفاده کنند.

وی بیان کرد: قیمت این دستگاه بسیار مناسب و تجاری است. همچنین پنجاه درصد وام قرض الحسنه با کمک سازمان بسیج مهندسین کشاورزی به باغداران تحویل داده میشود. لازم به ذکر است که سازمان جهاد کشاورزی نیز کارت سوخت را در اختیار کشاورزان محترم قرار میدهد و مجموعه این عوامل باعث گردیده است به لحاظ قیمتی، خرید این دستگاه و استفاده از سیستم آن برای گرم کردن باغات تحت پوشش مورد توجه قرار بگیرد و علاوه بر تاثیر و کارآمدی، فشار زیادی را به باغدار و کشاورز وارد نکند.

این مخترع تصریح کرد: بسیج مهندسین کشاورزی زحمت زیادی برای هماهنگی با سپاه فجر کشید تا از کمک های علمی و کارگاهی جهت ارتقاء دستگاه استفاده شود. بسیج سازندگی هم همزمان با سازمان بسیج قشر مهندسین جهت در اختیار قرار دادن وام های متعدد و به لحاظ پوشش هزینه ای و همچنین پوشش خبری ساخت دستگاه به ما کمک فراوانی کردند. لازم به ذکر است در کنار این کمک ها، مجموعه با همت زیادی کمک کردند تا این محصول در نمایشگاههای متفاوتی که در عرصه محصولات و سازه های کشاورزی برگزار میشود، در معرض دید و نمایش قرار بگیرد و این تبلیغ بسیار خوبی برای این سازه بود.

وی تاکید کرد: ما بیش از هزار نقطه سرما خیز در کشور داریم که بسیج مهندسین کشاورزی برای کمک به کشاورزان دقیقا در همه این نقاط مستقر هستند. همچنین از دانش مهندسین فارغ التحصیل در حوزه کشاورزی برای همراهی با تجربه کشاورزان و باغداران در این مناطق بهره میبرند. این امر سبب میشود که با کمک این پایگاه ها، تولید این دستگاه که هم به مزارع و هم به باغات کمک میکند، به اندازه ای برسد که هیچ کشاورزی در برخورد با سرمای ناگهانی در کشور خسارت و صدمه زیادی نبیند.

ابراهیمی ادامه داد: این طرح در سامانه فروش سازمان جهاد کشاورزی و مرکز توسعه به ثبت رسیده است؛ که ثبت این دستگاه در این دو سازمان به نحوی است که کشاورز میتواند برای خریداری دستگاه از مقداری وام بلاعوض بهره مند گردد و کارت سوخت در اختیار کشاورزان محترم قرار گیرد. این دستگاه مورد تایید پارک علم و فناوری استان فارس نیز است که به عنوان یک شرکت دانش بنیان فعالیت میکند. ما طرف قرار داد با سازمان بسیج کشاورزی به نام شرکت مبتکران صنعت در مرکز پوشش فناوری بسیج مستقر هستیم و حمایت های مادی و معنوی بسیج شامل وام، برگزاری همایش های علمی و همچنین تسهیل گری امور مربوط به ساخت دستگاه شامل حال ما شده است.

thum-6942db0fb2140d039ffd-photo_2017-01-27_21-11-50۴۴۴_۵۲۶۳۵

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.