تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 19:27

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی گرمسار

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی گرمسار

دبیر نظام صنفی کشاورزی گرمسار از عدم تولید بذر اصلاح شده پنبه در ایران خبر داد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی گرمسار از عدم تولید بذر اصلاح شده پنبه در ایران خبر داد.

جعفر ثامنی در گفتگو با دهقان نیوز افزود: چند سالی است که بذر اصلاح شده پنبه با کیفیت در کشور تولید نمی‌شود. بذوری که از دو – سه سال گذشته در کشور توزیع شده از کیفیت  خوبی برخوردار نبوده و کشاورزان پنبه کار را با خسارت زیادی مواجه نموده است.

وی گفت: فصل کشت پنبه است ولی متاسفانه بذر اصلاح شده با کیفیت تولید داخل نداریم و مجبور به وارد کردن بذور خارجی می باشیم. متأسفانه برای واردات نیز دولت هیچگونه تسهیلات ارزی در نظر نمی‌گیرد و وارد کنندگان با ارز آزاد بذر را وارد می کنند که بسیار گران برای کشاورز محاسبه می‌شود، هم اکنون کشاورز پنبه کار باید یک کیلو بذر پنبه وارداتی را تا پنجاه هزار تومان خریداری نماید و این در شرایطی است که بذور وارداتی معلوم نیست در چه آزمایشگاه هایی و با چه اهدافی تولید می‌شوند که با توجه به شرایط موجود احتمال وجود بیو تروریسم در بذرهای وارداتی هست.

وی گفت: متاسفانه هیچ مرکز تحقیقاتی در کشور بر روی بذرهای پنبه تولید داخل کار نمی کند در حالیکه حدود ۱۵ نوع بذر ایرانی ثبت شده داریم. ما در دو سال گذشته به کمک یک شرکت تحقیقاتی جهت مطالعه در خصوص بالا بردن کیفیت بذر پنبه و تأمین بذر کل کشور با استانداردهای بین‌المللی اقدام کردیم که محتاج به واردات نباشیم اما دستهای پشت پرده از این اقدام جلوگیری بعمل آوردند و مانع تحقق آن شدند. متاسفانه هم اکنون بیشتر بذور محصولات کشاورزی از بذرهای تولید خارج استفاده می‌شود و بسیاری از آنها ساخت رژیم صهیونیستی و دولتهای متخاصم می باشند که احتمال وجود جنگ بیولوژیک و دستکاری در بذور وارداتی دور از تصور نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.