تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 - 7:52

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی سر بیشه

گفتگو با دبیر نظام صنفی کشاورزی سر بیشه

کمبود آب مهمترین دغدغه کشاورزان است.

عضو هیات مدیره و دبیر نظام صنفی کشاورزی سر بیشه گفت: کمبود آب مهمترین دغدغه کشاورزان است.

محمد بلوچی در گفتگو با دهقان نیوز گفت: چند سال پیش اداره آب منطقه ای استان خراسان جنوبی طرحی را جهت بهره برداری از آبهای زیرزمینی ابلاع کرد طی آن چاه های موجود از لحاظ تاسیسات و پمپ به روزرسانی می شدند و همچنین کنتورهای حجمی جدید جایگزین قدیمی ها شد تا برای کشاورزان کارت هوشمند صادر شود.

وی افزود: این کارت بصورت یکبار در سال سهمیه ای شارژ می شود. اما متاسفانه شهرستان سربیشه علیرغم قرار گرفتن در نزدیکی مرز و همجواری با استان سیستان و بلوچستان و قرار گرفتن در معرض بادهای گرمسیری ۱۲۰ روزه، در سیستم سازمان آب منطقه ای بعنوان منطقه سردسیر شناخته شده و تنها ۴۲۰۰ ساعت در سال بعنوان سهمیه آب در کارت هوشمند شارژ می شود. اینکار عملا باعث شده بدلیل نیاز شدید منطقه به آب  ۶ ماه از سال آب برای مصارف کشاورزی بخاطر تمام شدن زود هنگام سهمیه، آب نداشته باشیم.

وی گفت: همچنین دو سال پیش شورایی در استان تشکیل شد و تصمیم گرفت که میزان ۵% از سهمیه سالانه از کارتهای هوشمند نیز کسر شود که این تصمیم غیر کارشناسی و بی دلیل بود. استاندار محترم وقت دو سال اجرای این تصمیم را به تعویق انداختند ولی الان پس از ۲ سال اقدام به کسر ۵ درصد از سهمیه سالانه کرده اند و نیز شارژ کارتها را به دو نوبت ۶ ماهه تغییر داده اند که کشاورزان برای هر نوبت باید پس از طی کیلومترها راه به سازمان آب منطقه ای استان مراجعه کنند.

محمد بلوچی به دهقان نیوز گفت: معظلات کشاورزی یکی دو تا نیست و حلقه های مفقودی زیادی وجود دارد که دیده نمی شوند. کمبود آب مشکل سازترین مسئله برای کشاورزی است و دغدغه روزانه کشاورزان است و آینده تاریکی برای آن پیش بینی می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.