کد خبر : 33979
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1396 - 11:13

کم آبی چه تاثیراتی بر محصولات زراعی دارد ؟

میزان بارندگی در بیشتر استان های مهم تولید کننده کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشت.

میزان بارندگی در بیشتر استان های مهم تولید کننده کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشت.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، محسن اسماعیل زاده مقدم در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر پرورشی غلات آبی کشور در کرج، افزود: در سال زراعی ۹۶- ۹۵ بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور زیر پوشش کشت گندم قرار گرفت که از این میزان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار کشت دیم و مابقی آبی بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین از سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت جو که ۶۱۳ هکتار آن جو آبی بوده، پیش بینی می شود بیش از ۲ میلیون تن محصول برداشت شود.
وی گفت: در سال زراعی مورد نظر ۳۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گندم بر علیه بیماری ها سمپاشی صورت گرفت.
وی ادامه داد: در این سال زراعی دو رقم گندم نان برای اقلیم های مختلف کشور معرفی شد به طوریکه رقم گندم نان خلیل برای اقلیم گرم و خشک جنوب کشور و رقم گندم نان احسان برای اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور معرفی شد.
اسماعیل زاده مقدم با بیان اینکه سه رقم جو نیز برای کشت معرفی شده بود، گفت: سال زراعی ۹۶- ۹۵ سال مطلوبی برای تولید گندم به خصوص در استان های مهم تولید کننده این محصول زراعی نبود.
وی افزود: میزان بارندگی در بیشتر استان های مهم تولید کننده کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشت به طوریکه این کاهش در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گلستان قابل توجه بود و بین ۴۰- ۱۲ درصد کمتر از میانگین درازمدت بارندگی در این استان ها روی داد.
وی گفت: در کل کشور کاهش ۷٫۴ درصدی از جنبه بارش در مقایسه با میانگین دراز مدت مشاهده شد.
این محقق اظهار داشت: همچنین این مدت سال مناسبی برای تولید جو آبی نبود و وقوع سرمای شدید و ناگهانی پاییزه خسارت های جبران ناپذیری را به این محصول و با شدت کمتری به گندم در مناطق سرد و معتدل سرد کشور وارد کرد.
رئیس بخش تحقبقات غلات افزود: تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پیوسته سالهای اخیر توام با تخریب محیط های زراعی، عدم وجود الگوهای مناسب کشت و فقدان مدیریت صحیح منابع اب و خاک در طول سالیان گذشته کشور همچنان اثار فاجعه بار خود را نشان می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.