کد خبر : 38514
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1396 - 12:17

کمباین و تراکتور نوسازی می شوند / کشاورزان تسهیلات ۱۵ درصدی بگیرند + جزییات

تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد به کشاورزان ارائه می‌شود.

تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد به کشاورزان ارائه می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی ۴ سال اخیر ۵۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تأمین ماشین‌آلات کشاورزی اختصاص یافته و بنا داریم سالانه ۱۴ هزار دستگاه تجهیزات مکانیزاسیون را نوسازی کنیم.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از فارس، کامبیز عباسی در نشست خبری به برگزاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی اشاره کرد و گفت: توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به افزایش بهره‌وری کمک چندانی می‌کند که طی چند سال اخیر توانسته‌ایم با استفاده از ایجاد ۵۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تأمین ماشین‌آلات جدید کشاورزی راندمان را در این بخش بهبود دهیم.

وی به برگزاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی در اسفند ماه امسال اشاره کرد و گفت: دومین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی از ۵ اسفند ماه به مدت ۴ روز در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود که ۱۵۰ شرکت داخلی و ۲۲ شرکت خارجی از کشورهای سوئیس، چین، هند، فرانسه و تایوان آخرین دستاوردهای خود در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی را ارائه می‌کنند.

عباسی گفت: طی ۴ سال اخیر بیش از ۸۵ هزار دستگاه انواع تراکتور وارد عرصه‌های مختلف شده و به صورت میانگین ۳۵ درصد ناوگان ماشینی کشور در کمتر از ۴٫۵ سال اخیر نوسازی شده است.

وی به ایجاد رونق و اشتغال در کارخانه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: با افزایش قدرت خرید کشاورزان، کارخانه‌های تولید ادوات کشاورزی داخلی نیز از رکود خارج شده‌اند چرا که در سال ۹۲ به عنوان مثال شرکت کمباین‌سازی اراک، ۵۰ دستگاه کمباین در کف کارخانه مانده بود و اعتباری هم برای خرید وجود نداشت اما امسال این کارخانه تاکنون طی ۱۱ ماه ۶۰۰ دستگاه کمباین تحویل کشاورزان داده است و روزانه ۳ دستگاه کمباین تولید می‌کند که این نشان از رونق در بخش تولید کشور است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از تدوین یک برنامه جامع ۱۲ ساله در حوزه مکانیزاسیون خبر داد و گفت: در همین راستا ستادی هم متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان، کشاورزان و انجمن‌های این بخش تشکیل شده تا بتوانیم کار را با سهولت بیشتری پیش ببریم.

عباسی همچنین به تأثیر استفاده از مکانیزاسیون در کاهش استفاده از بذر و افزایش بهره‌وری اشاره کرد و گفت: ما ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار شالیزار داریم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار شالیکار طی عملیاتی پرمشقت در آنجا فعالیت می‌کنند و یک زمانی تا چند سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزارهای برنج مکانیزه بود که این رقم اکنون به ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است یعنی ۸۰ درصد شالیزارهای مازندران با کمباین برداشت می‌شود.

وی افزود: اما این را هم باید گفت که در هر هکتار ۱٫۵ میلیون تومان سرمایه‌گذاری برای مکانیزاسیون شالیزارها انجام شده است اما در نهایت به افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده کمک فراوانی می‌کند.

عباسی همچنین به استفاده از ماشین‌آلات خاک‌ورزی اشاره کرد و گفت: با برآوردهای انجام شده ۱٫۷ میلیون هکتار اراضی ما خاک را به هم نمی‌زنیم و با استفاده از ماشین‌آلات خاک‌ورزی حداقل ۲ تا ۳ نوبت آبیاری در هر هکتار رخ می‌دهد که در مصرف آب و همچنین صرفه‌جویی گازوئیل بسیار مؤثر است.

وی همچنین به کاشت مکانیزه گندم اشاره کرد و گفت: ما ۸ تا ۸٫۲ میلیون هکتار گندم و جو آبی و دیم در کشور کشت می‌کنیم و بیش از ۱۲ هزار هکتار بذر کار غلات داریم که همین امر سبب شده تا کشاورز به جای آنکه برای هر هکتار از ۳۵۰ کیلوگرم بذر گندم استفاده کند این رقم به ۸۰ کیلوگرم می‌رسد. مضاف بر آنکه قیمت ادوات کشاورزی که در داخل تولید می‌شود بین یک سوم تا یک پنجم مشابه خارجی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه می‌خواهیم تا پایان برنامه ششم توسعه سالانه ۱۴ هزار دستگاه تراکتور و کمباین را نوسازی کنیم، افزود: در همین راستا تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد به کشاورزان ارائه می‌شود چرا که از نظر ما تراکتورهای با عمر ۱۳ سال به بالا فرسوده محسوب می‌شوند که اکنون ۴۷۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی داریم که باید در برنامه ششم توسعه ۷۰ هزار دستگاه آن جایگزین شوند.

عباسی استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی را بسیار ضروری دانست و گفت: در حوزه ضایعات از زمانی که مکانیزاسیون را افزایش داده‌ایم ضایعات گنم را از ۷٫۵ درصد به ۵٫۵ درصد رسانده‌ایم که به دنبال آن هستیم تا ضایعات غلات به ۲ درصد برسد مضاف بر آنکه دیگر مشکلاتی همچون دیر برداشت کردن و عدم برداشت به موقع کشاورزی را نخواهیم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.