کد خبر : 35154
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 - 10:13

برخی کشاورزان از ناچاری راننده می شوند ! / کشاورزی اقتصادی نیست /  شرایط گرفتن تسهیلات کشاورزی سخت است

کشاورزی با چنین شرایطی صرفه اقتصادی ندارد.

 

کشاورزی با چنین شرایطی صرفه اقتصادی ندارد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی بروجرد گفت: کشاورزی با چنین شرایطی صرفه اقتصادی ندارد.

منصور آریا در گفتگو با دهقان نیوز اظهار داشت: قیمت نهاده ها و خدمات کشاورزی طی سالهای اخیر افزایش زیادی داشته ولی به تناسب آن قیمت خرید محصولات کشاورزی افزایش پیدا نکرده است و این موضوع باعث شده تا کار کشاورزی برای کشاورزان سود و منفعت زیادی نداشته باشد و بعضا با ضرر هم همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از کشاورزان بروجردی هنوز پول گندم خود را نگرفته اند گفت: این در حالی است که به کشت پاییزه نزدیک می شویم و کشاورز برای کشت جدید نیازمند سرمایه است و با دست خالی نمی تواند کاری کند. چندی پیش اعلام کردند که کشاورزان می توانند بجای طلبشان، حواله کود و بذر بگیرند ولی بنده شخصا مراجعه کرده ام و از چنین تسهیلاتی خبری نیست.

وی با بیان اینکه درآمد کشاورزان با مکانیزه شده افزایش می یابد گفت: علیرغم اینکه کشاورزان تمایل زیادی برای مکانیزه شدن دارند ولی شرایط برای گرفتن تسهیلات سخت است. بانک یا اعلام می کند که فعلا تسهیلات نداریم یا اینکه تسهیلاتی که به کشاورز می دهد با سود ۱۸ درصد است که با این نرخ سود برای کشاورز مناسب و مقرون به صرفه نیست. از طرفی بانکها برای ارائه تسهیلات به کشاورزان، ضمانت منازل شهری می خواهند و اسناد اراضی کشاورزی و منازل روستایی را نمی پذیرند و تهیه چنین ضمانتی برای کشاورزان عملا سخت است و همین دلایل باعث می شود تا کشاورزان واقعی بهره ای از تسهیلات بانکی نبرند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه قیمت گندم که در فصل زراعی گذشته اصلا منطقی نبود گفت: قیمت ۱۳۰۰ تومان اصلا تناسبی با تورم و هزینه های تولید ندارد. قیمت گندم با شرایط کنونی باید نزدیک به ۲۰۰۰ تومان باشد تا برای کشاورزان گندمکار صرفه اقتصادی داشته باشد.

آریا گفت: وقتی کار کشاورزی برای برای برخی کشاورزان سودی نداشته باشد، کشاورز هم انگیزه کشت و کار در سالهای بعد را از دست می دهد و با فروش زمین کشاورزی و مهاجرت به حاشیه شهر به شغل های کاذبی مانند رانندگی و دلالی فروش دام و … روی می آورد که اصلا در شان کشاورز نیست و منجر به خالی شدن روستاها هم می شود.

وی در پایان بر ضرورت اعتبار بخشی به پروانه نظام صنفی کشاورزی تاکید کرد و گفت: انتظار داریم بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی بیشتر به پروانه نظام صنفی کشاورزی اهمیت بدهند. بانکها باید پروانه نظام صنفی را بعنوان ضمانت تسهیلات از کشاورزان قبول کنند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.