کد خبر : 30492
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردین 1396 - 11:32

کام کشاورزان تلخ شد ! / دبیر خانه کشاورز: بی مهری و کم توجهی مدیران دولتی به کشاورزان / کار برای کشاورزان سخت است

اقدام موثر عملی در خصوص رفع آن تاکنون شاهد نبوده ایم.

 

اقدام موثر عملی در خصوص رفع آن تاکنون شاهد نبوده ایم.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان هرمزگان، ناخن خشکی بانک‌ها و کسادی بازار در کنار افزایش نهادهای کشاورزی را عامل تلخ کامی این بخش مهم از جامعه در سال گذشته اعلام کرد.

ابوطالب جوادی در گفتگو با ایسنا افزود: کشاورزان عزیز و جامعه روستایی به دلیل تقارن نوروز با تجدید حیات زمین و نباتات، سهم بیشتری از مواهب طبیعی و نعمت های خداوندی دارند و این ایام برای آنان روشن تر و گواراتر از سایر جوامع خواهد بود.

وی با بیان اینکه خشکسالی های ۲۰سال گذشته از یک سو و کسادی بازار فروش محصولات از سوی دیگر و بی مهری و کم توجهی مدیران دولتی به کشاورزان، عملکرد آنان را با آزردگی و تشویش خاطر توأم کرده است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان یادآور شد: بدهکاری های ۲۰سال گذشته و تراکم آن در این مدت و ناتوانی در جابجایی و پرداخت دیون معوقه ادامه کار را برای کشاورزان و ادامه حیات سخت و سخت تر می کند.

جوادی اظهار کرد: دولت های گذشته تاکنون در این باره آگاهی ها و  اطلاعات کافی داشته و دارند و بارها و به طور مرتب این مشکلات در نشست های مختلف میان دستگاهها، تشکل ها و مدیران مربوط کشاورزی مطرح و به بحث و گفتگو گذاشته شده است اما اقدام موثر عملی در خصوص رفع آن تاکنون شاهد نبوده ایم.

وی به مصوبه اخیر مجلس که در اواخر سال ۹۵ به دولت ابلاغ شد پرداخت و گفت: فاصله تصویب تا اجرایی شدن این مصوبه بیش از دوماه به طول انجامید که نه تنها مصادف با پایان سال ۹۵ و کسادی بازار فروش محصولات کشاورزی بود بلکه بانک ها و کشاورزان فقط ۱۲روز برای تعیین و تکلیف و جابجایی دیون و بدهی خود مهلت داشتند.

این فعال بخش کشاورزی ادامه داد:  با همه تلاش هایی که از سوی تشکل های کشاورزی در این زمینه صورت گرفت و به اطلاع مقامات مربوطه در دولت و بانکها رسید با این حال ناخن خشکی های بانک ها توفیق رسیدگی به پرونده ها و جابجایی دیون را از کشاورزان گرفت و تلاش های دولت و مجلس به نوعی به هدر رفت.

جوادی تصریح کرد: با اینکه تولید محصول و ادامه کار کشاورزی، ایجاد مزارع سبز و بهره برداری از آب و زمین به نحو احسن شیرینی کار کشاورزان به شمار می رود با این حال کسادی بازار، تعیین تکلیف نشدن دیون و افزایش سرسامآور نهاده های کشاورزی کام کشاورزان را در مقابل شیرینی تولید تلخ و تلخ تر می کند.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان اضافه کرد: بر اساس مطالعات و آمار منتشر شده از منابع رسمی کشور، سهم کارآفرینی بخش کشاورزی خیلی بیشتر از صنعت و معدن است  که این امر نشان می دهد لطمه وارد شدن به بخش کشاورزی یعنی کاهش اشتغال و افزایش ناهنجاریهای اجتماعی در جامعه.

وی خاطرنشان کرد: در هر روستایی که تولید محصول و اشتغال مردم در کشاورزی رونق داشته باشد آن روستا از مهاجرت کمتری به سوی شهر برخوردار است و حاشیه نشینی در اطراف شهر قطعا کاهش خواهد یافت.

جوادی با یادآوری انتخابات پیش رو در اردیبهشت ۹۶ خواستار توجه ویژه به جامعه روستایی و کشاورزان آن شد و افزود: کشاورزان و جامعه روستایی ار ابتدای انقلاب تاکنون در همه انتخابات شرکت کرده اند و شهدای زیادی در جنگ تحمیلی داده اند و پشتوانه عظیم انقلاب اسلامی هستند که باید با خدمت و رسیدگی به مشکلات آنان این پشنوانه را حفظ کرد و از آن بهره برد.

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان، میزان مشارکت جامعه روستایی و کشاورزی در انتخابات خرداد ۹۲ را ۱۰۰ درصد اعلام کرد و گفت: یک روستایی و کشاورز ایرانی همیشه در پای صندوق رای حاضر بوده است و حتی کسانی که توانایی آمدن با پا برای رای انداختن در صندوق را نداشته اند با ویلچر و یا گاری دستی خود را به پای صندوق رای و مشارکت در انتخابات رسانده اند.

وی خاطرنشان کرد: جماعتی که همیشه از آنان به عنوان پشتوانه نظام و انقلاب نام برده می شود و البته خاطرخواه مملکت و انقلاب خود هستند، نیاز و توقع به مساعدت و توجه ویژه از سوی همه مسئولان نظام در همه رده ها دارند.

به گفته جوادی، عمران روستایی، کمک به اقتصاد و بازار تولید و در اختیار گذاشتن نهاده های کشاورزری از جمله بذر، سم و نهال و آموزش و تامین فضاهای آموزشی و بهداشتی بخشی از خواسته های به حق جامعه روستایی و کشاورزی به شمار می رود.

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان ابراز امیدواری کرد که کشاوررزان و دست اندرکاران این بخش در سال جدید هم در زمینه کار و تولید فراوده های غذایی و هم در زمینه مشاکت در امور عمومی از جمله انتخابات مانند گذشته حضوری فعال داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.