کد خبر : 38201
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1396 - 11:29

چه خبر از واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی؟

ترجیح می‌دهیم، شرکت خدمات حمایتی به اهلش واگذار شود.

این مقام مسئول درباره واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بخش خصوصی گفت: اگر این امکان فراهم شود، از آن استقبال می کنیم اما ترجیح می‌دهیم، شرکت خدمات حمایتی به اهلش واگذار شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه ها، در راستای حمایت از کشاورزان، امسال افزایش قیمتی در انواع کودهای پایه نداشتیم.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی: امسال افزایش قیمت کود نداشتیم
به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، «حمید رسولی» در نشست خبری به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: با توجه به افزایش نرخ هزینه های تولید، تلاش داریم برای سال آینده هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم و برنامه ای در این خصوص نداریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر، میزان ذخایر استراتژیک این شرکت از سه نوع کود (ازته ، فسفاته و پتاسه) بیش از ۳۰۰ هزار تن است که با این میزان ذخیره، به استقبال کشت بهاره می رویم.
وی اظهار داشت: در سال جاری، برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به این شرکت، تامین ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار تن انواع کودهای شیمیایی از نوع ازته، فسفره و پتاسه است که از این میزان تاکنون، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن تامین شده و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از طریق این شرکت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رسولی گفت: بیش از ۸۰ درصد کودهای تامین و تدارک شده توسط این شرکت، تولید داخلی است و مابقی از طریق واردات تامین می شود.
وی یادآور شد: این در حالیست که سال ۸۶ فقط ۲۰ درصد کود مورد نیاز کشور از تولید داخل و ۸۰ درصد از محل واردات تامین می شد.

وی درباره بالا بودن قیمت کود در بازار مصرف اظهار داشت: به رغم آنکه قیمت‌های خرید ما افزایش داشته است، اما برنامه‌ای برای افزایش کودهای یارانه‌ای نداریم و دولت حمایت خود را از نهاده‌ها قطع نمی‌کند.
وی درخصوص افزایش قیمت کودها از سوی پتروشیمی‌ها به ویژه کود اوره گفت: براساس حکم دیوان عدالت اداری مبنای قیمت‌ کود، بورس کالاست و از سال ۹۲ کود را از پتروشیمی‌ها بر همین اساس تحویل می‌گیریم.
به گفته رسولی، برای سال ۹۷ هم قیمت کود اوره با نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کننده از پتروشیمی‌ها باید تحویل گرفته شود، چرا که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از کشاورزان است.
وی به سوءاستفاده برخی افراد از برند شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اشاره‌ای کرد و گفت: متأسفانه برخی افراد در کیسه‌هایی با نام و نشان ما نهاده توزیع می‌کنند که امسال ۳۰ مورد را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کردیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهارداشت: اکنون قیمت هر کیسه کود اوره ۵۰ کیلویی ۳۱۰ هزارریال خریداری و ۳۷۰ هزارریال به کشاورزان فروخته می شود و تلاش داریم تا در حد امکان افزایش قیمتی را اعمال نکنیم.

وی با اشاره به این که امسال با تقاضاهای متنوعی از سوی کشاورزان برای خرید کود مواجه هستیم، گفت: تنوع کود این شرکت در مجموع به ۴۲ نوع کود رسیده است.
رسولی به رشد ۶ درصدی مصرف کود فسفات و ازته اشاره کرد و افزود: امسال بیش از ۲۵ هزار تن کود سولفات آمینیوم به عنوان یک کود جدید به کشاورزان عرضه شده است.
وی به ضرورت اعمال استانداردهای مطرح به ویژه در مصرف کود کشاورزی اشاره کرد و افزود: کود وارداتی ما نیز از شرکت‌های معتبر کشورهای هلند، آلمان، بلژیک و ترکیه و چین در مناقصه خریداری می شود.
وی ادامه داد: بخش عمده کودهای وارداتی ما از اروپا تامین می شود و خرید ما منحصر به چین نیست.
این مسئول در بخش کشاورزی با اشاره به نیاز کودی خاک ادامه داد: بیش از چهار میلیون تن انواع کود فسفاته، ازته و پتاسه نیاز کودی کشور است در حالی که یک سوم آن به مصرف می‌ رسد.
به گفته رسولی ، مصرف کود در ایران کمتر از نصف میانگین مصرف جهانی است که شناخت کشاورزان از نیاز خاک به گروه کودی می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مهمترین ویژگی توزیع کود را در سال جاری تامین به موقع آن دانست و اظهارداشت: امسال برای تامین کود مصرفی کشت پاییزه، بیش از ۲۰۰ هزار تن ذخیره داخلی داشتیم که مابه‌التفاوت را از محل محصول خارجی تامین کردیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: امسال ۳۸۵ هزار تن بذر در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
رسولی افزود: منبع تامین و واردات بذور خارجی ایران شرکت اورالیس فرانسه، کی‌بی اس آلمان، ساتن یونیول آلمان، هایولای استرالیا، ای‌کی‌وی سوئیس است و خارج از این برندها حتی یک گرم هم از هیچ شرکت دیگری بذر وارد نکرده‌ایم؛ اگرچه ممکن است واردکنندگان خارج از شبکه ما، از کشورهایی چون هند، روسیه ترکیه بذر وارد کرده باشند.
وی درباره کیفیت بذور بخش کشاورزی گفت: کیفیت خط قرمز ما است تا حدی که بخش عمده ای از بذر گندم و جو را به دلیل مسائل استراتژیک از محل تولید داخل تامین می‌کنیم.
رسولی اضافه کرد: آن بخش از بذرهایی که از خارج کشور تامین می‌شود باید توسط کارشناسان معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی تایید شوند.
این مقام مسئول درباره واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بخش خصوصی گفت: اگر این امکان فراهم شود، از آن استقبال می کنیم اما ترجیح می‌دهیم، شرکت خدمات حمایتی به اهلش واگذار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.