کد خبر : 32733
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1396 - 10:33

چه خبر از خرید تضمینی گندم ؟

تلاش داریم با تامین اعتبار مورد نیاز مطالبات کشاورزان را در سریع ترین زمان ممکن پرداخت کنیم.

مقام مسئول:خریدتضمینی گندم از مرز ۶٫۶ میلیون تن گذشت/خرید حدود سه برابری کلزا

«یزدان سیف» در گفتگو با  ایرنا افزود: از این میزان گندم خریداری شده تاکنون مبلغ ۴۷ هزار میلیارد ریال معادل ۵۵ درصد پول به حساب گندمکاران واریز شده است. پول گندم خریداری شده از سه استان کشور به طور کامل پرداخت شده است.
به گفته وی، خوزستان با خرید یک میلیون و ۳۵۲ هزارتن، گلستان با یک میلیون و ۹۲ هزارتن، فارس با ۸۱۵ هزارتن، کرمان با ۴۲۴ هزارتن و خراسان رضوی با ۳۶۱ هزارتن به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را در عرضه گندم به خود اختصاص دادند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تعداد مراکز خرید را در سراسر کشور یک هزارو ۴۲۰ مرکز و تعداد محموله های خریداری شده را ۹۴۵ هزار محموله اعلام کرد.

** ۳۶۰ تن گندم دوروم خریداری شد
سیف تصریح کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۳۶۰ هزار تن گندم دوروم با قیمت ۱۳ هزار و ۳۰۰ ریال از کشاورزان خریداری شده است.
وی، تولید امسال گندم را ۱۴ میلیون تن و خرید تضمینی آن را ۱۱ میلیون تن پیش بینی کرد و گفت: خودکفایی کشور در گندم استمرار می یابد.

** ۱۷۲ هزارتن کلزا خریداری شد/ رشد سه برابری
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می گوید: از آغاز فصل برداشت تاکنون ۱۷۲ هزارو ۵۰۰ تن دانه روغنی به ارزش ۴۶۰میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که از این میزان ۳۱۰ میلیارد تومان معادل ۷۵ درصد پرداخت و ۱۵۰ میلیارد تومان ان باقی مانده است.
وی اظهار داشت: از این میزان ۱۷۲ هزارتن کلزا، ۴۶۰ تن آفتابگردان و ۷۰ تن گلرنگ بوده است.
سیف تصریح کرد: براساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در خودکفایی تولید دانه های روغنی، سال گذشته ۶۷ هزارتن کلزا خریداری شده بود که امسال نسبت به سال گذشته خرید کلزا حدود ۳ برابر افزایش یافته است.
به گفته وی، در این مدت گلستان با بیش از ۵۰ هزارتن، مازندران با نزدیک ۲۰ هزارتن و خوزستان با حدود ۱۹ هزارتن رتبه اول تا سوم خرید کلزا را کسب کردند.
وی ادامه داد: تلاش داریم با تامین اعتبار مورد نیاز مطالبات کشاورزان را در سریع ترین زمان ممکن پرداخت کنیم.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری خرید گندم از بیست و یکم اسفندماه پارسال از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهرماه امسال ادامه دارد.
پارسال ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد.
در سال ۱۳۹۵ قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۶۸ ریال بود.
همچنین پیش بینی می شود امسال تولید دانه های روغنی که کشت متناوب آن با گندم در دستور قرار گرفته است، به ۵۵۰ هزار تن برسد؛ پارسال این رقم ۲۱۰ هزارتن بود و بیش از ۲٫۵ برابر افزایش تولید را نشان می دهد.
شرکت بازرگانی دولتی ایران نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی را ۲۷ هزار و ۸۳۰ هزار ریال تعیین کرد که ۲ برابر قیمت خرید تضمینی گندم است.
با اقدام های صورت گرفته در دولت یازدهم به نظر می رسد در سال ۱۳۹۶ نسبت به پارسال تولید کلزا دستکم سه برابر و در مجموع تولید دانه های روغنی ۲٫۵ برابر شود.
امسال براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری می شود.
براساس مصوبه دولت هر کیلوگرم کلزا با قیمت ۲۸ هزار و ۷۳۰ ریال خریداری می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.