کد خبر : 55533
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 مهر 1399 - 8:57

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

چشم انداز روشنی پیش روی تولید نیست / تنها کشاورزانی که کود دارند، گندم کشت می‌کنند / قیمت بذر به ۶ هزار تومان رسید!

چشم انداز روشنی پیش روی تولید نیست / تنها کشاورزانی که کود دارند، گندم کشت می‌کنند / قیمت بذر به ۶ هزار تومان رسید!

چشم انداز روشنی پیش روی تولید نیست.

چشم انداز روشنی پیش روی تولید نیست و تنها کشاورزانی که کود در اختیار دارند، اقدام به کشت گندم می‌کنند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: افزایش قیمت نهاده‌های تولید همچون ماشین آلات، سموم و کود، تهدید جدی برای خودکفایی گندم به شمار می‌رود.

علیقلی ایمانی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشت گندم در مناطق سردسیر رو به پایان است، اظهار کرد: بنابر آمار تاکنون ۴۰۰ هزار هکتار گندم در مناطق سرد کشت شده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت نامناسب کود پایه، چشم انداز روشنی پیش روی تولید نیست و تنها کشاورزانی که کود در اختیار دارند، اقدام به کشت گندم می‌کنند.

ایمانی با اظهار نگرانی پیرامون تامین کود مورد نیاز بیان کرد: با توجه به کمبود و گرانی نهاده‌های مورد نیاز انتظار می‌رود که کشت گندم همانند سال‌های قبل به ۶ میلیون هکتار برسد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: اگر اراضی گندم بدون کود یا کود کمتری کشت شود، عملکرد دچار چالش خواهد شد چرا که کشاورزی که در سال‌های قبل ۳۰۰ کیلو کود را با نرخ ۳۰۰ هزار تومان خریداری می‌کرد، هم اکنون برای خرید این میزان باید ۳ میلیون تومان هزینه کند که اختلاف چشمگیر هزینه با درآمد از محل فروش گندم تنها بر دوش کشاورزان است که این نگرانی وجود دارد که میزان مصرف کود کاهش و در برخی استان‌ها به صفر برسد.

وی ادامه داد: اگر چه نگرانی‌هایی مبنی بر کاشت گندم وجود دارد، اما اعتقاد ما برآن است که بار مسئولیت تولید غذا بر دوش کشاورزان است و نباید در شرایط سخت اقتصادی آن را کنار گذاشت، اما شعار سال زمانی محقق می‌شود که حداکثر بهره وری از منابع را داشته باشیم.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های تولید به شدت بالاست، بیان کرد: با وجود افزایش چند برابری قیمت کود، سم و علف کش، اگر نتوانیم سموم و کود مورد نیاز را تامین کنیم، عملکرد در هکتار کاهش می‌یابد، لذا این‌نگرانی برای جامعه کشاورزی وجود دارد.

به گفته ایمانی، با وجود افزایش قیمت عوامل خسارت زا امکان تهیه سموم برای مبارزه با گیاهان وجود ندارد، از این رو پیشنهاد داده ایم که برای شروع کشت کارت‌های اعتباری فعال کنند تا تولید صدمه نبیند.

وی با بیان اینکه قیمت بذر در برخی استان‌ها به ۶ هزار تومان رسیده است، گفت: این در حالی است که قیمت بذر گواهی شده دولتی ۳ هزار و ۹۰۰ تومان است که گرانی و کمبود کود و سم تهدید جدی برای خودکفایی گندم به شمار می‌رود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: افزایش بی حد و حصر نهاده‌های تولید اعم از ماشین آلات، دنباله بندها، حمل و نقل، سم و کود تهدید جدی برای خودکفایی گندم به شمار می‌رود که باید تا زمان کاشت را از دست نداده ایم، تدابیری برای موضوع اندیشیده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت گندم وارداتی بالاست، گفت: در حال حاضر نرخ گندم در روسیه ۶ هزار و ۷۶ تومان، عراق ۱۰ هزار و ۷۵ تومان، پاکستان ۵ هزار و ۶۰ تومان و آذربایجان ۵ هزار و ۶۶۸ تومان است که با این وجود دلار‌های زیادی برای تولید باید هزینه کرد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با وجود حذف یارانه نهاده‌های تولید، انتظار می‌رود دولت به طرق مختلف کشاورزان را در تامین نهاده‌ها کمک کنند تا تولید دچار صدمه نشود، در غیر این صورت دلار‌های قابل توجهی باید به واردات اختصاص یابد چرا که تامین نان مردم وظیفه دولت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.