کد خبر : 32245
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 تیر 1396 - 18:07

پیشنهاد رئیس نظام مهندسی کشاورزی برای اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی

همیشه درصدی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در بیکاری آشکار یا پنهان به سر می برند.

همیشه درصدی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در بیکاری آشکار یا پنهان به سر می برند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم گفت: ۱۵۰ شرکت فنی، مهندسی و مشاوره ای کشاورزی در قم فعال است که از این تعداد ۱۴ شرکت در مراکز بخشها پهنه بندی و مستقر شده اند.

عباس خرمی در گفتگو با ایسنا، به مناسبت سالروز تاسیس سازمان، به بخشی از فعالیت ها در سطح استان اشاره کرد و افزود:  در دولت یازدهم تعداد ۵۶۰ پروانه صادر شده است که توانسته میزان اشتغال قابل توجهی را ایجاد نماید.

به گفته وی؛ صدور این پروانه های اشتغال در بخش های شرکت های فنی مهندسی، دامداری ها، مرغداری ها، گلخانه ها، پرورش قارچ، شیلات، سَم فروشی ها و کیلینک های حفظ نباتات انجام شده است.

وی در مورد صدور گواهی تعیین صلاحیت و رتبه بندی و پروانه اشتغال در دولت یازدهم عنوان کرد: این سازمان ۷ گواهی صلاحیت و رتبه بندی مشاور حقیقی، ۳ گواهی صلاحیت و رتبه بندی پیمانکار حقیقی، ۱۱ گواهی نامه صلاحیت و رتبه بندی پیمانکار حقوقی، ۱۱ پروانه اشتغال حقیقی و ۱۳ پروانه اشتغال حقوقی صادر کرده است.

وی در خصوص صدور پروانه واحدهای گیاه پزشکی نیز بیان کرد: همچنین سازمان ۲۱ پروانه فروشگاه آفت کش نباتی دائم، ۱۵ پروانه فروشگاه آفت کش نباتی موقت و ۵ کلینیک گیاه پزشکی صادر نموده است.

خرمی در خصوص صدور پروانه ها و مجوزهای واحدهای تولیدی نیز گفت: در این مدت ۶۲ پروانه تاسیس دام و طیور، ۳۹ مورد پروانه گلخانه، ۳ مورد واحد قارچ خوراکی صادر و ۹۵ پروانه دام و طیور و ۹ مورد پروانه گلخانه تمدید شده است.

وی گفت: همچنین در طول این مدت ۶۹۰ پروانه بهره برداری دام و طیور، ۷۴ مورد گلخانه و ۵ مورد تولید قارچ خوراکی صادر شده است و ۱۶۵ پروانه تغییر نام برای واحدهای دام و طیور انجام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم پیرامون اجرای طرح صدور گواهی مستثنیات عنوان کرد: در طول این مدت ۱ هزار و ۳۲۴ مورد پرونده های ارجاعی بوده است که در این خصوص ۱۳ شرکت فعال هستند.

خرمی، در مورد مهم ترین علت در بیکاری فارغ التحصیلان اظهار کرد: متاسفانه در استان قم نسبت فارغ التحصیلان با توسعه بخش کشاورزی استان مطابقت ندارد.

وی ادامه داد: همیشه درصدی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در بیکاری آشکار یا پنهان به سر می برند که می توان از طریق روانسازی واگذاری تصدی گریها به بخش خصوصی گام موثری در جهت افزایش اشتغال در این بخش برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش خوراک و دام وظیفه نظارت بر فعالیت کارخانه های خوراک دام به منظور تولید گوشت و شیر سالم را بر عهده دارد، افزود: در حال حاضر ۹ کارخانه خوراک دام در سطح استان فعال هستند که از نظر کمی و کیفی مورد بازرسی کارشناسان سازمان قرار می گیرند.

خرمی همچنین درباره دیگر فعالیت های سازمان گفت: از جمله فعالیتهای سازمان طراحی و اجرای پروژه های آب و خاک جهت پرداخت تسهیلات بلاعوض ویژه آبیاری تحت فشار به کشاورزان است که توسط ۴۱ شرکت فنی مهندسی مشاوره ای و پیمانکاری انجام می شود.

وی ادامه داد: با فعال شدن این شرکتها میزان بیکاری در رشته آبیاری در استان نزدیک به صفر شده است البته از ابتدای آغاز فعالیت سازمان در حوزه آب و خاک در سال ۹۳ تاکنون در سطح ۹هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان طراحی و ۶ هزار هکتار اجرای پروژه های آب و خاک انجام گرفته است.

وی بیان کرد: نظارت بر کلینک های حفظ نباتات و سَم فروشیها در سطح استان، تهیه طرح های زیربخش کشاورزی به منظور دریافت تسهیلات بانکی و همچنین امور اجرایی صدور گواهی مستثنیات با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان از دیگر وظایف این سازمان است.

وی ادامه داد: ۱۵۰ شرکت فنی،مهندسی و مشاوره ای کشاورزی در قم فعال است که از این تعداد ۱۴ شرکت درمراکز بخشها پهنه بندی و مستقرشده اند.

وی گفت: تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سطح کشور حدود ۲۰۰ هزار نفر است که در استان قم ۲ هزار و ۳۸۷ نفر از سطح کارشناسی تا دکتر در عضویت سازمان می باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.