کد خبر : 33164
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1396 - 13:21

پیاز ارزان شد

اکنون پیاز از استان های اصفهان، مازندران، لرستان و زنجان به صورت عمده در حال عرضه به بازار است

یک مسئول در وزارت جهاد کشاورزی : پیاز ارزان شد

«حسین اصغری» افزود: امروز قیمت هرکیلوگرم پیاز در مزارع ۱۳ هزارو ۵۰۰ ریال و میدان میوه و تره بار (عمده فروشی) ۱۵ هزارریال است درحالی که در آخرین هفته تیرماه قیمت هرکیلوگرم پیاز بین ۲۸ تا ۲۷ هزارریال و در میادین عمده فروشی ۳۲ تا ۳۱ هزارریال بوده است.

** کاهش ۱۵ درصدی قیمت پیاز نسبت به هفته گذشته
به گزارش ایرنا، وی اظهارداشت: همچنین چهارشنبه هفته گذشته (۱۱ مردادماه جاری) قیمت پیاز در مزارع به طور میانگین ۱۵ هزارو ۷۵۰ هزارریال و میادین میوه و تره بار عمده فروشی ۱۷ هزارو ۵۰۰ ریال بود که این رقم امروز به ۱۳ هزارو ۵۰۰ ریال در مزارع در میادین به ۱۵ هزارریال رسیده که ۱۵ درصد کاهش قیمت را نسبت به اواخر هفته گذشته نشان می دهد.

** کاهش قیمت ۱۰ هزارریالی پیاز در خرده فروشی های میادین
به گفته مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعی، طبق مصوبه امروز سازمان میادین میوه و تره بار قیمت جدید پیاز در غرفه های خرده فروشی این سازمان از جمله قزل قلعه پیاز درهم ۱۸ هزارو ۳۰۰ ریال و دست چین ۱۹ هزارو ۸۰۰ ریال اعلام شد که نسبت به هفته گذشته ۱۰ هزارریال کاهش قیمت را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: اکنون پیاز از استان های اصفهان، مازندران، لرستان و زنجان به صورت عمده در حال عرضه به بازار است و پیش بینی می شود کاهش قیمت این محصول در بازار ادمه داشته باشد.

** توقف صادرات پیاز طی چهار ماه اخیر
اصغری در پاسخ به این سوال که برخی ادعا دارند بخش عمده گرانی پیاز مربوط به صادرات این محصول است گفت: آخرین صادرات پیاز مربوط به فرودین ماه جاری با حجمی در حدود ۲۲ هزارتومان بود که در ان زمان قیمت پیاز بین چهار تا پنج هزارریال عرضه می شد.
وی با تاکید براین که طی چهارماه اخیر صادرات پیاز نداشته ایم اظهارداشت: به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده این محصول صادرات ان مقرون به صرفه نبوده است زیرا در برخی کشورها همچون پاکستان و قرقیزستان قیمت هر کیلوگرم پیاز ۳۰ سنت یعنی معادل هشت هزار تا ۱۰ هزارریال است.

**کاهش ۱۱ درصدی قیمت گوجه فرنگی
این مقام مسئول در معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت گوجه فرنگی گفت: گوجه فرنگی نسبت به آخرین روز کاری هفته گدشته (۱۱ مردامدماه) ۱۱ درصد کاهش قیمت داشته است.
وی افزود: هفته گذشته قیمت این محصول هفت هزارریال و در میادین ۹ هزارریال بود درحالی که امروز نرخ این محصول در مزارع ۶ هزارریال و در میادین هشت هزارریال است.
به گفته وی، در حال حاضر بیشترین عرضه گوجه فرنگی از استان های فارس، گلستان و دشت مغان در حال انجام است.
ضمن این که تولیدات مابقی مناطق نیز در حال عرضه تدریجی است.

** قیمت سیب زمینی در میادین ۱۴ هزارو ۵۰۰ ریال شد
اصغری قیمت سیب زمینی را طی دو هفته اخیر ثابت عنوان کرد و افزود: قیمت میانگین این محصول در مزارع ۶ هزارو ۵۰۰ ریال و میادین هشت هزارریال بود که امروز در غرفه های میادین نیز با قیمت درهم ۱۳ هزارریال و دست چین ۱۴ هزارو ۵۰۰ ریال عرضه می شود.
وی اظهارداشت: اکنون سیب زمینی مرغوب از استان های اصفهان، کرمانشاه، لرستان، زنجان و همدان در حال عرضه به بازار است.
وی تصریح کرد: تلاش داریم قیمت خرده فروشی ها را متناسب با قیمت عمده فروشی ها متعادل کنیم تا تولید کنندگان و مصرف کنندگان نهایی متضرر نشوند.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر سالیانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن پیاز در سطح ۵۸ هزار هکتار اراضی زراعی در فصول مختلف در کشور تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.
طی ماه های اخیر قیمت پیاز بین ۲۰ تا ۳۵ هزارریال در میدان میوه و تره بار و با قیمت هایی بین ۴۰ تا ۷۰ هزارریال در خرده فروشی عرضه شده است.
به گفته حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بارندگی و سیل سال گذشته به مزارع پیاز آسیب وارد کرد و منجر به افت کمی و کیفی این محصول شد. اکنون با کاهش عرضه پیاز از برخی مناطق تولیدی شاهد افزایش قیمت آن در بازار هستیم.
اصغری میانگین عملکرد تولید پیاز را در هر هکتار حدود ۴۰ تن اعلام کرد و افزود: اصفهان با ۳۳۷ هزارتن، جنوب کرمان با ۳۰۰ هزارتن، هرمزگان با ۲۷۰ هزارتن، زنجان با ۱۸۵ هزارتن، خوزستان با ۱۶۲ هزارتن و آذربایجان شرقی با ۱۳۰ هزارتن به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان پیاز کشور به شمار می روند.
براساس آمار دو ماه گذشته هر کیلوگرم پیاز خوراکی در مزارع با توجه به رقم بازارپسندی، سایز پیاز و سایر فاکتورهای موثر در قیمت بین ۷ تا ۱۲ هزار ریال از کشاورزان خریداری می شد.
این درحالیست که طبق امارهای سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ به ترتیب ۲۷۸ ، ۲۸۸ و ۳۴۳ هزارتن پیاز به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار صادر شد که بخش عمده این صادرات به کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس و افغانستان بوده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.