کد خبر : 36288
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1396 - 9:56

پرورش کروکودیل و قورباغه به شرط صادرات منع شرعی ندارد

پرورش کروکودیل از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان جذاب است

پرورش کروکودیل و قورباغه به شرط صادرات منع شرعی ندارد

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، آیت الله حسن عالمی در نشست خبری اظهار داشت: بسیاری از حیوانات که به طور شرعی نمی‌توانند در سیکل غذایی مردم قرار گیرند و حرام‌ گوشت محسوب می‌شوند، ممکن است تولید و پرورش آنها منافعی برای پرورش‌دهندگان و تولیدکنندگان داشته باشد که از نظر اسلامی نیز حرام محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: البته برخی حیوانات جنبه دارویی دارند و از آنها برای تولید دارو استفاده می‌شود اما حرام‌ گوشت هستند و خوردن آنها حرام است.
به گفته وی، در حکم شرعی به شرط آنکه محصولات این حیوانات مورد استفاده دارویی قرار بگیرد و بدل حلال آن وجود نداشته باشد، مانعی ندارد.
آیت الله عالمی افزود: برخی حیوانات مصرف خوراکی ندارند اما به صورت داروهای غیرخوراکی مانند داروهای پوستی از آنها استفاده می‌شود که مانعی ندارد اما برخی دیگر مانند کروکودیل مصارف غیردارویی دارند.
این مقام مسئول اضافه کرد: پرورش کروکودیل از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان جذاب است، زیرا پوست آن برای تولید محصولاتی مانند کیف و کفش و حتی لباس کاربرد دارد اما مردم باید توجه داشته باشند به هنگام نماز خواندن، آن لباس را نپوشند.
وی اضافه کرد: البته کروکودیل جزو حیوانات حرام گوشتی است که هیچ مصرفی در داخل ندارد اما با توجه به اینکه کشورهای غیراسلامی از گوشت آن استفاده می‌کنند، می‌توان آن را به شرط صادرات، تولید کرد.
نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی ادامه داد: براساس فتوای بیشتر فقها انجام بیع حرام با کسی که آن را حلال می‌داند، مجاز است؛ البته فتوای رهبر انقلاب اسلامی خلاف این مسئله است اما بیت ایشان اعلام کرد که در این زمینه سختگیری صورت نگیرد و به شرط صادرات، مانعی برای تولید و پرورش ایجاد نشود.
وی افزود: اگر برای پرورش و تولید چنین حیواناتی مراحل قانونی لازم طی شود، مانعی از نظر شرعی وجود ندارد و مجوز حلیت به آنها می‌دهیم که درباره حیواناتی مانند کروکودیل، قورباغه مجوزهایی در گذشته صادر شده است، از این به بعد نیز در صورت وجود درخواست، مجوزهایی صادر می‌شود.

**تشدید نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاه ها
نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی که به مناسبت برگزاری یازدهمین همایش ملی و دومین جشنواره هنری فرهنگ و مدیریت جهادی با خبرنگاران سخن می گفت، با بیان اینکه فرهنگ و مدیریت جهادی، ریشه در مکتب وحی و سخنان اهل بیت و طهارت دارد، گفت: برگزاری چنین همایش هایی بر مخاطبان ما در درون و بیرون وزارتخانه تاثیرگذار است.
آیت الله عالمی با اشاره به برخی انتقادات از چگونگی نظارت جمعی بر کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌های داخلی و خارجی گفت: همه کشتارها در داخل و خارج از کشور تحت نظارت ناظران شرعی قرار دارد.
وی تاکید کرد: در حق کشتارگاه ها جفا شده چون به ازای ذبح دام سبک و سنگین و طیور، ذبح کننده آموزش دیده وجود دارد و نظارت ها سختگیرانه است.
وی افزود: همه ناظران از نخستین کشتار در کشتارگاه‌ها حاضر و ناظر هستند که در هیچ کشور اسلامی این گونه سختگیری وضع نمی‌شود.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه ناظران شرعی بر سه مسئله باید نظارت کنند، گفت: حلیت یعنی ذبح مطابق با موازین شرعی، طهارت به معنی شست‌ و شو و پاک کردن لاشه ذبح شده به هنگام خروج از کشتارگاه و مبرا بودن لاشه ذبح شده از هرگونه اجزای حرام، سه بعد نظارتی ناظران شرعی است.
وی افزود: به عنوان نمونه، برای لاشه گاو به دلیل اینکه ستون فقرات این حیوان در کشتارگاه به دو قسمت تقسیم می‌شود، باید نخاع آن خارج شود چرا که جزو اجزای حرام است اما در گوسفند به دلیل این که شقه به صورت کامل بوده و نخاع بیرون نمی‌آید، ضرورتی ندارد و مردم هنگام مصرف باید به این نکته توجه کنند.
آیت الله عالمی با بیان اینکه همه افرادی که می‌خواهند در کشتارگاه‌ها ذبح انجام دهند، قبل از آنکه وارد کشتارگاه‌ شوند، به صورت کامل آموزش و احکام فقهی ذبح را یاد می‌گیرند، گفت: این افراد پس از گذراندن دوران آموزشی مجوز قصابی برای ذبح را دریافت می‌کنند.

** نظارت بر ذبح شرعی دام به خارجی‌ها واگذار نمی شود
عالمی درباره این ادعا که ذبح در خارج از کشور در حال واگذاری به طرف خارجی است، گفت: از نظر بهداشتی و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی مختار است که ذبح را به طرف خارجی واگذار کند اما نظارت شرعی در اختیار نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی است و به قوت خود باقی می‌ماند.

** مصرف محصولات کشاورزی آلوده و مضر، حرام است
نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی گفت: مصرف محصولات حرام گوشت یا غذاهای حرام از نظر شرعی به تنهایی ممنوع نیست بلکه در برخی موارد خوردن محصولی مانند شیر یا دیگر محصولات کشاورزی که دارای آلودگی بالا و برای سلامت انسان مضر باشد، حرام است.
وی تاکید کرد که همه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در صورت آگاهی از آلوده بودن و مضر بودن آن، مرتکب عمل حرام می‌شوند و باید با آنها برخورد شود.

**صدور برند حلال ساماندهی می شود
عالمی افزود: در گذشته تشکیلات مختلفی برای صدور برند حلال در کشور راه اندازی شده بود، اما با نهایی شدن قانون حلال، صدور برند حلال برای محصولات غذایی از سوی وزارت جهادکشاورزی ساماندهی می شود.

**جشنواره هنری فرهنگ و جهاد در پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار می شود
به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی در این نشست خبری از برگزاری جشنواره هنری فرهنگ و جهاد در مشهد مقدس خبر داد.
«پیمان فلسفی» گفت: یازدهمین همایش ملی و دومین جشنواره هنری فرهنگ و مدیریت جهادی ۲۲ و ۲۳ آذرماه با شعار «امانت داری در فرهنگ و مدیریت جهادی زیربنای اقتصاد مقاومتی» برگزار می شود.
وی افزود: در این همایش، ۱۲۰۰ نفر از مدیران ستادی و استانی وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاه های اجرایی و نیز مهندسان جدیدالاستخدام بخش کشاورزی حضور خواهند یافت.
وی تصریح کرد: سبک مدیریت جهادی، دستاوردها و چالش های موجود، امانت و عدالت محوری و همچنین اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از محورهای اصلی این همایش هستند که در قالب پنل های تخصصی ارائه می شوند.
به گفته فلسفی، در این همایش، الگوهای موفق جهادی نیز معرفی شده و ۱۳۷ اثر در قالب عکس، پوستر و فیلم سه پنل تخصصی و ۶ کمیته در بخش جشنواره هنری ارائه می شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.