کد خبر : 37325
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1396 - 19:09

پرورش ماهی زینتی؛ صنعتی نوپا با سودی سرشار

در سالهای اخیر بازار ماهی های زینتی در کشور رونق گرفته است.

در سالهای اخیر با توجه به رواج آپارتمان نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به گونه ای رقم خورده است که بازار ماهی های زینتی در کشور رونق گرفته است.

به گزارش دهقان نیوز  به نقل از ایرنا شاید سال ها قبل نگهداری ماهیان زینتی موضوع چندان شایعی نبود و توجهی به آن نمی شد و تنها عده معدودی در خانه های خود آکواریوم و ماهی زینتی داشتند.
اما در سالهای اخیر با توجه به رواج آپارتمان نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به گونه ای رقم خورده است که بازار ماهی های زینتی در کشور رونق گرفته و زمینه ساز ایجاد مشاغل مختلف شده است. به طوری که امروزه شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرها چندین مغازه به خرید و فروش این آبزیان اشتغال دارند.
امروز رونق و تولید ماهی زینتی، نمونه ای از صنعتی سودآور است که برخی از جوانان علاقه مند به این حرفه، دانش آموختگان رشته های کشاورزی و همچنین بانوان از طریق آن امرار معاش می کنند.
جوانان خطه کویری سبزوار نیز از قافله عقب نمانده اند و این صنعت نوپا مدتی است با اقبال خوب آنها روبه رو شده است و بسیاری از آنها با روی آوردن به این فعالیت گام در مسیر خوداشتغالی گذاشته اند.

*بازار داخلی تضمین خوبی برای تولید ماهیان زینتی است
یک جوان ۳۲ ساله سبزواری پرورش دهنده ماهی زینتی گفت: این نوع فعالیت در منازل مسکونی و به طور خانوادگی نیز قابل انجام است و نیاز به پرداخت هزینه های کارگری چندانی ندارد.
حسن ادیبیان تصریح کرد: کارجویان می توانند با داشتن حداقل ۱۲ مترمربع فضا و حداقل ۵۰ میلیون ریال سرمایه اولیه، شغلی با درآمد کافی برای خود ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه این حرفه به گونه ای است که سرمایه اولیه پس از سه دوره تولید، بازخواهد گشت، اظهار کرد: البته این امر منوط به این است که فرد پیش از آغاز فعالیت، آموزش های لازم را دیده باشد. در این صورت است که فرد به سود بالا دست پیدا خواهد کرد.
ادیبیان گفت: پرورش ماهی زینتی در سبزوار مانند سراسر کشور به صورت سنتی در حوضچه انجام می گیرد که این امر سبب شده کیفیت تولید ماهی ایرانی نسبت به ماهیان وارداتی در سطح بالاتری قرار بگیرد و به لحاظ قیمت چندین برابر کمتر از مشابه وارداتی باشد.
این پرورش دهنده ماهی زینتی با اشاره به اینکه بازار فروش داخلی بسیار رضایت بخش است، خاطر نشان کرد: فعالیت در این عرصه به لحاظ صرفه اقتصادی عالی است و اخیرا توانسته ایم با ماهی های مولد، نژادهای جدید را تکثیر و وارد بازار کنیم.
وی با اشاره به مرگ و میر آبزیان که دغدغه بسیاری از افراد تازه وارد این فعالیت است عنوان کرد: در صورت بهره مندی از سامانه های مدار بسته و تصفیه خوب، تنظیم میزان آمونیاک، نیترات و سختی آب، کنترل بیماری ها خیلی راحت است و هیچ مرگ و میر و بیماری سراغ ماهی ها نمی آید.
وی با بیان اینکه برای آموزش این حرفه حدود ۶ ماه تحقیق کرده است، اظهار کرد: علاوه بر آن، با درخواست از مدیریت جهاد کشاورزی، یک دوره آموزشی رایگان برای علاقه مندان این رشته در سبزوار برگزار کرده است.

*صادرات ۹۰ درصد از محصولات
یک پرورش دهنده عمده ماهیان زینتی در سبزوار که در هر دوره ۳ ماهه ۱۰۰ هزار قطعه ماهی تولید می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۹۰ درصد ماهیان تولیدی خود را از طریق یکی از صادرکنندگان به کشورهای عراق و افغانستان صادر می کند.
امین الهامی تصریح کرد: کشورهای جنوب شرقی آسیا بزرگترین وارد کنندگان ماهی زینتی هستند که با توجه به رشد این صنعت در ایران، اکنون واردات ۱۳ گونه ماهی به کشور کاهش یافته است.
الهامی که دانش آموخته رشته تربیت بدنی است، افزود: فقدان کلینیک و متخصص آبزیان زینتی یکی از مهمترین دغدغه های فعالان این عرصه است.
وی ادامه داد: در صورتی که تسهیلات با کارمزد مناسب در اختیار پرورش دهندگان موفق قرار گیرد، علاوه بر گسترش این صنعت، در بخش اشتغال زایی نیز موفق خواهیم بود.

*سبزوار ظرفیت ساخت و توسعه مجتمع پرورش ماهیان زینتی را دارد
مسئول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار گفت: یکی از عوامل مهم تمایل جوانان این شهرستان به پرورش ماهیان زینتی، تولید سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی در سبزوار است که موجب کسب رتبه نخست در استان خراسان رضوی شده است.
احمد کامران منش با اشاره به فعالیت ۱۵ واحد پرورش ماهیان زینتی در سبزوار اظهار کرد: از این تعداد سه مرکز به صورت صنعتی و مابقی خانگی فعالیت دارند.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال در این واحدها ۸۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی تولید شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشدی ۲ برابری داشته است.
کامران منش عنوان کرد: هم اکنون ۳۰ نفر در مراکز پرورش ماهیان زینتی سبزوار مشغول به کار هستند و از ابتدای سال تا کنون برای توسعه ۲ واحد از مراکز پرورش ماهی این شهرستان، ۳۸۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
مسئول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار گفت: در صورت جذب بیشتر بازارهای ملی و بین المللی، ساخت و توسعه مجتمع های پرورش ماهیان زینتی در این شهرستان گسترش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه پرورش ماهیان زینتی نمونه ای از کسب و کار ارزان و باصرفه است، اظهار کرد: مهم ترین گونه های ماهیان تولیدی در شهرستان سبزوار ‘کوی، گلد فیش، سیچلاید، گوپی و فلاور’ است.
مسئول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: هم اینک با افزایش فرهنگ نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی، تقاضا برای تهیه ماهیان زینتی بیشتر شده که این مساله پرورش این ماهیان را به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه کرده است.
۸۰ گونه از ۱۵۰۰ گونه ماهیان زینتی دنیا در ایران پرورش داده می شود که در صورت سرمایه گذاری در این کسب و کار ارزان قیمت علاوه بر اشتغال زایی می توان گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت.
سالانه ۲۰۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در ایران تولید می شود که توسعه این صنعت و تسهیل در صادرات می تواند گره گشای حضور پرورش دهندگان در بازارهای بین المللی باشد.
سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.