کد خبر : 33999
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1396 - 12:30

کمک‌ بلاعوض و تسهیلات ۴ درصدی در باغبانی

سیاست‌های حمایتی نظیر پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات با سود چهار درصد

مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به‌دنبال تکثیر عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات باغبانی است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در قالب سیاست‌های حمایتی نظیر پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات با سود چهار درصد با اولویت ویژه باغبانی به‌دنبال تکثیر عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات باغبانی است.

کامبیز عباسی در گفتگو با ایانا با بیان اینکه در حوزه باغبانی به‌دلیل تکنیک‌بر بودن ماشین‌ها و تنوع ماشین‌آلات باغی (ناشی از تنوع محصول) عرضه‌کننده ماشین‌آلات کمتری نسبت به بخش زراعت در کشور وجود دارد، افزود: با این وجود این مرکز در قالب سیاست‌های حمایتی نظیر پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات با سود چهار درصدی با اولویت ویژه باغبانی و فناوری‌های نوین به‌دنبال ترغیب کشاورزان در بهره‌مندی و استفاده از ماشین‌های باغبانی و به‌دنبال تکثیر عرضه‌کنندگان ماشین‌آلات باغبانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور است.

وی با اشاره به اینکه نیاز سالانه تحقق اهداف بخش مکانیزاسیون کشاورزی بین دوهزار و ۲۰۰ تا دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: بانک کشاورزی در سال ۹۶ یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع را در اختیار بخش مکانیزاسیون کشاورزی قرار داده، اما روند جذب منابع اعتباری مطلوب نیست و تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از منابع این بخش جذب شده، این در حالی است که تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان درخواست تسهیلات در بانک کشاورزی ثبت شده و متقاضیان در انتظار دریافت تسهیلات هستند.

پایین بودن ضریب نفوذ مکانیزاسیون در باغ‌ها به مفهوم صفر بودن آن نیست

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به گفته‌هایی مبنی بر ضعیف بودن مکانیزاسیون در باغ‌هایی که حتی منتقدان آن را در حد صفر بودن ادعا می‌کنند، ادامه داد: درحد ادعای صفر بودن مکانیزاسیون باغ‌ها قابل قبول نیست، چراکه روند نفوذ مکانیزاسیون در باغ‌ها در مقایسه با زراعت با سختی روبه‌رو بوده و به‌جز مکانیزاسیون برداشت در باغ‌هایی که در محدوده ناچیز قرار گرفته، انواع فناوری‌های مناسب در بخش کاشت و داشت به عرصه وارد شده است.

عباسی عنوان کرد: حوزه برداشت مهم‌ترین بخش در اولویت مرکز توسعه مکانیزاسیون است؛ بنابراین پایین بودن ضریب نفوذ مکانیزاسیون در باغ‌ها در مقایسه با زراعت به مفهوم صفر بودن در حوزه باغبانی نبوده و این بحث برای بخش مکانیزاسیون و از نظر تخصصی این حوزه قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در شرایط کنونی در حوزه گلخانه‌ها، تولید قارچ، محیط‌های کنترل‌شده و فضاهای بسته در حوزه باغی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، یادآور شد: درجه مکانیزاسیون در عملیات خاک‌ورزی، کاشت و داشت در حوزه باغی به‌طور متوسط در محدوده ۳۵ تا ۵۵ درصد و در حوزه برداشت بسته به نوع محصول در محدوده پنج تا ۱۰ درصد است.

اجرای طرح ۱۲ ساله برای ارتقاء وضعیت مکانیزاسیون

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: طرح ۱۲ساله‌ای برای ارتقاء کمی و کیفی وضعیت مکانیزاسیون در حوزه محصولات باغی کشور نظیر پسته، خرما، سیب، دانه‌دارها، انگور، مرکبات، زیتون، گردو، کیوی، بادام، انجیر، نهال، چای، انار، توت‌فرنگی، موز، انبه، فندق، زعفران، قارچ، سایر هسته‌دارها و گل و گیاه در این مرکز تهیه و اجرای آن از سال ۹۲ آغاز شده است.

عباسی با بیان اینکه این طرح تا پایان برنامه ششم در قالب پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی و طرح‌های اقتصاد مقاومتی تحقق می‌یابد، خاطرنشان ساخت: در این طرح برای تغییر وضعیت مکانیزاسیون و توسعه آن در تمامی بخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، آبزیان، جنگل و مرتع، گیاهان دارویی و گلخانه‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی وجود دارد که درحال پیگیری برای عملیاتی شدن آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه سهمیه‌ای از محل خطوط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی برای تحقق این اهداف تخصیص می‌یابد، اضافه کرد: با توجه ویژه به مکانیزاسیون بخش باغبانی در دولت دوازدهم، این بخش از رکود حاصله خارج شد که البته نیازمند سرعت بیشتری است.

تأمین و عرضه ۴۲۰۰ دستگاه تراکتور باغی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تأمین و عرضه بیش از چهارهزار و ۲۰۰ دستگاه انواع تراکتور باغی در کشور طی چهار سال گذشته، اظهار کرد: ورود این تراکتورهای باغی با دنباله بندهای ویژه به باغ‌های کشور منجر به ارتقاء درجه مکانیزاسیون در برخی عملیات‌های این حوزه شد، به‌طوری‌که در عملیات خاک‌ورزی محصولات باغی مشکلی وجود ندارد، عملیات کاشت به‌طور نسبی مطلوب بوده و عملیات داشت وضعیت مناسبی دارد، اما حوزه برداشت با مشکلات جدی روبه‌رو است.

عباسی با بیان اینکه عملیات حوزه باغی در مقایسه با حوزه زراعی تفاوت ساختاری زیادی دارد، گفت: عملیات حوزه باغی بیشتر تکنیک بر و عملیات حوزه زراعی بیشتر انرژی‌بر است، ضمن اینکه تنوع محصولی و ماشینی در حوزه باغی بسیار زیادتر از حوزه زراعی است و محدودیت‌هایی مثل چندساله بودن گیاهان درحوزه باغی مزید بر علت می‌شود؛ بنابراین نفوذ مکانیزاسیون به بخش باغبانی با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو است.

وی بیان کرد: توجه به توسعه مکانیزاسیون باغبانی به‌ویژه در حوزه عملیات داشت در دولت دوازدهم به‌طور نسبی مطلوب بوده، به نحوی که توسعه سم‌پاش‌های توربینی و باغی جهت مدیریت مصرف سموم در باغ‌ها روند مناسبی داشته و در بخش مدیریت عملیات هرس، استفاده از بقایای سرشاخه‌ها و خرد کردن آن در عرصه باغ‌ها اقدامات خوبی انجام شده، همچنین فناوری‌های نوینی مثل سامانه ضدتگرگ و سامانه‌های مبارزه با سرمازدگی برای مبارزه با سرمازدگی و تگرگ، به عرصه باغ‌های کشور وارد شده است.

عباسی ادامه داد: اگرچه انواع شیکرهای گردو، زیتون، پسته، بادام، و فندق در عرصه معرفی و شناسایی و تأمین آن توسط بهره‌برداران انجام شده، اما این بخش نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه باغداران کشور درباره ماشین‌های باغی است.

وی با اشاره به اینکه نحوه کاشت و ساختار یک میلیون هکتار از ۲,۵ میلیون هکتار سطوح باغ‌های کشور سنتی است، عنوان کرد: این باغ‌ها در اراضی شیبدار و ناهمواری قرار گرفته که ورود تکنولوژی و مکانیزاسیون را با سختی روبه‌رو می‌کند، اما امکان ورود مکانیزاسیون و توسعه آن در باغ‌های تازه احداث شده مهیا است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سم‌پاشی تمام باغ‌های کشور به‌صورت مکانیزه صورت می‌گیرد، یادآور شد: سم‌پاشی در باغ‌ها از لحاظ کمی به‌طور نسبی مطلوب است، اما از لحاظ کیفی نیازمند ارتقاء و به‌دنبال توسعه شیوه‌های نوین سم‌پاشی در باغ‌ها هستیم.

عباسی با بیان اینکه در دولت یازدهم بیش از پنج‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور انجام شده است، تأکید کرد: بیش از ۸۴ هزار دستگاه تراکتور و بیش از ۱۸۵ هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی در کشور عرضه شده، همچنین حدود ۴۰ فناوری نوین در عرصه مکانیزاسیون شناسایی و در قالب سیاست‌های حمایتی به‌صورت الگویی در اختیار کشاورزان پیشرو قرار گرفته است.

وی مدیریت در جابه‌جایی کمباین‌ها و انجام معاینات فنی توسط گروه‌های ناظر عملیات برداشت غلات را منجر به کاهش ضایعات در برداشت این محصولات دانست و خاطرنشان ساخت: در دولت یازدهم با توجه به افزایش تولید، ضایعات برداشت غلات به رقم ۵,۷ درصد رسیده، این در حالی است که در ابتدای شروع کار دولت ضایعات برداشت غلات در محدوده ۷.۵ درصد بوده است.

عباسی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های حوزه مکانیزاسیون به‌کارگیری بذرکارهای مجهز به کودکار بوده، اظهار کرد: در شرایط فعلی بیش از ۹۵ درصد بذرکارهای کشور مجهز به مخزن کاشت کود بوده و کوددهی همزمان با کاشت بذر در حوزه دیم کشور مطلوب است، اما در حوزه محصولات آبی نیازمند ارتقاء وضعیت مدیریت مصرف کود بوده و با تغییر در شیوه‌ها و آرایش کشت امکان کاشت کود به کمک بذرکارهای مجهز به کودکار یا ماشین‌آلات کود کار فراهم شده است.

وی در پایان افزود: حرکت از سمت پاشش کود به سمت کاشت کود از سیاست‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است، همچنین انواع کودپاش‌های آلی در کشور موجود و امکان به‌کارگیری آن‌ها در عرصه‌های تولید محصولات کشاورزی میسر است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.