کد خبر : 29858
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1395 - 11:56

پذیرش ۲۵ درصد از مهندسین کشاورزی در واحدهای کشاورزی

۲۵ درصد از دانش آموختگان رشته کشاورزی در واحدهای کشاورزی پذیرش شدند.

 

۲۵ درصد از دانش آموختگان رشته کشاورزی در واحدهای کشاورزی پذیرش شدند.

مدیر برنامه‌ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ایران، راندمان بخش کشاوزی را پایین ارزیابی کرد و گفت: ۲۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود که به ازای هر کیلو سه هزار تومان و سالانه ۷۵ هزار میلیارد تومان هدررفت این بخش است .

اسدالله ابراهیمی در سمینار آموزشی آشنایی با GAP در کشاورزی در اتاق بازرگانی تصریح کرد: اتلاف منابع تولید و بهره برداری نامناسب از منابع آب، خاک و ماشین آلات و نبود نظام خدمات فنی برای نظام بخشی به فرآیندهای مهندسی در مصرف نامناسب نهادهای کشاورزی از چالش‌های این بخش است .

 

وی اضافه کرد: بالا بودن هزینه‌های تولید و رعایت نکردن استانداردهای فنی از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی است که باعث تولید ۲۵ درصد ضایعات این بخش است .

 

مدیر برنامه‌ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ایران با مقایسه وضعیت تحصیلی کشاورزی ایران با سایر کشورها گفت: ۴۵ درصد کشاورزان ایران بی‌سواد، ۳۴ درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ۱۷ درصد سیکل و ۷ درصد بالاتر از دیپلم است.

 

ابراهیمی اضافه کرد:۴۰درصد کشاورزان کانادا، کشاورزان ژاپن ۲۳ درصد، کشاورزان فنلاند ۲۰ درصد، کشاورزان دانمارک ۱۹ درصد، کشاورزان ایسلند ۱۲ درصد و در ایران کمتر از ۵ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند .

 

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از دانش آموختگان رشته کشاورزی در واحدهای کشاورزی پذیرش شدند، افزود: ضریب نفوذ اشتغال دانش آموختگان در بخش کشاورزی بسیار کمتر از میزان خروجی دانشگاه‌ها در رشته کشاوری است .

 

مدیر برنامه‌ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه استان اصفهان قطب محصولات گلخانه‌ایی است، افزود: یک هزار میلیارد تومان برای توسعه گلخانه‌ها اختصاص یافته است و حداقل ۱۰ درصد این بودجه باید صرف فرهنگ سازی این محصولات شود .

 

ابراهیمی گفت: GAP در استاندارد ملی شامل عملیات مربوط به مدیریت تولید محصولات کشاورزی (کاشت، داشت، برداشت، جداسازی، بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل) در زمینه کاربرد توصیه‌های لازم و با در نظر گرفتن جوانب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای کاهش آلاینده‌های فیزیکی، شیمیائی، میکروبیولوژی که برای دستیابی به هدف امنیت و ایمنی غذائی و ملزومات خاص در زنجیره غذایی است.

 

وی افزود: GAP اصولی است که به فرآیندهای قبل حین و بعد از برداشت محصول اعمال شده و به تولید محصول ایمن و سالم کشاورزی با رعایت جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پایدار منجر می‌شود.

 

مدیر برنامه‌ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ایران تاکید کرد: مدیریت دانش به عنوان مدیریت اطلاعات در حوزه کشاورزی وجود ندارد و در گام نخست باید مستندسازی از تمامی بخش‌های کشاورزی صورت گیرد .

 

ابراهیمی ادامه داد: اهداف ایران گپ به حداقل رساندن آلودگی فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی محصولات کشاورزی، بهبود راندمان مصرف و کاربرد کود و سموم کشاورزی، ایمنی زیستی و حفاظت از محیط زیست در فعالیت‌های کشاورزی، ارتقای کیفیت بهداشتی محصول تولیدی، دستیابی به امنیت و ایمنی غذایی، بسترسازی برای استقرار نظام پایش، گواهی و رهگیری محصولات کشاورزی و ارتقای بهداشت حرفه‌ای کشاورزی، استاندارد سازی فرایند تولید محصولات با هدف تولید محصولات گواهی شده سالم است.

 

وی عناصر تشکیل دهنده GAP را شامل مدیریت تلفیقی محصول الگوی کشت، مدیریت تلفیقی آفات نظام مدیریت کیفیت، سیستم شناسایی نقاط بحرانی و بررسی خطرات ناشی از آن، سلامت، ایمنی و رفاه کارگران برشمرد و گفت: چک لیست‌های کنترلی ایران گپ شامل قابلیت ردیابی ثبت سوابق، واریته‌ها و پایه‌ها، تاریخچه و مدیریت مکان تولید، مدیریت خاک، استفاده از کود، حفاظت و نگهداری از محصول، برداشت، تیمارهای پس از برداشت، مدیریت فاضلاب وآلاینده‌ها، سلامت، ایمنی و رفاه کارگران، مباحث زیست محیطی، فرم شکایت و ممیزی داخلی است .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.