کد خبر : 29592
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 بهمن 1395 - 10:17

واگذاری قسطی شهرک‌های کشاورزی به متقاضیان + جزییات

متقاضیان از هر بخش یا تشکل خصوصی می‌توانند برای بهره‌برداری از این شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای به شرکت مراجعه کنند.

متقاضیان از هر بخش یا تشکل خصوصی می‌توانند برای بهره‌برداری از این شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای به شرکت مراجعه کنند.

معاون شرکت شهرک‌های کشاورزی از برنامه‌ریزی برای طراحی، اصلاح زیرساخت و راه‌اندازی ۷۰ شهرک کشاورزی در ۱۵ استان کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۶۵۰ هکتار آن آماده شده و در حال واگذاری است که تا پایان امسال به ۱۰۰۰ هکتار می‌رسد.

به گزارش دهقان نیوز، سیدرحمت‌الله پریچهر اظهار کرد: مطالعاتی برای راه‌اندازی شهرک‌های جدید کشاورزی در ۱۵ استان کشور که دارای مناطق مستعد برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای هستند، انجام شده و حدود ۷۰ شهرک در این طرح در حال مطالعه و بررسی است که تاکنون ۶۵۰ هکتار آن به مرحله نهایی آماده‌سازی رسیده و در حال واگذاری به بخش خصوصی است و تا پایان امسال به ۱۰۰۰ هکتار می‌رسد.

وی با بیان اینکه متقاضیان از هر بخش یا تشکل خصوصی می‌توانند برای بهره‌برداری از این شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای به شرکت مراجعه کنند، افزود: شرایط به گونه‌ای تسهیل شده تا همه متقاضیان از اشخاص حقیقی تا موسساتی مانند جهاد نصر بتوانند در این سرمایه‌گذاری شرکت کنند به گونه‌ای که قراردادها به صورت اجاره به شرط تملیک بوده و ۳۰ درصد آن را نقدا دریافت می‌کنیم و مابقی طی اقساط شش ماهه به سه سال دریافت می‌شود.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی ادامه داد: بخشی دیگر از سیاست‌های این شرکت به گونه‌ای است که اراضی بزرگ مالکان بخش کشاورزی به صورت تجمیعی یا بخشی از اراضی‌شان به گلخانه اختصاص پیدا کند، چرا که در شرایط کنونی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی حرکت به سمت ایجاد و توسعه خوشه‌های تولید، مجتمع‌های کشاورزی و شهرک‌سازی در این زمینه تنها راه ممکن است چرا که هر زمینی که وسعت ۵ هکتار داشته باشد را می‌توان مجتمع تلقی کرد و شهرک کشاورزی باید دارای حداقل دو مجتمع باشد که در این صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله سردخانه، واحد صوتینگ و بسته‌بندی و غیره با حمایت و کمک شرکت شهرک‌های کشاورزی در مجتمع‌های مذکور در دستور کار قرار می‌گیرد.

پریچهر اعلام کرد: تامین آب، برق، گاز، تسطیع اراضی، قطعه‌بندی، خیابان‌کشی و وجود دیگر زیرساخت‌های لازم به همراه ایجاد تسهیلاتی از جمله راه‌اندازی این زیرساخت‌ها بدون نیاز به تغییر کاربری و هزینه‌های اضافی جزو ویژگی‌های شهرک‌ها و مجتمع‌های کشاورزی است که به افراد سرمایه‌گذار با اولویت سرمایه‌گذاران بومی هر استان واگذار می‌شود.

به گفته وی بخش عمده‌ای از این مجتمع‌ها و شهرک‌ها اراضی ملی‌ای هستند که سازمان‌های جهاد کشاورزی پیش از این آن را در اختیار گرفته بودند و بخشی از زیرساخت‌های لازم را در آنجا ایجاد کرده بودند که پروژه تکمیل این زیرساخت‌ها از سوی شرکت شهرک‌های کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و واگذاری یا همان اجاره به شرط تملیک با قیمت‌گذاری از سوی نماینده کارشناس رسمی قوه قضاییه صورت می‌گیرد.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به قیمت متوسط ۵ تا ۱۵ هزار تومانی برای خرید هر متر از این مجتمع‌ها و شهرک‌ها اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در شهرک‌های کشاورزی به شرط مدیریت تولید و بهره‌وری آن می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی برای سرمایه‌گذاران باشد چرا که بهره‌وری بالای گلخانه از نظر مصرف آب و تولید سبب می‌شود تا تولید برای سرمایه‌گذار اقتصادی باشد چرا که بهره‌وری مصرف آب در فضای گلخانه‌ای ۱۰ تا ۱۲ برابر افزایش می‌یابد. به عنوان مثال برای تولید یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که این میزان در فضای گلخانه‌ای به ۴۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند. همچنین متوسط تولید این محصول در هر هکتار ۳۵ تن بوده که در فضای گلخانه‌ای به بیش از ۳۵۰ تن می‌رسد.

پریچهر با بیان اینکه درصددیم تا بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی حدود ۴۰۰ هزار هکتار محصول سبزی و سیفی که قابلیت انتقال به گلخانه دارند را به گلخانه و شهرک‌های کشاورزی انتقال دهیم که در این صورت نهایتا ۴۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم و مابقی اراضی آزاد شده از این انتقال را یا به صورت اراضی آزاد تبدیل می‌کنیم یا اینکه محصولات استراتژیک مانند دانه‌های روغنی در آنجا کشت می‌شود که البته تاکنون ۱۰ هزار هکتار گلخانه در کشور احداث شده و در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی برای ۱۶۷۰۰ هکتار دیگر پیش‌بینی شده است.

وی گفت: برای احداث هر هکتار گلخانه خاک‌کشت به حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این عدد برای گلخانه‌های بدون خاک (هیدروپونیک) به حدود ۱.۵ میلیارد تومان می‌رسد که با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از توسعه گلخانه‌ها تا ۸۰ درصد آن به صورت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذار اعطا می‌شود.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گرفت که تا حداقل ۴۰ درصد محصولات گلخانه‌ای در بستر شهرک‌های کشاورزی تولید شوند، اظهار کرد: ۱۰ شهرک شیلاتی در حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر شناسایی شده که عملیات اصلاح زیرساخت‌ها، تکمیل و راه‌اندازی این شهرک‌ها با هماهنگی و همکاری سازمان شیلات در دستور کار قرار گرفته و همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند برای اجرای طرح‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس و میگو درخواست خود را به شرکت شهرک‌های کشاورزی اعلام کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.