کد خبر : 53371
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 بهمن 1398 - 8:26

واردات گندم جلوی خودکفایی گندم را می گیرد / داریوش پناهی

واردات گندم جلوی خودکفایی گندم را می گیرد / داریوش پناهی

تشکل های بخش کشاورزی و همچنین کشاورزان این مطالب را در جلسات، نشریات و رسانه های مختلف بیان داشته اند ولی گوش شنوای نبوده و نخواهد بود.

در تاریخ ۲۱ بهمن جاری جناب آقای سیف مدیرعامل محترم شرکت بازرگانی دولتی و مسئول خرید گندم خارجی اعلام فرمودند که قیمت گندم جهانی بین ۲۱۵ الی ۲۵۰ یورو در هر تن است و ما واردات گندم را با این نرخ انجام می دهیم. البته این مبلغ به غیر از هزینه های حمل و نقل گندم از مبدأ تا مقصد نهایی و درب کارخانجات آردسازی است. همچنین افت گندم، ریزش و ضایعات نیز به آن افزوده می گردد. به عبارتی اگر با نرخ های  روز ارز محاسبه شود نرخ هر کیلوگرم گندم برای دولت قریب ۴۵۰۰ تومان هزینه دارد.

در صورتیکه دولت حاضر نشده همین گندم را از کشاورز داخلی به قیمت ۳۰۰۰ تومان خریداری نماید ولی حاضر است هر تن ۲۵۰ یورو به اضافه سایر هزینه ها که بالغ بر حداقل ۳۰۰ یورو می گردد در این وانفسای کمبود ارز به کشاورزان بیگانه بدهد.

کشاورزان کشور با کمال میل حاضرند به جای هر تن گندم ۳۰۰ یورو به بیگانگان ۲۰۰ یورو دریافت نمایند. حتی حاضر شده اند هر کیلوگرم گندم را به قیمت ۳۰۰۰ تومان بفروشند.

شاید صدها بار تشکل های بخش کشاورزی و همچنین کشاورزان کشور این مطالب را در جلسات، نشریات و رسانه های مختلف بیان داشته اند ولی گوش شنوای نبوده و نخواهد بود.

سرپرست محترم وزارت کشاورزی هم می فرمایند کشاورزان حق دارند ولی دولت نمی تواند قیمت را افزایش دهد در حالی که می بینیم دولت بسیار بیش از قیمت پیشنهادی کشاورزان کشور برای گندم خارجی پرداخت می نماید.

دلیل آن نیز بر همکان روشن است. دستهای پشت پرده وجود دارد که با نفوذ خود به مراجع تصمیم گیری مانع استمرار خودکفایی گندم و دستیابی به اقتصاد مقاومتی که تماماً در اتکاء کشور به تولید داخل و حمایت از تولید کننده داخلی خلاصه می شود می گردند و کشور را به بیگانگان وابسته می کنند.

شایان ذکر است به علت همین سیاست های غلط بسیاری از کشاورزان در سال زراعی گذشته حاضر به فروش گندم خود نشدند و در نتیجه دولت ناچار به واردات انبوه گندم از خارج و هدر دادن مقادیر کلان ارز شده است.

       داریوش پناهی – کشاورز کرمانشاهی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.