کد خبر : 55725
تاریخ انتشار : جمعه 30 آبان 1399 - 18:09

وزیر جهاد کشاورزی:

هنرستان های کشاورزی باید احیا شوند / وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند الگوی کشت را اجرا کند / برای کمک به کشاورزان، کشاورز کارت را راه‌اندازی کردیم / کشاورزان نگران کود اوره نباشند

هنرستان های کشاورزی باید احیا شوند / وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند الگوی کشت را اجرا کند / برای کمک به کشاورزان، کشاورز کارت را راه‌اندازی کردیم / کشاورزان نگران کود اوره نباشند

ضرورت دارد که دوباره هنرستان های کشاورزی احیا شوند و قشر جوان به این عرصه ورود پیدا کنند.

ضرورت دارد که دوباره هنرستان های کشاورزی احیا شوند و قشر جوان به این عرصه ورود پیدا کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوالی درباره میزان مصرف کود در بخش کشاورزی گفت: برنامه مصرف کود ما در کشور ۳ میلیون تن است که از این میزان، ۲.۴ میلیون تن کود اوره، ۴۰۰ هزار تن کود فسفره و ۲۰۰ هزار تن کود پتاسه است.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در برنامه سلام صبح به خیر شبکه سیما با بیان این که کشور در کود اوره خودکفا است و پتروشیمی ها از توانایی بالایی در این زمینه برخوردار هستند، تصریح کرد: ما تمام ۲.۴ میلیون تن کود اوره را با قیمت سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار می دهیم بنابراین از این نظر هیچ نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد و در حال حاضر هم وزارت جهاد کشاورزی در حال رایزنی است تا برای سال آینده هم قیمت کود اوره به همین قیمت امسال عرضه شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون حدود ۱.۵ میلیون تن کود اوره بین کشاورزان توزیع شده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ از نظر کود اوره ما مشکلی در کشور نداریم و با همان قیمت سال گذشته توزیع می‌شود.ددولت برای ثابت نگه داشتن قیمت کود اوره حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان یارانه به کشاورزان می دهد.

خاوازی افزود: به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تصویب دولت، سهمیه کود اوره از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت.

وی با بیان این که کودهای فسفاته و پتاسه، کودهایی هستند که از خارج از کشور وارد می شوند، یادآوری کرد: به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و فشارهایی که بانک مرکزی متحمل شد، ارز ترجیحی واردات این کودها به نیمایی تبدیل شد و قیمت این کودها افزایش پیدا کرد.

خاوازی ادامه داد: ما بلافاصله دست به کار شدیم و تمام تولیدکنندگان داخل کشور را جمع کردیم و آنهایی که می‌توانستند کودهای ساده فسفاته و پتاسه تولید کنند در حد ۲۰۰ هزار تن با آنها قرارداد بستیم.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران نیز پای کار آمد و آنها تعهد کردند که برای ۵۰۰ هزار تن کود برنامه ریزی کنند و یک سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵۰ میلیون یورو را قبول کردند که سه نوع کود dap، dsp وssp  را در ایران تولید کنند.

خاوازی گفت: ما برای کشت بهاره و کشت پاییزه سال آینده هم تدارک کود دیده ایم؛ برای قیمت و کمک به کشاورزان، کشاورز کارت را راه‌اندازی کردیم که این کشاورز کارت صندوقی است که کشاورزانی که گیاهان استراتژیک مانند دانه‌های روغنی گندم و جو کشت می کنند، می توانند با یک سود مناسب و ارزان قیمت از این کارت استفاده کنند و سال آینده و پس از برداشت محصول خود با بانک کشاورزی تسویه کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تفاوت قیمت کود در سال جاری به خاطر تفاوت قیمت نرخ ارز ترجیحی با قیمت ارز نیمایی است؛ این افزایش قیمت کود فسفاته و پتاسه ناشی از تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی که در آن زمان ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده، اتفاق افتاده است و این کود بدون دریافت سود در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سئوال مجری در زمینه پایین بودن بهره وری در بخش کشاوری گفت: کشاورزی ما یک کشاورزی خرده پا و نظام کشاورزی ما یک نظام کشاورزی سنتی است. علیرغم اینکه واحدهایی به صورت جزیره‌ای وجود دارند که از تکنولوژی ها و دانش روز دنیا استفاده می کنند اما در مجموع کشاورزی ما یک کشاورزی سنتی است و به آن توسعه مورد نظر نرسیده است.

خاوازی ادامه داد: ۹۷ درصد مجموعه کشاورزان و بهره بردارانی که داریم، تحصیلات دیپلم به پایین دارند و ضرورت دارد که دوباره هنرستان های کشاورزی احیا شوند و قشر جوان به این عرصه ورود پیدا کنند می‌توانند به راحتی یافته‌ها و دانشی که در داخل کشور موجود است را به کشاورزان منتقل کند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره حمایت از بخش کشاورزی تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا به کشاورزی نگاه ویژه ای دارند و حمایت های بسیار زیادی می کنند؛ در برخی از کشورهای اطراف ما سالانه ۲۰ میلیارد دلار به کشاورزی خود کمک می کنند. در کشور چین این عدد به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد و در امریکا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به بخش کشاورزی کمک می شود و این بخش حمایت می شود و این حمایت ها علاوه بر بخش تولید، در صادرات محصولات شان هم انجام می شود که باعث می‌شود بتوانند بازارهای دنیا را تسخیر کنند.

خاوازی با تاکید بر این که این حمایت‌ها باید در کشور ما هم انجام شود گفت: باید تمام ارکان نظام به این مسئله اعتقاد داشته باشند. در سال های اخیر مشاهده شد که در هر جایی که کشور دچار مشکل شد به ویژه با تشدید تحریم ها، بخش کشاورزی به رشد اقتصادی کشور کمک ‌کرده است. بخش کشاورزی ما از توانایی بسیار زیادی برخوردار است و از مصادیق اقتصاد بدون نفت است که می تواند کشور را از بحران نجات دهد.

وی درباره وجود برنامه الگوی کشت در کشور اظهار کرد: برنامه فنی و کارشناسی الگوی کشت انجام شده است. در رابطه با آب بر بودن برخی محصولات مانند هندوانه و برنج برنامه ریزی های آن انجام شده است؛ این که در کجا چه کشتی باید انجام شود و چه مزیت های نسبی اقتصادی دارد تمام اطلاعات خاک آب و اقلیم وجود دارد و در قالب بحث الگوی کشت آمده است. اما الزاماتی نیاز دارد که این الزامات را باید تمام ارکان نظام قبول کنند. اجرای الگوی کشت به مسائل اقتصادی و اجتماعی در کشور مربوط می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند الگوی کشت را اجرا کند و دستگاه‌های دیگر باید در این بخش ورود پیدا کنند.

خاوازی با اشاره به این که در بخش هایی نیاز است که به کشاورزان یارانه داده شود تا الگوی کشت خود را تغییر داده و محصول جایگزین دیگری کشت کنند، اضافه کرد: باید برای تغییر الگوی کشت بسته های حمایتی و جذاب به کشاورزان داده شود.

وی افزود: در بحث قوانین مربوط به الگوی کشت، مجلس شورای اسلامی باید به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند؛ موارد قانونی آن لحاظ شود و در بخش های مربوط به بودجه دولت باید به ما کمک کند تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر لایحه الگوی کشت آماده است و این لایحه برای کمیسیون زیربنایی و کمیسیون اقتصاد ارسال خواهد شد تا در دولت مطرح شود.

وی ادامه داد: دولت از الگوی کشت استقبال خوبی کرده و آقای رئیس جمهور و دکتر جهانگیری بر تصویب سریع تر آن در دولت تاکید دارند. ما پکیج آن را آماده کرده ایم و امیدوارم فاز اول الگوی کشت را با مصوب شدن در دولت و همکاری سایر دستگاه ها پیاده سازی کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.