کد خبر : 29767
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 بهمن 1395 - 23:48

هدف اصلی جهاد کشاورزی؛ صرفه جویی در مصرف آب

یکی از هدفهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی صرفه جویی در مصرف آب است.

معاون وزیر: رشد کشاورزی کشور به ۵٫۹ درصد رسید

حسن رکنی در سومین همایش ملی گاومیش ایران در سرسرای اداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین ملاثانی خوزستان بیان کرد: میزان تولید گندم کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۴٫۸ میلیون تن بود که این میزان در سال ۱۳۹۵ از ۱۱٫۵ میلیون تن گذشت.
وی یکی از هدفهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی را صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: در سال ۱۳۹۲ بیش از ۶٫۲ میلیون هکتاراز اراضی کشاورزی کشور به زیر کشت گندم رفت اما امسال ۵٫۸ میلیون هکتار از این اراضی به کشت گندم اختصاص یافته که به معنی صرفه جویی در آب و نیز افزایش بهره وری است.
رکنی در ادامه افزود : در سال ۱۳۹۲ تراز تجاری وزارت جهاد کشاورزی هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار منفی بود این در حالی است که سال گذشته این تراز به ۳٫۴ میلیارد دلار منفی رسید و در سال جاری بیش از پنج میلیارد دلار بهبود پیدا کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ۹ ماهه اول امسال چهار میلیارد و ۱۵۰میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی داشته ایم که این میزان ۱۳درصد صادرات غیر نفتی را تشکیل داده است.
وی بیان کرد: در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد در صادرات محصولات کشاورزی افزایش و چهار درصد هم در واردات کالاهای کشاورزی کاهش داشته ایم که این تراز خوبی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ در حوزه دام و طیور ۱۳۶ میلیون دلار تراز تجاری منفی داشتیم اما در ۱۰ ماه اول امسال در این بخش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تراز تجاری مثبت شده است.
رکنی بیان کرد: سال گذشته صادرات شیر و لبنیات کشور کمتر از ۶۰۰ هزار تن بوده اما در ۱۰ ماهه امسال ۶۵۰ هزار تن شیر صادر شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولید دامی در خصوص تولیدات مرغ و تخم مرغ هم گفت: سرانه تولید مرغ و تخم مرغ در کشور ۲۵ تا ۲۶ کیلو گرم است اما در دنیا ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم است.
وی افزود: در ۱۰ ماهه اول امسال ۱۰۰هزار تن صادرات مرغ و تخم و مرغ داشته ایم.
رکنی در ادامه بیان کرد: پرورش گاومیش از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و استان های مازنداران، ایلام ، خوزستان، آذربایجانهای غربی و شرقی و اردبیل از جمله استان هایی هستند که بیشترین تعداد جمعیت گاومیش را دارند و از ۲۲۰ هزار راس گاومیش موجود در کشور ۸۰ هزار راس مربوط به استان خوزستان است.
وی با اشاره به اینکه متوسط تولید شیر هر گاومیش در خوزستان یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ لیتر است افزود: گاومیش از حیواناتی است که در تولید شیر با کیفیت بهترین شیر را دارد و در شرایط آسان و هزینه کم و استفاده از کم ارزش ترین علوفه، کیفی ترین محصول را می دهد .
رکنی گفت: با وجود اینکه اقداماتی در خصوص ژنتیک و اصلاح نژاد در کشور در این زمینه انجام شده است اما کافی نیست و نسل جدید گاومیش ها لزوما با این شرایط نمی توانند خود را سازگار کنند و به همین دلیل در سیستم پرورش گاومیش در کشور باید بازنگری شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولید دامی با اشاره به اینکه گاومیش های ایران در مقایسه با گاومیش کشورهای اروپایی در خصوصیت های رفتاری متفاومت هستند اظهار کرد: به عنوان مثال گاومیش های ایران تا کنون تجربه شرایط صنعتی و نیمه صنعتی را نداشتند و محدودیت های شرایط شیردوشی از جمله مشکلاتی است که باید در این بخش رفع شود.
رکنی بیان کرد: به صورت پایلوت دستگاهی ساخته شده که سرشاخه های نیشکر را به جای سوزاندن برداشت می کند که می تواند منابع غذایی خوبی برای دام های منطقه باشد که در صورت استفاده از این دستگاه می توان دو میلیون تن به منابع خوراک دام در استان اضافه کرد.
سومین همایش ملی گاومیش ایران ۲۷ بهمن ماه در دانشگاه علوم کشاوری و منابع طبیعی رامین استان خوزستان در حال برگزاری است.
از ۹۶ مقاله ارسالی به دبیرخانه این جشنواره ۸۶ مقاله آن پذیرفته شد.
محورهای این همایش، ژنتیک و اصلاح نژاد گاومیش،جنبه های اقتصادی و اجتماعی پرورش گاومیش، بهداشت و بیماری های گاومیش و بازاریابی محصولات گاومیش می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.