کد خبر : 37558
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1396 - 20:35

نهالستان‌ها بدون تشریفات قانونی واگذار می‌شود

رئیس جدید سازمان جنگل‌ها از واگذاری بدون تشریفات قانونی نهالستان‌ها به منظور تولید بیشتر چوب خبر داد.

رئیس جدید سازمان جنگل‌ها از واگذاری بدون تشریفات قانونی نهالستان‌ها به منظور تولید بیشتر چوب خبر داد.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از تسنیم، خلیل آقایی در نشستی با هیات رئیسه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر نگاهی به ارتباطات گذشته بیندازیم در می یابیم که انتقاد هم به سازمان جنگل ها وارد است و هم به دانشگاه و ما الان در دستگاه دولتی ناظر و بازرس داریم که مدام اقدامات و فعالیت های ما را در حوزه های مختلف رصد می کنند این درحالی است که ناظر اصلی بر فعالیت های ما باید دانشگاه باشد و این دانشگاه است که باید نقشه راه بدهد که اکنون در کجای کار هستیم و می خواهیم به کجا برسیم؟

خلیل آقایی با بیان اینکه منابع طبیعی امروز شدیداً به نظارت علمی و نقادانه دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی نیازمند است خاطر نشان کرد: ما از نقد استقبال می کنیم چون اقرار به اشتباه را «بزرگی » و کتمان اشتباه را «کوچکی» می دانیم.

وی اعزام عده ای از نیروهای منابع طبیعی را به دانشگاه و دانشگاه را به بخش اجرایی منابع طبیعی امروز یک ضرورت تلقی کرد و یادآور شد: دانشجویان نخبه دانشگاه می توانند برای مشورت و تهیه پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری به منابع طبیعی ورود کنند و و موضوعات غفلت شده را گوشزد نمایند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مشکل منابع طبیعی کشور امروز صرفاً اعتبارات و پول نیست و ما برای خدمت به منابع طبیعی مملکت به دو عنصر مهم «فکر نو» و «همت عالی » نیازمندیم گفت: نباید اینگونه بیندیشیم که کار در عرصه منابع طبیعی سنگین است، بلکه فضای کاری در منابع طبیعی گسترده است که باید به میزان سهم خود در حفاظت، احیاء و توسعه آن کوشا باشیم.

وی به ظرفیت بالای منابع طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت: ما امروز بیش از هر زمان به هم افزایی با دانشگاه نیازمندیم. ما امروز نهالستان های مختلفی در کشور داریم که سالانه چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰میلیون نهال تولید می‌کنند در حالی که ظرفیت تولید ۱۷۰ میلیونی نهال در آن ها وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما امروز نگران واردات و صادرات چوب نیستیم و آنچه از جنگل برداشت می کردیم حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نیازهای صنایع کشور بود در حالی که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد تولیدات ما از زراعت چوب باغی و ضایعات چوبی و بخشی نیز واردات بوده است.

خلیل آقایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما درب منابع طبیعی را روی کسی نبستیم و ظرفیت های منابع طبیعی بروی مردم و تولید کنندگان باز است و این آمادگی وجود دارد که نهالستان ها را بدون تشریفات قانونی واگذار کنیم تا نهال بیشتری تولید شود و چوب و نیازهای چوبی صنایع برطرف شود.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان شورایعالی سازمان را به عنوان متولی ارتباط سازمان با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معرفی کرد و خواستار نظام مندی این مهم در اسرع وقت شد.

ناصر مقدسی رییس شورای عالی جنگل نیز در نشست با هیات رئیسه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: توجه به مهارت آموزی دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن بسیار مهم است و باید مورد توجه اساسی دانشگاه قرار گیرد و دانشجوی رشته منابع طبیعی پس از فراغت از تحصیل می بایست مهارت برنامه نویسی، طراحی و مهندسی منابع طبیعی را بداند.

وی مبانی آموزشی و نگاه جامع نگر به دانشجو را از دیگر نکات مهم در دانشگاه برشمرد و یادآور شد: در زمینه طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز فقدان این نگرش ها دچار خسران شده است.

ارتباط بین دانشگاه و سازمان جنگل ها وجو داشته اما نظام‌مند نبوده

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با تشکر از فرصت پیش آمده برای تبادل نظر و هم‌اندیشی گفت: دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۵ تاسیس شده است و از دیر باز بین دانشکده منابع طبیعی و سازمان جنگل ها ارتباط وجود داشته اما باید نظام مند و منسجم شود.

 آذرنیوند افزود: حساسیت مردم امروز روی جنگل بسیار بالاست اما در حوزه مرتع این نگرانی و حساسیت را شاهد نیستیم درصورتی که بلحاظ سطح و سطوح تصمیم گیری دامنه کار درمراتع بسیار بیشتر است.

وی خواستار تقویت ارتباط بیشتر بین دانشگاه و سازمان جنگل ها شد و یادآوری کرد برای نظام مندی آن باید نمایندگانی را از دوبخش معرفی نماییم تا در جلسات مستمر موضوعات مشترک را پایش و با در نظر گرفتن فاکتور زمان اقدام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.