کد خبر : 36227
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1396 - 20:29

نقش موثر سامانه تَهَک در پایداری کشاورزی

سامانه تهک به معنای توسعه هواشناسی کاربردی جایگاه مهم و کاربردی اساسی در کشاورزی دارد.

دبیر سامانه تهک استان قم گفت: سامانه تهک به معنای توسعه هواشناسی کاربردی جایگاه مهم و کاربردی اساسی در کشاورزی و امنیت غذایی دارد.

محمود رئوفی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت سامانه تهک افزود: با توجه به رویکرد جدید در طرح راهبردی سازمان هواشناسی کشور، همه فعالیتها بایستی درراستای کاربردی نمودن خدمات و توجه به کاربر نهایی مدون گردد که یکی از مهمترین کاربران، فعالان بخش کشاورزی و تامین مواد غذایی هستند.

رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی استان قم، خاطرنشان کرد: در این رویکرد، کاربر نهایی مورد توجه بوده و سازمان هواشناسی بر آن است که از ابتدای نیازسنجی تا به کارگیری داده‌های هواشناسی، با کاربران نهایی همراه باشد.

رئوفی اظهار داشت: نامگذاری «سامانه تهک» برگرفته از سه واژۀ «توسعه»،«هواشناسی» و «کاربردی» است، این سامانه در بخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، معماری و شهرسازی، ورزش و سلامت، آلودگی هوا و شیلات قابل اجرا می باشد.

وی تصریح کرد: تَهَکِ کشاورزی مهمترین بخش سامانه تهک است که به عنوان اولین سامانه از مجموعۀ سامانه‌های تهک، در سراسر کشور و در تمام استانهای کشور در حال اجراست.

دبیر سامانه تهک در استان قم در رابطه با ضرورت اجرای سامانه تهک ادامه داد: محصولات‌ کشاورزی از نظر کمی و کیفی تحت‌ تأثیر شرایط جوی هر منطقه قرار دارند و هواشناسی کشاورزی می‌تواند با مطالعه دقیق هر یک از گونه های گیاهی و آفات مرتبط با آنها به یاری کشاورز آمده و او را در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و مقابله با آفات یاری رساند.

وی بیان کرد: در جهت پیشگیری از اُفت کمی و کیفی محصولات کشاورزی، کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی جوی، بر طرف کردن ضعف سیستم‌های اطلاع رسانی، پیشگیری از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی در تولید محصولات کشاورزی، اهمیت ترویج اطلاعات هواشناسی کشاورزی آشکار می شود.

رئوفی گفت: این سامانه که قرار است ارتباط دو سویه با کاربرنهایی، برقرار کند دارای هفت مرحله شامل شناسایی کاربران نهایی، نیازسنجی، تهیه داده ومحصول، سامانه های توزیع داده ومحصول( براساس هرگروه کاربری)، ظرفیت سازی( آموزش در درون وبرون سازمان)، نظرسنجی و بازخورد و مستند سازی می‌باشد.

وی اظهار داشت: پنج روند اجرایی برای هر یک از مراحل هفتگانه سامانه تهک تعریف شده است که شامل مراحل توسعه نیافته، توسعه ابتدایی، در حال توسعه، توسعه یافته و پیشرفته است.

وی افزود: مراحل هفتگانه سامانه تهک کشاورزی در استان قم، از مرحله توسعه ابتدایی به سمت درحال توسعه، در حال پیشرفت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.