کد خبر : 10204
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 خرداد 1395 - 13:01

نظام صنفی کشاورزی یک نهاد قدرتمند است / نظام صنفی بدنبال منافع کشاورزان است

دهقان نیوز / نظام صنفی کشاورزی یک نهاد مردمی قدرتمند و نماینده کشاورزان است و منافع عمومی کشاورزان را دنبال می کند.

دهقان نیوز / نظام صنفی کشاورزی یک نهاد مردمی قدرتمند و نماینده کشاورزان است و منافع عمومی کشاورزان را دنبال می کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در گردهمایی ملی کارگزاران امور تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی استان های کشور در حضور مدیرکل دفتر امور تشکل های کشاورزی، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی، مدیر تعاون روستایی استان زنجان و مسئولان امور تشکل های کشاورزی استان ها به تشریح زیرساختهای فراهم کننده مشارکت مردم در مسایل اجتماعی و اقتصادی بخش کشاورزی و جایگاه و الزامات نظام صنفی کشاورزی در این روند پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای کشاورزی دهقان نیوز، حسین صفایی گفت: برای ایجاد زیرساختهای فراهم کننده مشارکت مردم در مسایل اجتماعی و اقتصادی بخش کشاورزی دو فراز مهم را داریم یک فراز آن در دهه پنجاه می باشد که در این دهه چند قانون مهم وضع شده است و فراز بعد در دهه هشتاد می باشد.

وی افزود: در فراز اول بستر گسترش تعاونی های کشاورزی فراهم شد.  بر اساس قانون تعاونی ها مصوب سال ۱۳۵۰ تعاونی های تخصصی در نزدیک به ده رشته تخصصی بخش کشاورزی شکل گرفتند. ماهیت قانونی این تعاونی ها فراگیری و پوشش حداکثری می باشد و تاکنون پایدار مانده اند. ساختار این تعاونی ها و فراگیری آنها به گونه ای است که انحلال آنها را نیز به راحتی امکان پذیر نمی سازد. این تعاونی ها ماهیت بنگاههای اقتصادی و تا حدودی مالی دارند و خدمات بازرگانی و تخصصی و در مجموع اقتصادی به اعضا می دهند. در فراز دوم قوانینی تصویب می شود که تشکلهای غیر تعاونی و صنفی با ماهیت اجتماعی در آن شکل می گیرند. علاوه بر ایجاد تعاونی ها، تشکلهای صنفی و حرفه ای نیز که برای توسعه کشاورزی می باشند در حیطه وظایف سازمان تعاون روستایی قرار می گیرند. در این حیطه تشکلهای صنفی و حرفه ای نظام صنفی کشاورزی شکل گرفت.

صفایی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که سازماندهی نظام صنفی به غیر از تعاون روستایی به بخش دیگری محول می شد عملکرد آن به این قوت نبود.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: با توجه به تأخیری که تشکیل صنف کشاورزی نسبت به سایر صنوف دارد ما باید تلاش کنیم که این تأخیر را جبران کنیم و محیط نظام صنفی را نسبت به نظام صنفی حساس کنیم. نظام صنفی کشاورزی یک نهاد مردمی قدرتمند و نماینده کشاورزان است و منافع عمومی کشاورزان را دنبال می کند.

صفایی با اشاره به این که نظام صنفی باید در موازات و در کنار ما در مسایل اجتماعی و اقتصادی کشاورزی حضور داشته باشد و با این حضور خود را تعریف کند و اقتدار خود را نشان دهد، افزود: ما بخشی از نهادسازی را که بر اساس قوانین و وظایف به ما واگذار شده است را دنبال می کنیم که با توجه به نیاز بخش برای آن شکلی را طراحی می نماییم تا برای رفع این نیازها فعالیت نماید. تلاشی که برای آموزش و تجهیز و برقراری و پایداری این ساختار انجام می گیرد، کاری ماندنی برای کشاورزی ایران و بدون شک در آینده مایه مباهات خواهد بود.

وی در پایان اظهار امیدواری نمود با باوری که در دولت به ایجاد نهادهای مدنی وجود دارد بستر روشنی برای استقرار نظام صنفی و پیشرفت آن وجود دارد و امید است با اصلاحاتی که در آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی شده است این نظام بتواند بیش از پیش منشاء خدمات صنفی و سازماندهی و مشارکت کشاورزان در امورشان باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.