کد خبر : 10760
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 خرداد 1395 - 12:33

نظام صنفی کشاورزی باید رسا، بی پرده و اصولی صحبت کند / نظام صنفی ؛ فشار رسانه ای ایجاد کند / بخش کشاورزی عقب افتادگی دارد

دهقان نیوز / بخش کشاورزی در نهاد سازی برای اینکه امور کشاورزان در مسیر حرفه ای و منطقی جریان یابد عقب افتادگی دارد.

دهقان نیوز / بخش کشاورزی در نهاد سازی برای اینکه امور کشاورزان در مسیر حرفه ای و منطقی جریان یابد عقب افتادگی دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جلسه شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور گفته بخشی از مجموعه قوانینی که ساختارهای کشاورزی را منظم می کند در دهه ۵۰ و در قالب تعاونی ها شکل گرفت. بخشی از آن در اوایل دهه ۸۰ با شکل گیری پنج ساختار قانونی برای بخش کشاورزی به دست آمد که نظام صنفی کشاورزی یکی از آنها بود.

وی افزود: با فرصتی که هیات دولت در آخرین ماده قانونی آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی در باره بازنویسی آیین نامه پس از سه سال، لحاظ نموده بود خوشبختانه با استفاده از تجربیات به دست آمده در عرصه و شناسایی نقاط قوت و ضعف در موضوع نظام صنفی کشاورزی شرایط لازم برای اصلاحیه این آیین نامه فراهم آمد و ضمن پیگیری های متعدد تاکنون ۱۶ جلسه تخصصی در کمیته ها و کمیسیون های هیات دولت در این ارتباط تشکیل شده است.

تلاش برای تطبیق آیین نامه نظام صنفی کشاورزی با قانون نظام صنفی کشور

حسین صفایی گفت: در این جلسات سعی شد تا تطبیق آیین نامه نظام صنفی کشاورزی با قانون نظام صنفی کشور را به حداکثر برسانیم. نخستین نفع در این تطبیق و انطباق، در عنوان شناخته شده قانون نظام صنفی کشور در جامعه خلاصه می شود. دیگر آن که بار اجتماعی و فرهنگی مثبت قانون نظام صنفی به موضوع نظام صنفی کشاورزی نیز منتقل خواهد شد.

فشار رسانه ای برای رفع تاخیر در تصویب اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی

وی تصریح کرد: با توجه به تاخیر حاصل آمده در رسیدگی به اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی در هیات دولت، آن دسته از نظام های صنفی کشاورزی که از استعداد کار اجتماعی و رسانه ای قوی تری برخوردارند، همفکری نمایند و فشار رسانه ای جدی تری را جهت رفع تاخیر و موانعی که از سوی اتاق اصناف و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده است، وارد نمایند.

لزوم راه اندازی وب سایت اطلاع رسانی از سوی نظام صنفی کشاورزی کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید بر لزوم راه اندازی وب سایت اطلاع رسانی نظام صنفی کشاورزی توسط نظام صنفی کشاورزی کشور اظهار داشت: اطلاع رسانی به روز یکی از نیازهای اصلی کار نظام های صنفی است. وقتی نظام صنفی از یک وب سایت قوی برخوردار شد، دستگاه هایی که مستقیم و یا غیر مستقیم با بخش کشاورزی مرتبط هستند نمی توانند بی توجهی کنند.

به روز رسانی و مدیریت وب سایت از راه اندازی مهمتر است

صفایی اضافه نمود: اطلاع رسانی در شکل های مختلف ارائه خبر، مصاحبه، نامه و غیره خلاصه می شود و باید مسائل، به روز بیان شود و اطلاع رسانی بطور سریع انجام گیرد تا این فوریت، تاثیراتش را بر مجریان و مخاطبین خبر به همراه داشته باشد. بعد از راه اندازی وب سایت نظام صنفی کشاورزی آنچه اهمیت فراوان دارد به روز بودن و همچنین مدیریت آن است که توسط تیمی هدایت شود که حساسیت های مربوط به نظام صنفی را بتوانند بزرگنمایی کرده، خوب جلوه داده و به بهترین روش اطلاع رسانی نماید.

قدرت نظام صنفی در پیگیری مسائل بخش کشاورزی با بخش دولتی قابل مقایسه نیست

وی با بیان این که فضای فعلی وزارت جهاد کشاورزی مانع از آن نیست که صدای کشاورزان از طریق نظام صنفی به مسئولین و یا افکار عمومی منتقل نشود، افزود: نظام صنفی کشاورزی به عنوان بخش غیردولتی و سخنگوی کشاورزان باید رسا، بی پرده و اصولی صحبت های خود را مطرح کند. نظام صنفی در حداقل ترین وضعیت موجود نماینده ۷۰۰ هزار عضو کشاورز و بهره بردار خود می باشد و احاطه کاملی در ارتباط با مسائل بخش کشاورزی و بهره برداران در اختیار دارد، ضمن این که نظام صنفی ملاحظات بخش دولتی را به همراه خود ندارد.

لزوم شناسایی بسترهای قانونی موجود جهت ایجاد جایگاه برای نظام صنفی کشاورزی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: نظام صنفی کشاورزی، تمامی بسترهای قانونی موجود که می تواند بطور مستقیم یا غیر مستقیم برای آن موقعیت حضور و جایگاهی را فراهم آورد، شناسایی و مستند نموده و الزاماتش را فراهم کند. بحث تعرفه ها و عوارض، برنامه پنج ساله، نظام بازار و غیره برخی از این موارد می تواند باشد. در قسمت ها و گلوگاه هایی که قانونگذار شرایطی را برای حضور فراهم ساخته است آن موارد تبدیل به دستور العمل و آیین نامه شود تا مرجع مربوطه الزام به پذیرش آن را داشته باشد.

در بحث ها، حرفه ای تر وارد شوید

صفایی همچنین در ادامه اظهار داشت: نظام صنفی در بحث های حمایتی از تولیدکنندگان کشاورزی به صورت حرفه ای تر وارد شود و اغلب صرف بیان مشکلات کفایت نمی کند. وقتی موجی مانند آنچه در موضوع شیر ایجاد شد باید بر پایه آن یک ساختار دراز مدت و دائم شکل بگیرد و طوری نباشد که صرفا به یک واکنش تدافعی و تصمیماتی مقطعی منجر شود. این امر در تمامی امور کشاورزی می تواند صورت گیرد.

کارشناسان با دانش

وی در پایان تصریح کرد: همانند اتحادیه ها، در نظام های صنفی نیز به وجود کارشناسان با دانش نیاز داریم و این خلاء باید پر شود و از نظام های صنفی درخواست می شود که مسائل اصلی کشاورزان را به همراه بسته های اجرایی و پیوست های کارشناسی شده برای حل مشکل که از نگاه کشاورزی و تولید کننده تهیه شده است، اظهار نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.