کد خبر : 29387
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1395 - 21:10

نظارت‌ در بخش کشاورزی کافی نیست / حتی در بقالی‌ هم می‌توان سم خرید !

نتیجه آن شده که نه تنها سموم اثربخشی خود را از دست داده‌اند، بلکه محیط زیست آلوده شده است.

 

 

نتیجه آن شده که نه تنها سموم اثربخشی خود را از دست داده‌اند، بلکه محیط زیست آلوده شده است.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران گفت: علاوه بر اینکه گندم‌کاران با گذشت ۵ ماه از زمان اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی سردرگم‌اند، اکنون موضوع جدیدی مبنی بر آزاد شدن قیمت آرد و خرید گندم بر اساس میزان پروتئین مطرح شده است.

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت پیگیری بنیاد گندمکاران در مورد اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی از سوی دولت، اظهار داشت: در مورد این موضوع به رئیس جمهور،‌ نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و مقام معظم رهبری نامه نوشتیم، اما تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته است و دیگر اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی از تاخیر گذشته است.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزان اکنون سردرگم هستند، خاطرنشان کرد: آنها انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارند و با توجه به اینکه اکنون فصل داشت،‌ سم‌پاشی،‌ ریختن کود و نگهداری است نمی‌دانند چه برخوردی بکنند و آیا هزینه‌ بیشتری برای افزایش تولید بکنند یا خیر؟

 

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران به بحث آزادسازی قیمت آرد و خرید گندم براساس درصد پروتئین هم اشاره کرد و گفت: می‌گویند قرار است کارخانجات آرد گندم را براساس پروتئین آن خریداری کنند، در صورتی که اگر قرار است چنین معیاری اعمال شود باید از قبل‌تر روی خاک تغذیه گیاهان و بخش‌های دیگر کار کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود به دلیل میزان گلوتن گندم ایرانی تمایل به واردات گندم وجود دارد، تصریح کرد: به طور میانگین درصد پروتئین گندم ایرانی ۱۲٫۵ درصد است و اینها همه بهانه‌ای برای آنهایی است که سودشان در واردات گندم است.

 

ایمانی تاکید کرد: باید زنجیره تولید،‌ فرآوری، طبخ نان در یک زنجیره دیده شود.

 

وی به نظارت‌های ناکافی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال از وقتی فروش سم آزاد شده حتی در بقالی‌ها هم می‌توانید سم خریداری کنید و بدون آنکه کارشناسی با توجه به نوع خاک و محصول نسخه‌ای را برای خرید سم به کشاورز ارائه کند افراد غیرکارشناس سموم مختلف را به هم ترکیب کرده و به کشاورز ساده می‌دهند.

 

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ادامه داد: نتیجه آن شده که نه تنها سموم اثربخشی خود را از دست داده‌اند، بلکه محیط زیست آلوده شده و حتی ممکن است شاهد باقی‌مانده سموم روی محصول باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.