کد خبر : 51893
تاریخ انتشار : جمعه 15 شهریور 1398 - 9:34

نخود وارداتی در کیسه نخود ایرانی!

برخی از صادر کنندگان، نخودهای وارداتی را در کیسه های ایرانی ریخته و به عنوان نخود ایرانی به خارج از کشور صادر می‌کردند.

برخی از صادر کنندگان، نخودهای وارداتی را در کیسه های ایرانی ریخته و به عنوان نخود ایرانی به خارج از کشور صادر می‌کردند.

رئیس شورای ملی نخود ایران با اشاره به واردات بی رویه نخود به کشور در چهار سال گذشته گفت: این حجم از واردات برخی از سودجویان را به این فکر انداخت که نخود وارداتی را به نام “نخود ایرانی” که مرغوبیت بالایی دارد صادر کنند لذا برخی از صادر کنندگان، نخودهای وارداتی را در کیسه های ایرانی ریخته و به عنوان نخود ایرانی به خارج از کشور صادر می‌کردند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایسنا، ناصر مرادی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: نخود یکی از کشتهای مهم در استان‌های غربی کشور به شمار می‌رود که به لحاظ نیاز آبی کم به عنوان کشت جایگزین مورد توجه قرار گرفته است.

مرادی اضافه کرد: استان کرمانشاه قطب تولید و تجارت نخود در سطح کشور به شمار می رود که در سالهای دهه ۷۰ به کشورهای مختلفی از جمله هند نخود صادر می کرد.

وی با اشاره به واردات بی رویه نخود به کشور در چهار سال گذشته گفت: این حجم از واردات برخی از سودجویان را به این فکر انداخت که نخود وارداتی را به نام “نخود ایرانی” که مرغوبیت بالایی دارد صادر کنند لذا برخی از صادر کنندگان، نخودهای وارداتی را در کیسه های ایرانی ریخته و به عنوان نخود ایرانی به خارج از کشور صادر می‌کردند که این موضوع ضربه سنگینی را به نخود کشور وارد کرد که در از دست رفتن بازارهای جهانی نخود بی تاثیر نخواهد بود.

رئیس شورای ملی نخود ایران در ادامه به قیمت پایین نخود در کشور اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی و با توجه به تورم بالا انتظار می‌رفت قیمت‌نخود نیز متناسب با قیمت سایر اقلام بالا برود و این در حالیست که این اتفاق نیفتاد.

مرادی اضافه کرد: اگر قیمت نخود نیز متناسب با قیمت سایر اقلام بالا برود، تمایل نخودکاران برای ادامه کشت این محصول بالا می رود و در غیر این صورت بی رغبتی کشاورزان به کشت نخود در سنوات آینده دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس شورای ملی نخود ایران در پایان خواستار واگذاری سیاستگذاری تجارت نخود کشور به این شورا شد و بر لزوم حمایت از نخود کاران با اختصاص تسهیلات کم بهره از سوی بانک‌ها تاکید کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.