کد خبر : 29514
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1395 - 10:59

مهندس کشاورزی که دامدار شد + عکس

در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کشاورزی نتوانست شغل اداری پیدا کند ولی با رونق به شغل پدری برای خودش کسب و کار پر رونقی راه اندازی کرده است.

در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کشاورزی نتوانست شغل اداری پیدا کند ولی با رونق به شغل پدری برای خودش کسب و کار پر رونقی راه اندازی کرده است.

یکی از نهادهایی که پای در میدان گذاشته و با ارائه تسهیلات و آموزش های لازم به کارآفرینان برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش می کند بسیج سازندگی است.

یاسر آهنگر یکی از این جوانانی است که با ۳۵ سال سن در روستای دارابکلا شهرستان میاندورود حضور دارد. او بعد از گذراندن تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کشاورزی نتوانست شغل اداری پیدا کند ولی با رونق به شغل پدری برای خودش کسب و کار پر رونقی راه اندازی کرده است.

آهنگر که از پیدا کردن شغل ناامید شده بود، اقدام به راه‌اندازی دامداری در زمین پدری خود کرد تا بتواند مخارج زندگی خود را تامین کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه دامداری پرورش گاو شیری، گوسفند و بز در روستای دارابکلا دارم، اظهار کرد: قبلا هم دامداری داشتم که سیل سال ۸۸ آن را تخریب کرد و بعد از آن اقدام به بازسازی و شروع دوباره کردم.

این کارآفرین میاندورودی، بیان کرد: فارغ التحصیل رشته کشاورزی هستم و پدران ما هم دامدار بودند و به‌دلیل نبود کار دامداری را انتخاب کردم.

آهنگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵ راس گاو، ۵۰ راس گوسفند و ۲۰ بز دارم.

این دامدار میاندورودی با بیان اینکه گوسفندان من مولد بودند، افزود: چون علوفه آنها را خریداری می‌کنم و برگشت‌پذیری سرمایه در آن دیر اتفاق می‌افتد و همچنین در چند سال گذشته قیمت گوشت گوسفند ثابت بوده است تصمیم گرفتم به پرواربندی تغییر دهم.

نقدینگی و تسهیلات، نیاز جدی اقتصاد مقاومتی

آهنگر ادامه داد: برای گسترش فعالیتم ۲۴ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی گرفتم که اقساط آن را باید ماهانه بدهیم اما بازدهی دام فصلی و سالانه است و یکی از مشکلات ما همین موضوع است.

وی وام را به‌عنوان شریانی دانست که کار را به حرکت در می‌آورد، اضافه کرد: با بانک صحبت کردیم تا سالیانه پول آنها را بدهیم اما بانک پول خود را ماهانه می‌خواهد.

آهنگر تاکید کرد: سود گاو در گوساله است و زمانی می‌توانیم درآمدزایی کنیم و اقساط را بدهیم که بزرگ شده باشد.

دامداری برای دریافت وام بانک ها سزاوارترند یا خرید خودرو؟!

این کارآفرین میاندورود با انتقاد از پرداخت نکردن وام از سوی بانک‌ها به خصوص بانک کشاورزی، ادامه داد: چندین بار به بانک مراجعه کردیم اما گفتند که به دام وام نمی‌دهیم اما برای خرید ماشین آلات وام‌های خوبی می‌دهند.

آهنگر با بیان اینکه اگر گاو و زمین خود را بفروشیم و در بانک بگذاریم سود بیشتری کسب می‌کنیم، افزود: بانک‌ها ما را به‌عنوان یک شریک تولیدی نگاه کنند و نه یک کاسب تولیدی، کشاورز و دامدار تاجر نیست و اگر سودی کسب کند دوباره در بخش کشاورزی هزینه و یا سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به پرداخت وام به واحدهای دامداری در دولت گذشته، اضافه کرد: اگر پول در گردش و فضا داشته باشیم می‌توانیم پرواربندی گوسفند راه بیندازیم به‌همین دلیل نیاز به حمایت دولت و بانک داریم.

آهنگر با بیان اینکه دارابکلا در گذشته بیش از ۲۰ دامداری داشت که تبدیل به مرغداری شده بودند و در حال حاضر این واحدها دوباره تبدیل به دامداری و یا سالن عروسی شدند، تصریح کرد: این تغییر کاربری هزینه دارد و دلیل عمده آن به صرفه نبودن است.

وام بسیج سازندگی ما را احیا کرد

وی خاطرنشان کرد: یک مدتی به رکود برخورد کرده بودیم و قرار بود کار را تعطیل کنیم اما وام بسیج سازندگی امیدواری به ادامه کار به ما داد و توانستیم به فعالیت خود ادامه و حتی آن را گسترش دهیم.

آهنگر با اشاره به شیردهی گاوهای دامداری، گفت: در حال حاضر مردم به شیر محلی نسبت به شیرهای بسته بندی شده استقبال بیشتری نشان می‌دهند به همین دلیل شیرها را در روستا به فروش می‌رسانیم.

وی بیان کرد: چون کارخانه‌ها کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان از ما می‌خرند ولی در روستا هزار و ۷۰۰ تا دو هزارتومان به فروش می‌رسانیم به همین دلیل فروش در روستا به صرفه‌تر است و از این طریق هزینه ۲ خانوار تامین می‌شود.

آهنگر در ادامه اظهار کرد: خوشحالم که با این کار علاوه بر تامین هزینه زندگی خانواده‌ام می‌توانیم در تولید و اشتغال این جامعه موثر باشم چون با این کار باری از روی دوش دولت کم کردم.

وی به جوانان و افراد جویای کار توصیه کرد تنها به‌دنبال کار در ادارات نباشند و برای کمک به اقتصاد و تولید کشور در استانی همچون مازندان که زمینه‌های آغاز فعالیت‌های مختلف اقتصادی وجود دارد اهتمام داشته باشند.

آهنگر یکی از خوبی‌های کار خود را مدیر خود بودن دانست و گفت: امروز خودم برای زندگی و آینده‌ام تصمیم می‌گیرم و درگیر ساعت کاری و بسیاری از مسائل اداری نیستم.

جوانان زیادی به پشتوانه و حمایت بسیج سازندگی میاندورود اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی و یا پرورش دام و طیور کردند و برای خود و خانواده شان شغل و درآمد ایجاد کردند.

۴۷۶۴۱۲۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.