کد خبر : 29446
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1395 - 9:36

مهندسین کشاورزی علم خود را در مزرعه پیاده کنند

مهندسین کشاورزی علم خود را از دانشگاه ها و کتابخانه ها بیرون بیاورند و در مزارع کشاورزی پیاده کنند.

مهندسین کشاورزی علم خود را از دانشگاه ها و کتابخانه ها بیرون بیاورند و در مزارع کشاورزی پیاده کنند.

با توجه به شرایط اقلیمی و میزان منابع آب و موقعیت اجتماعی و الگوی کشت، استان کرمان را به سه منطقه کشاورزی تقسیم می­کنند: ۱) مناطق کشاورزی خشک و کویری (رفسنجان، زرند، سیرجان و …) ۲) مناطق کشاورزی معتدل و سردسیر کوهستانی (بافت، بردسیر و …) ۳) مناطق کشاورزی گرمسیری (بم، جیرفت، کهنوج و …)

شاخص­ترین محصول استان کرمان، پسته است. استان کرمان بیش از ۵/۸۷ درصد از باغات  پسته کشور را به خود اختصاص داده است. در میان شهرستان­های پسته­خیز استان کرمان، شهرستان رفسنجان با بیش از ۷۰ درصد کل تولید و سطح زیر کشت پسته، رتبه اول را  داراست. از دیگر محصولات کشاورزی مهم این استان می­توان به گندم، جو، سیب­زمینی، حنا، وسمه، زیره و پنبه اشاره کرد. گیاهان دارویی و گل­محمدی نیز از محصولات مهم دیگری هستند که در استان کرمان تولید می­شوند. در استان کرمان انواع محصولات سردسیری شامل گردو، بادام، گلابی، هلو، آلبالو، آلو، گیلاس و سیب­درختی پرورش می­یابد.

 همچنین محصولات گرمسیری از قبیل مرکبات (پرتقال، لیمو­شیرین، لیمو­ترش، نارنگی، نارنج و گریپ فروت) و خرما بصورت گسترده در مناطق گرمسیری مانند شهرستان­های بم، جیرفت، کهنوج، منوجان، شهداد و ارزوئیه کشت و تولید می­شود.

با توجه به اهمیت استراتژیک این استان، پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی گفتگویی با عسکرپور، رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان کرمان ترتیب داده که در ادامه آن را میخوانید.

عسکرپور، رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان کرمان گفت: واسطه گری گریبانگیر تولیدگران است و از دولت انتظار می رود دلالی محصولات کشاورزی را از بین ببرد تا کشاورزان بیش از این متضرر نشوند.

عسکرپور گفت: طرح بسیج همگام با کشاورز، از همان ابتدایی که سازمان بسیج استان در کرمان آغاز به کار کرد در استان اجرا شد. من در سال اول در اجرای این طرح حضور نداشتم ولی تا کانون های مهندسین جدا شدند و مشغول به فعالیت شدند و به اصطلاح طرح در استان جا افتاد کمی زمان برد و بنده از سال دوم به مجموعه این طرح پیوستم.

وی افزود: پس از ورود من به مجموعه، تمام تلاشم انجام بهترین شکل طرح همگام با کشاورز بود و معتقد بودم تنها  کسانی که در کنار تجربه کشاورزان در روستا میتوانند به کشاورزی استان رونق بدهند و به کمک به این حوزه بیایند کارشناسان و مهندسین کشاورزی هستند؛ بدین صورت که علم خود را از دانشگاه ها و کتابخانه ها بیرون بیاورند و در مزارع کشاورزی پیاده کنند و همراه تجربه کشاورزان  به مرحله اجرا درآورند.

وی تصریح کرد: استان کرمان قطب کشاورزی است و استان چهار فصل است؛ بعضی از شهرستان هایی را داریم در اطراف استان که دمای زیر صفر دارد و محصولی نمیتواند در ان پرورش داد و از طرف دیگر شهرستان هایی هستند که دمای بالایی دارند و محصولات خاصی در آن پرورش میابند و میتوان از محصولات آن استفاده کرد. علاوه بر این گلخانه ها نیز در این استان و شهرستان ها مشغول فعالیت زیادی هستند.

در تولید محصول گندم رقم بالایی را در برداشت محصول داشتیم و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش عملکرد داشتیم. در بحث تولید محصول استراتژیک گندم در شهرستان جیرفت حدود ۷۰ درصد، در تولید گل محمدی و همچنین در تولید پسته نیز در شهرستان زرند افزایش عملکرد داشته ایم.

وی در خصوص برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان استان در کانون ها اظهار داشت: به کمک مهندسان محترم در این طرح وارد تمامی شهرستان های استان شدیم و مراحل کاشت دانه های روغنی کلزا به کشاورزان آموزش داده شد. در بحث آفات و تغذیه گیاهان نیز کلاس هایی در طرح بسیج همگام با کشاورز برگزار شده است که به لطف الهی باعث رضایت کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

عسکرپور گفت: در شهرستان های شمالی استان، در بحث کاشت پسته مشکلات فراوانی وجود دارد. با توجه به این که میزان آب کم بوده است و آب از سطح شوری گذشته است، به دنبال مجهز کردن باغات به آبیاری نوین هستیم و همچنین کلاس های آموزشی جهت   ترویج آبیاری نوین سطحی و زیر سطحی و آموزش نحوه عملکرد آن به کشاورزان در این کانون ها در سطح استان برگزار میگردد.

وی ادامه داد: در اولین اقدام از کشاورز نمونه استان جناب اقای مظفر محمدی در شهرستان زرند تقدیر کردیم که ایشان در واحد سطح در هکتار ده تن پسته برداشت کردند؛ در صورتی که متوسط برداشت ان در منطقه ۵۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم در شهرستان زرند بوده است. علل موفقیت ایشان را جویا شدیم و طی برگزاری یک همایش کشاورزی، ایشان دیگر کشاورزان این منطقه را راهنمایی کردند و تجربیات خوب خودشان را در اختیار کشاورزان منطقه قرار دادند.

از عوامل موفقیت ایشان یکی آزمایش خاک سالیانه  زمین زیر کشت، آبیاری نوین زیر سطحی و دیگری پیوند ارقام پر بازده به هم بود.

وی در خصوص استفاده از تجربیات کشاورزان عنوان کرد: لذا ما نیز از علل ایشان به تجربه در منطقه استفاده کردیم و در همین راستا تفاهم نامه ای را با جناب اقای نقدی ریاست محترم سازمان آب و خاک شرایط تسهیل کردن امور را برای کشاورزانی که تصمیم به تغییرات در زمین زیر کشت خود دارند را ایجاد کردیم . به هر حال آزمایش خاک به صورت سالیانه هزینه بسیار بالایی برای کشاورزان داشت که بر اساس این تفاهم نامه با پرداخت میزان ۴۰ درصد از قیمت نهایی کشاورزان میتوانستند خاک زمین خود را ازمایش کنند. ازمایش خاک باعث میشود کشاورز به کمک آن ریز مغذی هایی که خاک از آن ها فقیر است را به خاک بدهد و از اضافه کردن آن دسته از ریز مغذی هایی که خاک از آن ها اشباع شده است خودداری نماید.

عسکرپور ضمن تاکید بر فعالیت خواهران در این عرصه ادامه داد: در این طرح خواهران محترم نیز بسیار فعالیت خوبی داشته اند. یکی از خواهرانی که در این حوزه فعالیت بسیار خوبی در بحث سیر در روستای تکا داشته است توانسته محصول سیر را به صورت ارگانیک، بدون استفاده از هیچ گونه کود و سم پرورش دهد. در بحث علف کشی زمین تحت کشت نیز به روش سنتی عمل کرده و از علف کش استفاده نکرده اند. در راستای فعالیت این خواهر بزرگوار حدود بیست نفر از زنان روستایی شاغل و مشغول فعالیت در این حوزه شده اند و کار بسیار بزرگی در این امر صورت گرفته است.

وی بیان داشت: مشکلات بسیار زیادی هم در این حوزه وجود دارد. یکی از این مشکلات در عرصه کشاورزی، بحث فروش محصولات کشاورزی است که متاسفانه واسطه گری ها  و به اصطلاح عمومی دلال بازی ها، فروش محصولات را تحت الشعاع خود قرار داده و باعث عدم رضایت کشاورزان است.

به عنوان مثال خرید گل محمدی در شهرستان توسط واسطه ها هفت هزار تومان بوده است در صورتی که در جای دیگری فروش آن به مبلغ سیزده هزار تومان صورت گرفته است. یا محصول تولیدی سیر این بانوی بزرگوارمان که با مبلغ بسیار ناچیزی خریداری میشود و با قیمت بالایی به روسیه صادر میشود. متاسفانه روستاییان ما سواد کافی جهت بررسی این امور را ندارند و عده ای سود جو نیز با بازی های متفاوت این اقدامات را در نقش واسطه گری و دلال، بازی میکند و تمام زحمت کشاورزان را به باد میدهند.

وی تصریح کرد: علیرغم جلساتی که با اصناف، اتاق بازرگانی، بارفروشی ها، تره بار و شهرداری داشته ایم متاسفانه هنوز در استان موفق نشده ایم که این مشکل را سامان دهی و واسطه گری ها را حذف کنیم. البته اگر بشود این اتفاق در تهران  توسط هر مرجعی که صاحب نفوذ است بیفتد و قانونی  به صورت سراسری برای کل کشور اجرا گردد که به واسطه آن واسطه گری کم شود و کشاورز بتواند به صورت مستقیم محصول خود را به فروش برساند بسیار اتفاق خوبی برای سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان محترم و زحمتکش ما در استان کرمان خواهد بود.

عسکرپور در پایان ادامه داد: در شهرستان بم به علت تراکم نخیلات ما دچار آفت زنجره شده ایم و با روش تسهیل گری، مهندسین ما موفق شدند کشاورزان را قانع کنند تا تراکم را کم کنند و تعدادی از نخل ها را از باغات حذف کنند . این تصمیم را برای پسته نیز داریم و در برنامه ی اینده ما خواهد بود تا از حمله افات به درختچه ها جلوگیری و در همین راستا استفاده از سموم کم میشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ب یکشنبه , ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶

فعلا که مهندسین کشاورزی وزارت شدن امارگیر و از علم هیچ خبری نیست. میرزا بنویس نوین شدیم