کد خبر : 34236
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1396 - 22:50

مهمترین دغدغه کشاورزان از منظر مشاور وزیر جهاد

هزینه های واردات گندم باید صرف حمایت از کشاورزان کشور می شد.

مجری طرح گندم کشور: متوسط خرید سالانه گندم در دولت تدبیر و امید ۸۳ درصد بیشتر شده است.

اسماعیل اسفندیاری پور در همایش آغاز کشت پاییزه گندم در آذربایجان غربی با ارائه گزارشی از وضعیت تولید گندم در سطح کشور و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت پاییزه گندم افزود: سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم برای خبازی آرد نیاز داریم که این میزان در داخل کشور تامین می شود.
وی بیان کرد: طبق برآوردها و با توجه به متغیرهای موجود، تولید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.
وی با انتقاد از واردات گندم به کشور در سال های پیش از دولت یازدهم اظهار کرد: در سال ۹۱ نزدیک به هفت میلیون تن گندم با قیمت هر تن ۳۸۵ دلار وارد کشور شد که این واردات ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه برای کشور به همراه داشت.
اسفندیاری پور اضافه کرد: این در حالی است که هزینه های واردات گندم باید صرف حمایت از کشاورزان کشور می شد.
وی با اشاره به مشکل کم آبی در کشور ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار از اراضی دیم کشور کمتر از ۳۰۰ میلی متر بارندگی دارند و برخی از آنها از چرخه کشت خارج شده است.
وی اضافه کرد: استراتژی بازار در بخش کشاورزی از مهمترین دغدغه های کشاورزان بوده و از موضوعاتی است که باید در اولویت توجه قرار گیرد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اقدامات حمایتی در کشت گندم را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: حمایت و پشتیبانی، توجه به سیاست گذاری درست در سطوح ملی، درآمد مناسب برای کشاورز و پیگیری و پشتکار همه عوامل تولید گندم می تواند در خودکفایی گندم به نتایج مطلوب تر بیانجامد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: در سال زراعی جدید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده‌های کشاورزی برای مصرف کشاورزان استان تهیه می شود.
مقصود قربانی گفت: در سال زراعی جاری، از ۱۱۴ هزار تن کود تخصیصی برای محصولات زراعی استان حدود ۶۷ درصد جذب شده است.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز از نزدیک ۹۰۰ هزار تن کود پاییزه تخصیصی برای کل کشور در حدود ۹۷ هزار تن برای استان تخصیص یافته است.
قربانی ادامه داد: با استفاده به موقع و مناسب از این نهاده ها و کودهای استاندارد و با کیفیت در اراضی زراعی می توان راندمان تولید را چند برابر افزایش داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.