کد خبر : 38207
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1396 - 11:20

مشکل کشاورزی ایران فقط سواد است / دو مهندس مشاور خوب نداریم! / در تحقیقات کشاورزی مشکل داریم

دو مهندس مشاور خوب در این حوزه نداریم.

مشکل کشاورزی در کشور ما فقط سواد است. هم اکنون دو مهندس مشاور خوب در این حوزه نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور، بودجه جاری است، گفت: اکنون بیش از ۸۵ درصد بودجه تحقیقات کشور در اختیار سازمان تحقیقات کشاورزی است اما در این بخش باز هم مشکل داریم.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، سورنا ستاری در نشست با اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران که در کرج مستقر است به سوالات و درخواست های مختلف اساتید این مجموعه اشاره کرد و افزود: معاونت علمی سعی کرده مکانیزمی داشته باشد که خود دانش بنیان باشد.
وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را نبود شرکت بزرگی در حوزه کشاورزی دانست و اظهار داشت: ما اکنون درباره مردم صحبت می کنیم، پس چرا نمی توانیم با کشاورز ارتباط برقرار کنیم، مشکل ما چیست که در کشورهای دیگر می توانند این ارتباط را برقرار کنند، ولی ما نمی توانیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه مشکل کشاورزی در کشور ما فقط سواد است، گفت که هم اکنون دو مهندس مشاور خوب در این حوزه نداریم.
وی اظهار داشت: کل معاونت بیش از ۲۰۰ پرسنل ندارد و تنها مجموعه ای است که ۳ درصد بودجه اش جاری است که همین بودجه جاری یکی از مشکلات بزرگ کشور است.
ستاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه روز اول انقلاب ۲۷۰ دانشجو داشتیم که ۱۰۰ هزار نفر آنان در خارج از کشور تحصیل می کردند، افزود: اکنون از ۴ میلیون و ۷۰۰ نفر دانشجوی کشورمان ۴۸ هزار دانشجو خارج از کشور هستند.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: در برخی از حوزه ها نظیر بیوتکنولوژی و ای سی تی جهش قابل توجهی داریم.
وی استارت آپ را یک مدل و محیطی تاثیرگذار بر روی مردم دانست و گفت: تلفیق کشاورزی با ای سی تی باعث می شود خدمات بیشتری را در سیستم ارایه کنید.
ستاری با تاکید بر اینکه بحث کشاورزی برای ما در این دوره مهم است و اشتغال زیادی ایجاد می کند، افزود: باید بر روی بحث نفوذ تکنولوژی، استارت آپ ها، گیاهان دارویی و آب کار بیشتری انجام شود.
وی مشکل کشاورزی کشور را فقط سواد دانست و تصریح کرد: دو مهندس مشاور خوب نداریم و طرح های قبلی نیز اشتباه از کار درآمده است، به طوریکه آبیاری قطره ای کشاورزی را توسعه داده ولی مصرف آب را هم بالا برده است.
معاون رییس جمهوری گفت: نظیر لوله کشی گاز که مصرف گاز را بالا برده، یعنی سطح رفاه را بالا برده ایم اما مصرف نیز افزایش یافته که در کشاورزی هم وضع همین است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه آب مشکل دانش اجرایی داریم، اضافه کرد: دانش اجرایی کار کاربردی با پول نفت شکل نمی گیرد، پژوهشی که با پول دولت شکل بگیرد به درد مردم نمی خورد.
معاون رییس جمهوری اظهار داشت: کار در حوزه استارت آپ ها و خدمتی را که می خواهیم به مردم ارایه می دهیم باید توسط دانشگاه ها صورت گیرد و باید بودجه دولتی را به ۱۴ تا ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها برسانیم.
وی گفت: وقتی همه چیز نفتی شود و به یک مدل دولتی وابسته و مشکل پژوهش را پول بدانیم، این مساله ای بزرگ برای دانشگاه ها خواهد بود، زیرا مشکل پژوهش پول نیست، بلکه ماهیت پولی است که در آن هزینه می شود.
ستاری با بیان اینکه اکنون دانشگاه ها خروجی های پژوهش را نمی توانند در مردم و جامعه پیاده سازی کنند، افزود: باید کاری کنید که مردم از این پژوهش ها استفاده کنند در حالیکه اکنون شما توقعات خودتان را می گویید، ولی آیا توقعات مردم و کشاورز را گفته اید.
وی ادامه داد: ما اینجا هستیم این مشکلات را با عقل و دانش حل کنیم، زیرا آینده کشور در اختیار دانش است و محیطی را توانسته ایم در برخی بخش ها ایجاد کرده و مدل هایی توسعه دهیم که قابل بحث در دانشگاه ها است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد که ما نباید وظیفه خود را نسبت به کشور، کشاورز و صنعت فراموش کنیم و امیدواریم شرکت های دانش بنیان در این مجموعه بیشتر شکل بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سجاد فرجی دوشنبه , ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶

موافقم دقیقا