کد خبر : 32702
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1396 - 22:24

مزارع کشور تحت پوشش آبیاری نوین قرار می گیرد

روش های جدیدی با کمک بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب و تولید محصولات کشاورزی مرغوب در دست اقدام است.

۳۰۰ هزار هکتار از مزارع کشور تحت پوشش آبیاری نوین قرار می گیرد

اسکندر زند در تور آموزشی، ترویجی و پژوهشی کشاورزی ویژه بهره برداران پیشرو کشور در مزرعه مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)مشکین دشت استان افزود: اجرای این طرح با حمایت های صندوق ملی انجام می شود و در برنامه ششم این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص وضعیت و مدیریت آب در مزرعه اظهار داشت: در مسائله آب ۲ برنامه مهم در کشور وجود دارد که یکی برنامه بیلان آب در وزارت نیرو و دیگری هم افزایی برای افزایش کارایی آب دربخش کشاورزی است.
زند گفت: طرح افزایش بهره وری از آب در وزارت جهادکشاورزی که ازگذشته وجود داشته اکنون به صورت منسجم تر در قالب ۱۲ طرح در حوزه های مختلف آماده شده و بخشی هایی از آن در حال اجرا است.
وی ادامه داد:افزایش بهره وری و استفاده از فناوری منجر به کاهش مصرف آب، توسعه کشت گیاهان کم آب بر ،انتقال کشت های بهاره به پاییزه و توسعه گلخانه ها از برنامه ها است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: روش های جدیدی با کمک بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب و تولید محصولات کشاورزی مرغوب در دست اقدام است .
وی بیان داشت : به طور مثال ۳۵۰ رقم و ۱۳ محصول جدید کشاورزی مورد سنجش و آزمایش قرار گرفت و در این میان روش های مناسب برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی مانند روش نشاء و تیپ مورد استفاده قرار گرفته است.
زند افزود: بازدید کشاورزان و محققان از نمونه های برتر کشت در ترویج و تغییر شیوه های کشت در کشور تاثیر گذار است که این امر در برنامه کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی به مزیت های مزرعه نمونه کشاورزی در مشکین دشت البرز اشاره کرد و گفت: به طور نمونه در این مزرعه حدود ۱۸۰ تن گوجه فرنگی در هکتار با یک هشتم آب مصرفی معمول تولید می شود که اگر کشاورزان با این روش آشنا شوند به طور قطع در سراسر کشور ترویج خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.