کد خبر : 32679
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1396 - 21:44

مردم بدلیل گرانی گوشت نمی خرند

نمایندگان بخش دولتی و خصوصی به بررسی مشکلات و ارایه راهکارهای خود در زمینه تنظیم بازار گوشت قرمز پرداختند

مردم به دلیل گرانی گوشت نمی خرند

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا، نابسامانی های اخیر در بازار گوشت قرمز و پایین نیامدن قیمت ها دست اندرکاران تنظیم بازار این محصول را بر آن داشت تا در نشستی علل این وضعیت را بررسی کنند.
در این نشست که به میزبانی سازمان تعزیرات حکومتی در استانداری تهران برگزار شد، نمایندگان بخش دولتی و خصوصی به بررسی مشکلات و ارایه راهکارهای خود در زمینه تنظیم بازار گوشت قرمز پرداختند که البته اظهارات و دلایل آنها برای وضعیت کنونی حاکم بر بازار گوشت در مواردی با یکدیگر متناقض بود.
در حالی که برخی شرکت کنندگان در این نشست مشکل را از کمبود عرضه در بازار و بره کشی گوسفندهای ماده برای تامین نیاز بازار عنوان می کردند، برخی دیگر مشکل را در شبکه توزیع جست و جو می کردند و حتی تعدادی نیز واردات این محصول را بیش از نیاز بازار می دانستند.

** شبکه مویرگی توزیع گوشت قرمز تقویت شود
«یوسف جلوخانی» مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: اکنون برای واردات گوشت قرمز مشکلی نداریم اما شبکه توزیع مویرگی شکل نگرفته است و این مهم باید تقویت شود.
وی اظهار داشت: واردکننده باید دارای شبکه توزیع باشد تا بتواند گوشتی که به شکل شقه و نیم شقه در فروشگاه های زنجیره ای و فله فروش ها عرضه نمی شود را در شبکه توزیع تحت نظارت شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان دامپزشکی به فروش برساند.
جلوخانی تاکید کرد: اصناف و اتحادیه ها نیز باید نظام توزیع داشته باشند و دستگاه های نظارتی تنها بر عملکرد آنها نظارت کنند.
وی درباره اعتراض رئیس اتحادیه گوشت گاوی درباره نبود توزیع مناسب گوشت گفت: در صورت تقاضا، شرکت پشتیبانی امور دام گوشت را در اختیار اتحادیه ها قرار می دهد اما باید این گوشت را خریداری کنند نه این که گوشت روی دست ما بماند.

** خرید گوشت شقه و نیم شقه در توان مردم نیست
«علیرضا رستمی» مدیرکل محصولات کشاورزی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز با بیان اینکه خرید گوشت شقه و نیم شقه در توان خرید مردم نیست، گفت: با اینکه گوشت شقه و نیم شقه با قیمت مناسب تری عرضه می شود اما برخی مردم توان خرید آن را ندارند پس باید شرایط را برای عرضه گوشت قرمز در بسته بندی هایی با وزن های پایین فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: بازرسی ها نشان می دهد گوشت در شبکه های تعیین شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام موجود است اما با مشکل فقدان جذب در شبکه توزیع و خرده فروشی ها مواجه هستیم
رستمی با اشاره به اینکه گوشت بسته بندی ۱۰ تا ۱۲ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، ادامه داد: شرایط نشان می دهد باید به سمت افزایش عرضه و مصرف گوشت های بسته بندی با قیمت های مناسب گام برداریم تا مردم بتوانند به هر میزان و هر شکلی که می خواهند گوشت قرمز تهیه و مصرف کنند.
وی بر این باور است که با کمک اصناف و یک تغییر اساسی در شبکه توزیع و نظارت بر میادین میوه و تره بار مشکل تا حدودی برطرف می شود.

** عده ای زیادی در بازار گوشت تخلف می کنند
«علی خندان» رئیس اتحادیه گوشت گاوی نیز در این نشست با بیان اینکه عده زیادی در بازار گوشت تخلف می کنند، گفت: نرخ مصوب گوشت گوساله ۳۱۵ هزار ریال است اما متخلفان نمی گذارند با این قیمت در بازار عرضه شود.
وی با اشاره به اینکه گوشت گاوی در بازار کاهش یافته است، افزود: ما در مواقعی با کمبود گوشت گوساله در تامین مواجه ایم به طوری که گوشت یک روز در اختیار ما قرار می گیرد و تا چند روز نمی توانیم گوشت مورد نیاز را تامین کنیم.
وی متعهد شد در صورت تامین گوشت مورد نیاز، پول وارد کنندگان و شرکت پشتیبانی امور دام را طی مدت یک هفته پرداخت کند.

** خطر کمبود گوشت قرمز با ماده کشی بره ها
«علی اصغر ملکی» رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خطر احتمال کمبود گوشت قرمز گوسفندی در آینده را ناشی از بره کشی آنها برشمرد و تصریح کرد: طی ۴ تا ۵سال اخیر بره های ماده را قبل از زایش و در سنین پایین می کشند که این اقدام نسل کشی است و باعث کمبود دام و گوشت در بازار می شود.
وی یکی از مشکلات فعلی در عرضه گوشت را کشتار بره با وزن پایین دانست و گفت: اکنون بره با وزن پایین کشتار و با شقه ۸ تا ۹ کیلویی به بازار عرضه می شود که قابل عرضه در بازار نیست .
ملکی با تاکید بر اینکه دام به طور حتم باید به سن کشتار و وزن مناسب برسد افزود: اکنون لاشه کم وزنی که در بازار خریداری می شود باید وارد واحدهای بسته بندی شود.
به گفته وی، اکنون در روستاها دام کافی برای کشتار نداریم و باید از گوشت وارداتی رومانی و نیوزیلند که دارای کیفیت بالایی است، استقبال کنیم.
وی با اشاره به اینکه در آستانه اعیاد قربان و غدیر قرار داریم و ماه محرم نیز در پیش است، گفت: ادامه روند فعلی بازار گوشت خوب نیست و باید آمادگی لازم را برای متعادل سازی بازار داشته باشیم زیرا با افزایش تقاضا با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

**احتمال قطع واردات گوشت استرالیایی از هفته آینده
«علی حاجی» یکی از واردکنندگان گوشت گوسفندی کاهش تقاضا را یکی از مشکلات برشمرد و تصریح کرد: اکنون مشکلی در واردات گوشت نداریم و محموله های بالای ۱۰ تا ۱۲ تن وارد کشور می شود.
وی ادامه داد: با این حال به دلیل کمبود تقاضا این میزان گوشت مصرف نمی شود به طوری که به تازگی از استرالیا ۴ ماشین محموله وارد کشور شد که ما کمتر از ۱۰تا ۱۱ تن را می توانیم جذب کنیم.
وی یاداور شد: این درحالیست که طی ۲۰ روز گذشته از بازار استرالیا هفته ای ۱۰۰ تن گوشت وارد کشور می شد، اما با شرایط فعلی کاهش تقاضا احتمال قطع واردات گوشت استرالیایی از هفته آینده وجود دارد.
حاجی با بیان این که بار وارداتی استرالیا گران است، گفت: طبق بخشنامه گوشت وارداتی در اختیار شرکت های بسته بندی و فروشگاه های زنجیره ای قرار می گیرد که با کاهش تقاضای آنها حتی نمی توانیم این محصول را به دلیل بالا بودن قیمت در اختیار خرده فروشی ها قرار دهیم زیرا بار گران است و نمی تتوانیم ارزان بفروشیم.
وی با تاکید بر این که گوشت وارداتی کیفی به شکل شقه، نیم شقه و بشقاب در فروشگاه های زنجیره ای و مجتمع کوروش عرضه می شود، افزود: برای کاهش تخلفات از یک ماه گذشته اقدام به عرضه گوشت وارداتی تک نرخی در فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار کرده ایم تا از تخلفات دو نرخی جلوگیری شود.
وی شرایط بازار گوشت تهران را نامناسب عنوان کرد و افزود: روز گذشته در تهران هشت شقه یعنی کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم گوشت توزیع شده در حالی که نیاز روزانه تهران پنج تا ۶ هزارتن است.

** اطلاعات شفافی برای تنظیم بازار گوشت نداریم
«مجتبی شیرقاضی» معاون بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت درباره وضعیت بازار گوشت قرمز گفت: گرانی با گران فروشی تفاوت دارد اکنون دچار مشکل گرانی در بازار گوشت قرمز هستیم یکی از این مشکلات به تعدد متولیان امر و نبود اطلاعات شفاف از واردات و تولید داخلی برمی گردد.
وی اضافه کرد: ما هنوز نمی دانیم متولی تامین گوشت از تولیدات داخلی یا واردات وزارت جهادکشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و غیره .. هستند.
وی یکی دیگر از مشکلات بازار گوشت را فقدان شفافیت در بازار این محصول دانست و تصریح کرد: همه براین باورند که نظارت ضعیف بر بازار گوشت حاکم است اما متاسفانه اطلاعات شفافی در عرضه گوشت قرمز نداریم به طوری که سه روز بعد از عرضه به بازار این اطلاعات به دست ما می رسد که امکان مدیریت و نظارت را از ما می گیرد.
شیرقاضی پیشنهاد داد: برای تنظیم بازار گوشت قرمز نیاز است متولیان تامین، واردات و توزیع و عرضه گوشت قرمز مشخص و در عین حال پاسخگوی عملکرد خود باشند و همچنین برای سهولت در امور با دستگاه های صنفی قراردادهایی منعقد شود.
وی بر این باور است برای تنظیم بازار گوشت قرمز علاوه بر همکاری تمامی دستگاه های دولتی و خصوصی باید اصناف نیز با انتخاب تعدادی بازرس ما را در امر تشدید نظارت ها یاری دهد.
سومین نشست مشترک کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و کمیته نظارت و بازرسی کارگروه تنظیم بازار در سال ٩۶ با حضور فرماندار تهران، نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان مردم نهاد حمایت از حقوق مصرف کنندگان، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران، شهرداری تهران و اتحادیه ها و نمایندگان برخی اصناف در استانداری تهران برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.