کد خبر : 38307
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 8:53

مدیرعامل تعاونی روستایی کشور از اتحادیه های روستائی و شرکت های تعاونی چه خواست؟

شرکت های تعاونی باید از حالت چسبیدگی به دولت خارج شوند.

شرکت های تعاونی باید از حالت چسبیدگی به دولت خارج شوند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی لازمه حل مشکلات اقتصادی کشور را فعالیت هر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دانست و گفت: بخش تعاونی باید از وابستگی به دولت خارج شود تا بتواند نقش خودش را بدرستی ایفا کند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا ، علی اوسط هاشمی در جلسه شورای اداری تعاون روستایی مازندران در ساری افزود : در قانون اساسی جمهوری اسلامی برای اقتصاد کشور سه بخش در نظر گرفته شده ولی هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال بخش تعاونی و خصوصی به دولت وابستگی دارند .
وی یکی از دلایل این وضعیت را ضعف اخلاق کار جمعی در کشور دانست و گفت : امروز برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیاز به تغییر نگرش و نگاه داریم و باید از حالت چسبیدگی به دولت خارج شویم و باید مردم باوری و مردم محوری را از طریق اتحادیه ها و شرکت های تعاونی تقویت کنیم .
وی خطاب به مدیران اتحادیه ها روستائی و شرکت های تعاونی مازندران گفت : باید شایستگی های خود را در اقتصاد نشان بدهید تا دولت از اقتصاد کشور فاصله بگیرد.
هاشمی یکی از مهم ترین عرصه های فعالیت شرکت های تعاونی و اتحادیه های کشاورزی را شناسائی بازار مصرف محصولات کشاورزی دانست و افزود : شرکت های باید برای تمامی ۳۶۵ روز سال در کشور برنامه داشته باشند و حمایت دولتی نیز به اندازه کافی وجود دارد.
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه دلالان بر بازار محصولات کشاورزی سایه انداخته اند ، گفت : حضور دولت برای تنظیم بازار و کم رنگ کردن حضور دلالان است و در این میان برای موفقیت در این رویکرد نقش اتحادیه ها و شرکت های تعاونی و بخش خصوصی بسیار مهم است.
وی با بیان چند مثال در باره تفاوت فاحش قیمت محصولات تولیدی کشاورزی در سر زمین با بازار به خاطر حضور دلالان ، افزوزد : این که تولید کنندگان ما گوجه را در محل تولید ۸۰۰ تومان و پرتقال را هزار تومان بفروشند و در بازار تا چهار هزار تومان به دست مصرف کننده برسد ، نشانه سایه پر رنگ دلالان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : شرکت های تعاونی و اتحادیه ها باید باید برای فعالیت های اقتصادی محصولات کشاورزی برآورد صحیحی داشته باشند و هیج فعالیت اقتصادی بدون برآورد نمی تواند موفق باشد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون ۲۵ درصد فعالیت اقتصادی کشور باید از طریق تعاونی ها و اتحادیه های روستائی کشور صورت بگیرد ، گفت : به همین دلیل باید ۲۵ درصد غرفه های میادین تره بار تهران و کلان شهرها به شرکت های تعاونی و اتحادیه واگذار شود.
او افزود : تعاونی های روستایی استان های کشور بویژه مازندران که در ۱۰ نوع از محصولات کشاورزی از جمله برنج ، مرکبات ، چای ، کیوی ، گوشت مرغ و ماهی و گل و گیاه رتبه نخست کشور را دارد ، باید سهم بسزایی در بازار میادین تهران داشته باشند.
هاشمی گفت : نوع نقش آفرینی شرکت های تعاونی و اتحادیه های کشاورزی در استان های مختلف بسیار مهم و ضروری است تا
تب بازار را در اختیار بگیرند ، و البته باید مشکلات شرکت های تعاونی از جمله مالیات ها را حل و فصل کنیم.
وی به حمایت دولت برای ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات روستایی اشاره کرد و افزود : تخصیص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و اختصاص همین مقدار از سوی بانک ها با سود چهار تا ۱۰ درصد ، فرصت استثنایی برای شرکت های تعاونی و اتحادیه های روستایی است.
مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت شرکت های تعاون روستایی و اتحادیه ها باید نسبت به ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی با فرآوری مناسب را جدی بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.