کد خبر : 32796
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1396 - 20:52

محدودیتی از لحاظ تخصیص یارانه به کشاورزان نداریم

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: محدودیتی از لحاظ تخصیص یارانه به کشاورزان نداریم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: محدودیتی از لحاظ تخصیص یارانه به کشاورزان نداریم.

معاون وزیر جهاد گفت: امسال سه هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار، برای اجرای طرحهای توسعه روش‌های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب اختصاص یافت.

علی مراد اکبری با اشاره به اینکه با این اعتبار، امکان تجهیز ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با شبکه‌های نوین آبیاری فراهم می‌شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ هزار هکتار به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی گفت : تا پایان امسال بیش از ۱۲۰هزار هکتار دیگر زیرپوشش روشهای نوین آبیاری قرار می‌گیرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: اراضی زراعی با راندمان آبیاری ۹۵ درصد ایجاد کنیم و تاکنون بیش از ۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم به این روش مجهز شده است.

اکبری با تاکید بر اینکه از اجرای برنامه توسعه شبکه‌های نوین آبیاری عقب نیستیم، گفت: عملیات اجرای طرح بعد از برداشت محصول در اراضی زراعی شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی افزود : با توسعه شبکه‌های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب، بهره وری از ۰.۹ تا یک کیلوگرم بر متر مکعب آب به ۱.۲ کیلوگرم بر متر مکعب مصرف آب رسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره تخصیص یارانه ۸۵ درصدی احداث شبکه نوین آبیاری به کشاورزان گفت : محدودیتی از لحاظ تخصیص یارانه به کشاورزان نداریم و عملیات احداث نیز در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی آغاز شده است.

اکبری درباره روند مسدود کردن چاههای غیر مجاز افزود : تاکنون ۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است اما برای تسریع در روند اجرای قانون به همراهی قوای مقننه و قضائیه و صدا و سیما نیاز داریم.

وی گفت : متاسفانه با زدن بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه آب غیر قانونی بیش از ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر آب نابود شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود : باید تلاش کنیم با اجرای طرح‌های بهره وری و مدیریت مصرف آب در ۱۰ سال آینده ذخایر آب را به تعادل برسانیم .

اکبری تعداد چاههای غیر مجاز را در منطقه دریاچه ارومیه حدود ۴۰ هزار حلقه اعلام کرد و گفت : تاکنون اقدامات خوبی برای مدیریت مصرف در این حوزه انجام شده که در پیان ۸ درصد میزان مصرف آب کاهش یافته است.

وی توسعه کشت محصولات کم آب بر، انتقال کشت به گلخانه، استفاده از کشت نشاء و حذف چغندرقند را از مهمترین برنامه‌های مدیریت مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه دانست.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص ناچیز اعتبارات برای اجرای طرح‌های مدیریت مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه انتقاد کرد و افزود : اعتبارات بسیار ناچیز است و فقط حدود ۱۴ درصد نیاز را تأمین کرده است اما دستگاههای اجرایی اقدامات خوبی انجام دادند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.