کد خبر : 32617
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1396 - 19:14

متوسط سن کشاورزان ایران ۵۴ سال است

زمینه حضور بلند مدت بهره برداران در زمینه کشت و صنعت را ایجاد کنیم.

سالیانه ۱۵۰ دستاورد علمی در مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی تولید می شود

به گزارش دهقان نیوز و به نقل از ایرنا، اسکندر زند در دیدار با فریدون همتی استاندار قزوین افزود: سازمان تحقیقات کشاورزی با ۲ هزار و ۱۰۰ عضو هیات علمی در استان ها نیز شعب خود را دایر کرده است.
زند اظهار کرد: سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی از کف دریا تا نوک قله در جنگل را زیر پوشش تحقیقات خود قرار داده و با ۱۰۰ سال قدمت تحقیقاتی توانسته در دل مزرعه به کمک کشاورزان بیاید و به ارتقای دانش این بخش کمک کند.
وی ادامه داد: در بسیاری از مسائل تحقیقاتی از جمله تولید واکسن و ارقام جدید غلات و اصلاح آنها حرف برای گفتن داریم و در تحقیقات خاک شناسی و گیاه پزشکی نیز سرآمد هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات،ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی به دستاوردهای این مرکز اشاره کرد و ادامه داد: هر سال ۳۰ رقم جدید مربوط به غلات و چندین واکسن جدید و ۲۰ نوع آفت کش تولید و روانه بازار می کنیم.
وی همچنین گفت: ۷۰ رقم گندم در ۸۰ ایستگاه تحقیقاتی در عرصه تولید داریم که هر رقم می تواند سالیانه ۱۰ محصول جدید تولید کند.
این مسئول افزود: با حمایت از شرکت های دانش بنیان، ۵۵۰ شرکت از این دست را شناسایی و فعال کرده ایم و سالانه ۱۰۰ محقق جهانی از موسسات بین المللی در کشور تردد می کنند که فرصت خوبی برای تبادل دانش در بخش کشاورزی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بخش تولید در مرکز تحقیقات، ادامه داد: تولید واکسن مورد نیاز دام کشور به طور عمده در مرکز تحقیقات کشاورزی انجام می شود و با داشتن ۸۵ ایستگاه و ۶ شعبه در تولید بذر نسبت به کنترل ذخایر ژنتیک کشور در زمینه های باغی،گیاهی و دامی اقدام کرده ایم.
وی به فعالیت های تحقیقاتی بخش کشاورزی در استان قزوین نیز اشاره کرد و گفت: در مرکز تحقیقات انگور استان قزوین بیش از ۱۰۰ نوع رقم نگهداری می شود و در حوزه گوسفند شال هم تحقیقات خوبی در حال انجام است.
زند افزود: با نظارت بر نهاده های کشاورزی و بذر در سطح گسترده در حال حاضر بر تولید ۶۵۰ هزار تن محصول کشاورزی در ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی نظارت علمی داریم و هفت هزار و ۵۰۰ برند را در زمینه کود کشاورزی شناسائی کرده ایم.
وی با اشاره به بخش آموزش مرکز تحقیقات نیز گفت: متوسط سن کشاورزان ما ۵۴ سال است و باید با سوق دادن هنرآموزان به هنرستان های کشاورزی زمینه حضور بلند مدت بهره برداران در زمینه کشت و صنعت را ایجاد کنیم.
این مسئول با اشاره به بخش ترویج مرکز تحقیقات نیز گفت: در یک هزار و ۲۰۰ مرکز خدمات ترویجی در کشور ۱۰ هزار هنرجو فعالیت می کنند و در ۲۷ مرکز خدمات در استان ها نیز ۱۱۰ مروج جدید جذب شده اند.
زند با بیان اینکه در پهنه بندی های کشور ۱۰ هزار نفر از محققان حضور موثر دارند،افزود: پهنه بندی کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و اعتقاد داریم سرمایه، فناوری و دانش راهکار نجات بخش کشاورزی کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

س شنبه , ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۵۳

پهنه بندی شما نتیجه ای جز از بین رفتن دانش و کارایی کارشناسان و نابودی کشاورزی ندارد !؟