کد خبر : 31373
تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1396 - 10:20

مالیات بر ارزش افزوده؛ چالش فعالان بخش کشاورزی

در کشور ما با اخذ مالیات بر ارزش افزوده توان رقابت با سایر رقبا سلب شده است.

 

دولت ها برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی راهکارهای مختلفی در نظر می گیرند، این درحالی است که در کشور ما با اخذ مالیات بر ارزش افزوده توان رقابت با سایر رقبا سلب شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در فصل برداشت محصول نگرانی و دغدغه‌های بسیاری برای کشاورزان وجود دارد چرا که در این میان برخی افراد سعی می‌کنند برای به دست آوردن سودهای کلان سایر رقبا را از میدان به در کنند.

 

از این رو توسعه صادرات محصولات کشاورزی یکی از حیاتی‌ترین محرکه‌های رشد اقتصادی و ناجی کشاورزان است که از دیرباز فکر مسئولان را برای تحقق این امر به خود مشغول کرده است.

 

البته ناگفته نماند که دولت برای حفظ بازار و حمایت از صادرات با به کارگیری راهبردهای مختلف باید پای کار بیاید چرا که تعرفه بالای صادرات، کمبود زیر ساخت‌های حمل و نقل، مشکل تبادلات بانکی و اخذ مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

 

حال به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از آخرین وضعیت مالیات بر ارزش افزوده صادرات با خبر شویم:

 

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درگفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: امروزه تجاری که از کارت بازرگانی خود برای امر صادرات استفاده می‌نمایند از سوی دولت مورد تشویق و حمایت قرار نمی‌گیرند از این رو این امر موجب شده تا افراد به سمت و سوی کارت‌های یکبار مصرف روند.

 

وی افزود: اداره مالیات نسبت به تجاری که از کارت بازرگانی خود اقدام به امر صادرات و واردات می‌نمایند، باید اعتماد کند چرا که در دفاتر آن‌ها و هیئت‌های مختلف جهت حل اختلاف موجب به هدر رفتن وقت آن‌ها می‌شود.

 

نورانی با اشاره به آخرین آمار ۱۵ میلیارد دلار قاچاق گفت: اگر مالیات به طور اصولی از افراد اخذ شود دیگر بهانه‌ای برای قاچاق کالا وجود ندارد.

 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: صادرکنندگان محصولات کشاورزی به جای حمایت مالی از سوی دولت ارزش افزوده پرداخت می‌نمایند که این امر کاهش صادرات را به همراه دارد.

 

به گفته وی انتظار می‌رود که سازمان امور مالیاتی نگاه ویژه‌ای به صادرکنندگان محصولات کشاورزی به عنوان مهم‌ترین محرکه اقتصادی داشته باشد.

 

***مالیات بر ارزش افزوده چالش پیش روی صادرکنندگان

 

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: در دنیا دولت‌ها برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی راهکارهای مختلفی در جهت کاهش قیمت تمام شده در نظر می‌گیرند،این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده یکی از چالش‌های فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی است.

 

وی افزود: اواخر دی ماه سال گذشته لایحه حذف مالیات بر ارزش افزوده از سوی هیات وزیران به تصویب رسید، اما تا کنون اجرانشده است.

 

زرگران با اشاره به راهکارهای افزایش صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف از جمله راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌رود که تخصیص مشوق صادراتی و بخشودگی مالیات از سوی سایر کشور‌ها توان رقابت را سلب کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.